5 Tips voor een effectieve post op Facebook

Facebook is een online platform die inmiddels meer dan 2 miljard gebruikers heeft. Dit maakt het voor bedrijven zeer aantrekkelijk om gericht te adverteren. Bedrijven adverteren dus ook massaal maar doen dat niet altijd met inlevingsvermogen. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep zich niet aangetrokken voelt tot het geplaatste content en de effectiviteit hierdoor afneemt. Hoe kun je als bedrijf zeker zijn dat jij jouw doelgroep op de juiste manier benaderd?

 

  1. Hoe maak je goede facebook content?

Start met het kijken naar wat de concurrenten plaatsen en of die veel likes genereren, oftewel veel bereik hebben. Is dat zo? Dan kun je als bedrijf hierdoor inspiratie op doen om jouw content te creëren met hetzelfde effect. Daarna ga je vast stellen wat het doel wordt van het content. Het kan zo zijn dat je de gebruikers tot actie wilt aanzetten of dat je bijvoorbeeld interactie wilt creëren.

 

  1. Waar let je op als je content op Facebook plaatst?

Het kort houden van je content is van belang. De gebruikers van Facebook zijn sneller afgeleid bij het lezen van veel tekst. Uit onderzoek van IBianca voor Frankwatching blijkt dat wij in een tijd leven waarin iedereen sterk visueel is ingesteld. Zorg dus dat je content kort en bondig is. Dit kun je ook samenvoegen met visuele materiaal , want dat spreekt de gebruikers erg aan. Gebruik dus zoveel mogelijk visuele materiaal en houdt de aandacht van de gebruiker bij. Ze zien graag dat jij tijd in ze steekt en nadenkt over hun behoeften en wensen. De tone of voice van het content moet passen bij jouw gekozen doelgroep. Onderzoek eerst hoe jouw doelgroep communiceert om vervolgens jouw content hierop af te stemmen. Een doelgroep die bestaat uit 16 tot 20 jarige hoef je bijvoorbeeld niet met u aan te spreken. Als je afbeeldingen plaatst zorg er dan voor dat je een huis stijl aanhoudt. Het gebruik van vaste kleuren en lettertypes zorgt ervoor dat je niet makkelijk vergeten wordt maar wel sneller herkent wordt.

 

  1. Hoe bevorder je engagement?

Door het plaatsen van content die relevant is voor de doelgroep blijven ze geboeid. Hierbij is het ook belangrijk om in te spelen op de emotie. Bij de emotie kun je denken aan het gevoel dat mensen krijgen als ze zichzelf erin herkennen of zich goed kunnen voorstellen. Doordat je inspeelt op de emotie spreek je ook automatisch dezelfde taal als jouw doelgroep. Gebruikers zullen dan reageren op jouw content. Als bedrijf is het van belang dat jij persoonlijke aandacht geeft door middel van reacties aan de gebruikers. Dit bevorderd engagement en interactie.

 

  1. Timing van het plaatsen van content

De timing van het plaatsen van content is belangrijker dan je denkt. Het verschilt per doelgroep op welke tijdstip van de dag ze het meest actief zijn. Om erachter te komen wanneer jouw doelgroep actief is kun je experimenteren met tijden. Plaats content op verschillende tijden totdat je de juiste tijd hebt gevonden. Het kan bijvoorbeeld om 12:00 en 18:00 zijn. Dit kun je vervolgens inplannen in Facebook. Dan hoef je niet meer om te kijken naar de tijd en wordt het automatisch gepost. Het gebruik van een content kalender is ook echt van belang. Het is heel handig om overzicht mee te houden. Hierbij bedenk je ruim van te voren wanneer je content wilt plaatsen. Aan de hand van je content kalender kun je zien wanneer je content moet uitwerken en kunt inplannen.

