Visual radio: hoe werkt dat nou?

Jongeren luisteren steeds minder radio. Dit blijkt onder andere uit het Mediatijd onderzoek uit 2015. In 2014 besteedden jongeren van dertien tot negentien jaar 2 uur en 19 minuten aan luisteren. Dit was een jaar later gedaald naar 1 uur en 35 minuten. Naar ‘live radio’ werd nog maar een half uur per dag geluisterd.

Maar waar bevinden jongeren zich dan wel? Vooral op sociale media als Youtube, Snapchat en Instagram en muziekapps als Spotify. De overeenkomst tussen de eerste drie is dat ze alles te maken hebben met foto en video. Radiostations doen steeds meer aan ‘visual radio’ om jongere luisteraars aan zich te binden. Vooral stations als Q-Music en 538 doen dit goed. Deze stations zijn ook tevens twee van de populairste stations onder jongeren.
Q-Music zet bijvoorbeeld de leukste fragmenten, interviews en optredens op hun Youtubekanaal. Vooral de fragmenten over Het Geluid zijn erg populair. Met dat format springen ze er als radiostation uit en mensen weten dat Q-Music bij dit format hoort. Het station heeft 38.000 abonnees op dit kanaal. Daarnaast zijn ze op alle populaire sociale media platforms te vinden. Ze hebben Facebook (387,325 likes), Twitter (103.000 volgers), Instagram (73.300 volgers), Spotify (4.026 volgers) en Snapchat. De content op de eerste drie is vrijwel hetzelfde: nieuws, viral covers en music videos, fragmenten uit uitzendingen en de dj’s updaten ook elke dag. Op hun Spotify zijn verschillende soorten playlists, zoals de Top 500 van de 00’s, Q-Music Hits en ‘Goeiemorgen’ muziek.

538 is ook te vinden op Facebook (362.960 likes), Twitter (235.000 volgers), Instagram (70.200 volgers), Spotify (23.509 volgers) en Youtube (158.000 abonnees). Op Youtube heeft het radiostation een paar zeer populaire series, zoals Release Reacties, Lovers en Haters en De Laatste Met. Sommige video’s hebben meer dan één miljoen views. Dit is ontzettend veel voor een Nederlands radiostation. Vooral de Release Reacties, waarbij bekende mensen gaan luisteren naar nieuwe releases is heel populair. Dit slaat dus erg aan bij de doelgroep en de luisteraars.

Op de andere sociale netwerken plaatsen ze niet veel andere content dan Q-Music: fragmenten uit de uitzendingen, winacties, backstage foto’s en video’s en previews van uitzendingen.

Aan deze voorbeelden is te zien dat virtual radio erg goed kan werken. Als radiostation is het dus erg belangrijk dat er een uniek format wordt gecreëerd, waar jongeren het station aan kunnen herkennen. Als dit aanslaat bij de jongere doelgroep is er een grote kans dat meer mensen uit die doelgroep naar uw radiostation gaan luisteren.

Heeft u opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Reacties zijn altijd welkom!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s