Social media. Hoe belangrijk is het?

Social media is booming en is zich continu aan het ontwikkelen. Er zijn steeds meer bedrijven die social media binnen de online marketing strategie inzetten. Desondanks is er voor bedrijven nog steeds onduidelijkheid rondom social media. Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen ze deze kansen het beste benutten?

 

Social media

Wereldwijd is de aanwezigheid van gebruikers op social media gigantisch groot. Als je naar Facebook kijkt, wordt de omvang direct duidelijk. Volgens de statistieken van de online platform heeft zij dagelijks gemiddeld 1,23 miljard actieve gebruikers. Binnen de Nederlandse markt is social media minstens zo indrukwekkend. Uit een onderzoek van Newcom blijkt Whatsapp in 2017 het best scorende platform te zijn en racet Facebook nek-aan-nek met het platform. Dit zijn indrukwekkende feiten. Maar waarom zou jij dit als bedrijf moeten inzetten?

 

Naamsbekendheid en reputatie

Door gebruik te maken van social media kanalen vergroot jij je online aanwezigheid waardoor je als bedrijf herkenbaar wordt. Door het bereik van je producten, diensten of merk te vergroten zullen consumenten jouw naam sneller herkennen en herinneren. Met de komst van web 2.0 is het voor diverse ondernemingen makkelijker geworden om op internet te monitoren wat consumenten van een merk vinden. Dit gedeelte is erg belangrijk voor je reputatie als bedrijf. Door social media kanalen te monitoren kun je als ondernemer sneller reageren op reacties van potentiële klanten en eventueel negatieve feedback opvolgen.

 

Koopgedrag

Het social media netwerk van consumenten heeft een overduidelijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken volgen kopen producten vaker en bevelen deze ook regelmatig aan binnen het eigen netwerk. Met een eigen bedrijfsprofiel is de kans groot om door consumenten als expert bestempeld te worden. Met een profiel kun je bezoekers op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen en producten met betrekking tot jouw bedrijf. Maar je kunt natuurlijk ook altijd branche gerelateerd nieuws publiceren. Als je regelmatig relevante nieuwsartikelen deelt, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.

 

Traffic en ranking

In geplaatste berichten is het goed om waar mogelijk een link toe te voegen. Door het plaatsen van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram kun je door de clicks extra traffic genereren. Inkomende links worden gezien als een belangrijke factor bij zoekmachinemarketing. Uit zoekmachine ranking kan ook voordeel worden gehaald voor jouw als bedrijf. Hoe hoger je staat, hoe eerder consumenten je kunnen bereiken tijdens een zoekopdracht.

 

Niche en lokale marketing

Door de komst van social media is een nichemarkt makkelijker te bereiken. Als bedrijf kun je via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken gecombineerd met interesses. Na het bereiken van een nichemarkt kun je ook een community opzetten. Als voorbeeld; een Facebook pagina waarop de doelgroep interactie heeft over producten en diensten van jouw bedrijf. Maar ook over klachten en hoe die worden opgelost. Een andere voordeel van het gebruik van social media is dat er ook gebruikt wordt gemaakt van locatie gebonden diensten. Deze dienst is met name geschikt voor een bedrijf die haar klanten wilt informeren over de specifieke mogelijkheden op de gegeven locatie. Je kunt dus jouw producten en diensten promoten als klanten op een locatie zijn waar het verkrijgbaar is.

 

Werving talent

Een recent onderzoek van het bedrijf Media Recruitment Work laat zien dat de meerderheid van bedrijven minimaal 3 verschillende social media platformen gebruikt voor werving. Social media heeft een uitgebreid netwerk en daar kun je op inspelen. Als je een vacature plaatst en het vervolgens promoot, kunnen de profielen die matchen solliciteren. Dit scheelt jouw als bedrijf een hoop tijd en kun je snel verder met het opvullen van andere functies.

