10 tips om Snapchat succesvol in te zetten voor uw bedrijf

Snapchat: er is geen ontkomen aan! De app is niet alleen populair onder jongeren tussen de 12 en 19 jaar maar maakte de afgelopen jaren ook een groei mee onder volwassenen tussen 20 en 39 jaar. Heeft u een bedrijf of organisatie? Bent u van plan om Snapchat te gaan gebruiken? Lees dan verder om er achter te komen wat de beste tips zijn voor het gebruik van dit social media kanaal. Nederland telt momenteel al 2,5 miljoen Snapchat gebruikers. Wereldwijd wordt het kanaal dagelijks door 168 miljoen mensen gebruikt en worden er per dag 2,5 miljard snaps verstuurd. Aan populariteit is geen gebrek.

Hoe werkt Snapchat?

Door middel van het versturen van foto’s en filmpjes (snaps) staat men in contact met elkaar. Voor het versturen van foto’s kan men zelf aangeven hoe lang deze te zien zijn (max. 10 seconden). Vervolgens kan de gebruiker aangeven naar wie de snaps worden verzonden. Daarbij is het ook nog mogelijke foto’s en filmpjes in je verhaal te plaatsen. Deze content zal 24 uur zichtbaar zijn. Snapchat is niet alleen de wereld in geroepen om lekker sociaal te zijn met je vrienden, ook werkt de app goed als marketingtool.

Adverteren met Snapchat

Er zijn verschillende gratis advertentiemogelijkheden op Snapchat zoals Snap Ads, Sponsored Geofilters, Sponsored Lenses, 3V ads en Live story takeover. Met Snap Ads zien volgers tussen de normale snaps door, fullscreen advertentievideo’s. Deze mogelijkheid wordt vaak gebruikt wanneer de merkbekendheid wel een boost kan gebruiken. Voordat deze Ads verzonden worden, kan de doelgroep worden gekozen op basis van onder andere interesse, leeftijd, geslacht en locatie. Bij de Sponsored Geofilters hebben gebruikers van Snapchat de mogelijkheid een filter toe te voegen aan hun eigen content van bijvoorbeeld een nieuwe film die binnenkort uitkomt. Sponsored Lenses brengen augmented reality tot leven, hierbij kruip je dus even in de huid van iemand anders. Bij Live story takeover kunnen adverteerders hun verhaal live uit laten zenden. Dit is onlangs bij veel shows tijdens Fashion Week gedaan. En tot slot de 3V ads, deze worden getoond tussen de live stories door.

Cruciale tips

Onderstaand leest u 10 tips om Snapchat slim in te zetten voor uw (startende) onderneming. U krijgt antwoorden op vragen als: Hoe voegt snapchat iets toe aan jouw merk? Moet je snapchat inzetten voor jouw merk? Hoe zet je Snapchat in voor je merk?

1. Laat influencers het werk doen

Over (gratis) marketing gesproken! Bij influencers moet u wezen. Neem Starbucks als voorbeeld. Wanneer Beyoncé besluit hier een iced latte te bestellen en haar aankoop deelt via Snapchat, zullen al haar miljoenen volgers zich ook al snel haasten naar Starbucks om een koffie te halen.

2. Communiceer kortingscodes

De codes zijn exclusief wanneer deze enkel via Snapchat verschaft worden. Het effect zal hoog zijn. Gebruikers blijven u volgen voor meer en zullen hun uiterste best doen om de codes te blijven vergaren.

3. Investeer in Snapchat Discover

Via Snapchat Discover wordt content gedeeld door adverteerders en binnenkort zal het ook mogelijk zijn om via Discover direct aankopen te doen. Veel gebruikers bekijken Discover regelmatig, een ideale manier om reclame te maken voor het bedrijf!

4. Persoonlijke versus algemene snaps

Voeg snaps toe aan “mijn verhaal” maar ga ook persoonlijk in op reacties op uw content. Dit kan er weer zorgen dat uw kanaal wordt gedeeld via andere kanalen en een nog groter gedeelte van uw doelgroep wordt bereikt.

5. Plaats en tag

Zet in de verzonden foto’s en video’s altijd even de plaats waar het zich afspeelt en/of tag de locatie als deze bekend is. Voor de kijkers is het net even wat leuker om verhalen te volgen die zijn gefilmd vanaf een speciale locatie in plaats van op het kantoor.

6. Houd rekening met het heden

Op Instagram kan je foto’s delen uit het verleden maar dit geldt niet voor Snapchat. Hier gaat het namelijk om het hier en nu. Dus wanneer er iets spannends gebeurt om te delen met uw volgers, zorg er dan voor dat Snapchat altijd bij de hand is!

7. Houd het kort maar krachtig

Men haakt eerder af bij foto’s wanneer deze langer dan 3 seconden duren. Ook wanneer u kiest voor het plaatsen van video’s, maak het dan niet te lang. De content moet niet saai en langdradig worden voor de kijkers.

8. Organiseer evenement en snap deze

Geef je volgers toegang tot georganiseerde evenementen door deze te filmen via snapchat en live uit te zenden. Op deze manier zullen volgers zich ook sneller binden met het bedrijf.

9.Sneak preview

Geef een sneak preview van een bepaald product. Hiermee zal nieuwsgierigheid gewekt worden bij uw doelgroep en zal men uw bedrijf in de gaten blijven houden.

10. Promoot uw Snapchat account!

Last but not least: promoot uw Snapchat account op andere social media kanalen. Snapchat geeft ook de optie om snaps op te slaan. Deel een keer uw verhaal op een van uw andere kanalen om een nog grotere groep te bereiken en daarmee meer volgers te genereren op Snapchat.

Als uw doelgroep tussen de 12 en 39 jaar oud is, zou Snapchat een zeer waardevolle toevoeging aan uw online bestaan kunnen zijn. Na al deze tips is er geen ontkomen meer aan: let’s get social!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Karel schreef:

    Voldoet Instagram en Facebook niet als mijn doelgroep hier toch al binnen valt?

    Like

    1. lottevanbeek schreef:

      Hoi Karel, Snapchat is zeker een effectieve marketingtool om jouw doelgroep mee te bereiken en heeft een toegevoegde waarde. Waar het op Instagram bijvoorbeeld vaak draait om mooie foto’s, kan je op Snapchat de ‘echte’ wereld laten zien. Ik ben benieuwd of het je wat gaat brengen!

      Like

  2. Julia van Maanen schreef:

    Interessant artikel! Ik werk zelf bij een reisorganisatie en wij gebruiken momenteel al snapchat. Door dit artikel zie ik echter wat verbeterpunten. Thanks!

    Like

    1. lottevanbeek schreef:

      Hoi Julia, leuk om te lezen dat je verbeterpunten uit mijn artikel hebt kunnen halen. Wellicht vind je ook nog interessante informatie in een van mijn andere producties. Deze vind je hier: https://micwatching.nl/2017/09/29/een-eigen-onderneming-starten-maar-hoe/
      en hier: https://micwatching.nl/2017/09/29/tips-om-meer-free-publicity-te-krijgen/

      Groet,
      Lotte van Beek

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s