Hoe kun je als restaurant je online zichtbaarheid verbeteren?

Als marketingmedewerker bij een groot online-restaurantplatform, weet ik dat veel restaurants in Nederland moeite hebben om met de tijd mee te gaan op onlinegebied. Sommigen voelen zich gedwongen om een Facebookpagina aan te maken, maar doen er vervolgens niks mee. Anderen geven er helemaal niet om en denken: “Ik run deze zaak al 40 jaar, ik heb het internet niet nodig.”

De kracht van het internet wordt dus nog vaak onderschat en dat is een gemiste kans. Als je goed zichtbaar bent op internet, zorgt dat voor meer gasten in je restaurant. Veel mensen zoeken namelijk een restaurant via internet.

Het heeft even geduurd, maar het restaurantwereldje gaat nu eindelijk de hotelwereld achterna. Waar het bij hotels al jarenlang de normaalste zaak van de wereld is om online te boeken, gebeurt dat nu ook steeds vaker bij restaurants.

Website
Waar het bij veel restaurants al misgaat, is bij de website. Geen website hebben is echt not done in deze tijd. Zonder website ben je niet zichtbaar op internet en dan is de kans groot dat de ‘online-restaurant zoekers’ gaan eten bij een concurrent van je. Daarnaast gebeurt het ook vaak dat websites verouderd zijn, wat heel onprofessioneel overkomt. In deze tijd is het belangrijk dat je een responsive website hebt. Dat je website zich aanpast op de devices waar je het op bekijkt.

SEO
Naast dat je website er een beetje knap uit moet zien, moet je ook denken aan SEO; Search Engine Optimazation. Dat houdt in dat je je website optimaliseert om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Als je bijvoorbeeld een restaurant in Emmen hebt, wil je wel gevonden worden als mensen “restaurant Emmen” of “uit eten Emmen” googelen. Wat veel restaurant niet weten is dat het bijvoorbeeld ook heel belangrijk is om je menukaart aanpasbaar te maken in plaats van een pdf-document te uploaden. Een pdf-document kan niet gelezen worden door Google, waardoor je dus ook nooit gevonden wordt als iemand googelt: “biefstuk eten in Emmen”.

Restaurantplatform
Waar vroeger men nog gebruikmaakte van de papieren Michelen-gids, maken mensen nu steeds meer gebruik van online-restaurantplatformen.

Er zijn een aantal grote restaurantplatformen in Nederland, zoals Iens, Eet.nu en Tripadvisor. Sinds dit jaar valt Iens overigens onder Tripadvisor en is het dus geen zelfstandig opererend bedrijf meer.

Het is ontzettend zinvol om als restaurant een samenwerking aan te gaan met zo’n restaurant platform. Een restaurantplatform – ook wel restaurantgids genoemd- is voor veel mensen een middel om een restaurant te vinden. Als je bijvoorbeeld een weekendje weg gaat, weet je vaak niet bij welk restaurant je moet gaan eten. Door te kijken op zo’n platform, weet je precies welke restaurants goed worden beoordeeld en kun je zelfs online al een tafeltje reserveren.

Als restaurant is het dus een groot voordeel dat ook mensen van buitenaf jouw restaurant weten te vinden. Als je een samenwerking aangaat met een restaurantplatform houdt dat in dat je profiel ook mooi wordt opgemaakt met onder andere. foto’s wat jouw restaurant aantrekkelijker maakt voor de websitebezoekers.

Social media
En last but not least: social media. Natuurlijk is het ook belangrijk om actief te zijn op social media. Je gebruikt social media vooral voor de gasten die jouw restaurant al kennen. Door regelmatig berichten en/of foto’s te posten blijven de gasten engaged met jouw restaurant, wat resulteert in meer herhaalbezoeken. De meest geschikte socialmediakanalen zijn Facebook en Instagram. Facebook wordt het meeste gebruikt voor belangrijke meldingen en om leuke informatie te delen. Instagram wordt vooral gebruikt voor de engagement. Door de gasten een kijkje te geven in de keuken of ze te verleiden met foto’s van lekkere gerechten, raken zij meer betrokken met jouw restaurant.

Het is een grote fout van veel restaurants dat zij denken dat alleen social media gebruiken wel genoeg is. Het is namelijk zo dat als je nog niet bekend bent met een bedrijf, dat je ze dan ook niet gaat opzoeken op social media. Op Facebook is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om “restaurant in Emmen” te zoeken, daarvoor moet je toch echt weer een restaurantplatform of Google gebruiken.

Conclusie
De online zichtbaarheid van een restaurant hangt dus af van verschillende factoren. Als je een goede, geoptimaliseerde website hebt, je zichtbaar bent op verschillende restaurantplatformen en gebruikmaakt van social media ben je voor iedereen online goed zichtbaar.

Heb je iets aan mijn tips gehad? Of heb je nog andere goede tips? Reageer hieronder!

 

 

 

 

 

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Emy Groot Bluemink schreef:

    Leuke en leerzame tips geef je!
    Hier heb ik wat aan.
    Dank je!

    Liked by 1 persoon

  2. Kirsten Bodegraven schreef:

    Interessant artikel! Hoe kun je precies aansluiten bij een restaurantplatform? En welke raad jij aan?

    Liked by 1 persoon

    1. Jannieke Mollers schreef:

      Leuk dat je het vraagt! Ik zou Eet.nu aanraden. Dat in een onafhankelijk restaurantplatform met meer dan 1,5 miljoen bezoekers per maand. Een groot voordeel van Eet.nu is dat zij heel gebruiksvriendelijk zijn voor zowel de restaurateur als de Eet.nu bezoeker. Als je nog meer vragen hebt, help ik je graag!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s