 

Productontwikkeling

Door monitoring van diverse social media kanalen krijg je inzicht in de wensen van de klant. Deze input is van belang voor het innoveren van je producten. Je hebt bijvoorbeeld als product een normale pak melk. Klanten klagen over de manier waarop de pak open moet. Jij als bedrijf gaat dan kijken hoe je de opening van de pak kunt verbeteren. Zo speel je direct in op de behoefte en wensen van je doelgroep. Hoewel de meeste social media platformen gratis zijn, vergt het wel veel tijd en energie om een succesvol plan op te zetten. De kans dat innovatie van jouw producten succesvol wordt is groter als je de feedback neemt van de doelgroep waar jouw bedrijf focus op legt.

 

Hoe zet ik social media in?

Social media biedt dus volop kansen. Wat nu? De eerste stap is het creëren en opzetten van een social media strategie. Hierin bepaal je wat je wilt bereiken en stem hier de doelstellingen en kritische prestatie indicatoren op af. Vervolgens bekijk je op welk kanaal jouw doelgroep zich het meest bevindt door onderzoek te doen. Op deze manier kun je doelgericht te werk gaan. Als je voor een platform kiest zonder te kijken waar je doelgroep zich bevindt, is dat zonde van je tijd. Zorg er dus voor dat je een goed plan hebt en je zult merken dat social media ook voor jouw bedrijf veel voordelen heeft.

 

Wil je meer weten over social media en de kansen voor jouw organisatie? Vragen, opmerkingen of toevoegingen worden zeker op prijs gesteld! Reageer hieronder.

 

 

 

 

 

 

Advertenties

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Yanet schreef:

    Ik vind dat je hele goede tips geeft. Dit zal ik zeker meenemen tijdens het oprichten van mijn eigen onderneming. Het gebruik van social media wordt na het lezen van dit artikel, gezien als prioriteit om bij te dragen aan mijn online doelstellingen

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Dank je wel Yanet! Ik ben blij dat je hier wat aan het hebt. Ik hoop dat je tijdens het oprichten van je onderneming succesvol wordt, mede door deze tips.

      Like

  2. Jina schreef:

    Klopt inderdaad dat er nog steeds veel bedrijven zijn die geen optimaal gebruik maken van social media. Ik hoop dat ze met jou tips meer kennis opdoen en het ze aanspoort er toch gebruik van te maken!

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Ja, social media bevordert ook online interactie en dat is voor de meeste bedrijven waardevol. Dank je wel Jina!

      Like

  3. Maarten schreef:

    Leuk artikel! Ik heb zelf een webshop waarbij ik wil gaan beginnen met het gebruiken van Facebook om te promoten. Heb jij tips voor mij hoe ik dat het beste kan doen?

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Hey Maarten bedankt! Het hangt natuurlijk af op wat jouw focus ligt tijdens het promoten van jouw producten op Facebook. Neem anders ook even een kijkje naar mijn artikel over effectieve Facebook posts.

      Like

  4. Eric schreef:

    Dit is echt een sterk gestructureerde artikel, wat ik prettig vond om te lezen. Ik wist zelf ook niet dat zoekmachine ranking een grote rol speelde in het plaatsen van berichten. Dit heeft mij gestimuleerd om meer onderzoek hier naar te doen. Bedankt!

    Like

    1. rochardjio schreef:

      Eric dank je wel! Het is zeker zo dat zoekmachine ranking een grote rol speelt in de online vindbaarheid van je berichten. Jammer genoeg besteedt niet iedereen daar evenveel aandacht aan. Goed dat jij je er verder in gaat verdiepen, daar heb je zeker wat aan!

      Like

  5. Clifton schreef:

    Mooi artikel Rochardjio! Het stuk dat gaat over productontwikkeling vind ik heel interessant. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat ik daar te weinig mee heb gedaan waardoor mijn bedrijf failliet is gegaan. Goed om te weten dat je potentiele klanten erbij kan betrekken via social media platformen om succesvol te worden.

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Dank je voor de compliment Clifton! Wat jammer van je bedrijf. Als jouw klanten betrokken zijn bij het innoveren, speel je direct in op de behoefte van je doelgroep. Social media heeft meer voordelen waar je als bedrijf van kunt profiteren. Neem een kijkje in het volgende artikel over de do’s en dont’s bij gebruik van social media.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s