 

 

  1. Het gebruik van gesponsorde berichten

Op Facebook kun je adverteren op basis van geslacht, leeftijd, interesses en geografische locatie. Dit kun je doen om meer potentiële klanten naar je toe te trekken. Bij het invullen van interesses krijg je het beste resultaat als je zo uitgebreid mogelijk de interesses verwoordt. In plaats van sport bijvoorbeeld sport, voetbal en hoogtepunten. Zo kun je doorgaan zodat de profielen die het meest matchen, jouw advertentie te zien krijgen. Hoe meer euro’s je inlegt, hoe groter het bereik. Focus daarom op de waarde van jouw gesponsorde bericht, niet op de aantal hoeveelheid likes. De waarde van het content zorgt ervoor dat jouw doelgroep het deelt en spreek je de omgeving van een consument uit jouw doelgroep ook aan.

 

Het creëren van effectieve posts zorgt voor een betere relatie met de consument en draagt ook bij aan het vergroten van de naamsbekendheid. Er is altijd kans dat content met waarde viraal kan gaan waardoor jouw reputatie een enorme boost krijgt. Het inzetten van creativiteit, nauwkeurigheid en inlevingsvermogen is het uiteindelijk allemaal waard.

 

Heb jij nog vragen of meer tips over hoe je effectieve posts creëert op Facebook als bedrijf? Reageer dan hieronder!

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Yorquidia schreef:

    Bij het plaatsen van een facebook bericht kan het ook zinn dat je een mop of iets grappig erbij zet zodat de lezer zich ook ammuseert.

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Hey Yorquidia. Daar ben ik het helemaal met je eens. Dat hangt natuurlijk ook van de type content af, die jij publiceert op Facebook. Bedankt voor je waardevolle toevoeging!

      Like

  2. Roos schreef:

    Goede tips Rochardjio, hier heb ik zeker wat aan! Ik adverteer nu voor een bedrijf dat gericht is op een brede doelgroep op Facebook. Ik vraag me af of de effectiviteit afneemt als ik 1 bericht op de gehele doelgroep richt? Ik zie graag je reactie tegemoet.

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Ik ben blij dat de gegeven tips je goed doen! Of de effectiviteit dan afneemt hangt van het gekozen content af. Als je dan een mededeling voor een hele groep hebt, zal het wel goed werken. Maar als je dan wilt dat een bepaalde deel van de doelgroep een actie uitvoert, neemt de effectiviteit wel af. Het gesponsorde bericht wordt namelijk ook vertoont voor het overige deel van de doelgroep die er vervolgens niks mee doet. Uiteindelijk is je content een factor, wat een hele belangrijke rol speelt in effectiviteit.

      Like

  3. Balthazar Olivier Yves van Eck schreef:

    Beste Rochardjio,

    Allereerst wil ik middels deze schrijven mededelen dat het een enerverend stuk is. Goed hoe je de elementaire factoren nomineert. Vooral jouw eerste punt, waar je toelicht hoe je zorgt voor goed content, sprak mij gelijk aan. Men zoekt veel bereik middels likes, op deze manier zou je kunnen stellen dat er een bepaald mondialisering plaats vindt, door het gebruik van Facebook. Men wilt namelijk de interactie creëren met de rest, zoals je dat zo mooi beschrijft. Dit sluit goed aan met een van de concepts of globalization: de time-space distanciation, waar je hedendaags niet via een face tot face encounter elkaar verzadigd met sociale aspecten, maar dit tegenwoordig middels remote encounters kunt verwezenlijken.

    Je brengt het goed in perspectief, hartelijk dank hiervoor.

    Like

    1. rochardjio schreef:

      Hey Balthazar bedankt! Het was zeer zeker mijn bedoeling om dit alles zo helder mogelijk over te brengen. Gebruik maken van meerdere factoren om online interactie te bevorderen is erg belangrijk.

      Like

  4. Juliana schreef:

    Bedankt voor deze tips. Ik ben bezig met het opstarten van een eigen t-shirt lijn en alles is zo goed als rond. Ik liep een beetje vast bij de promotie van mijn merk. Mijn eerste strategie zou zijn het volgen van zoveel mogelijk mensen. Nu ga ik daar bewuster in kiezen. Ook de tip over de gesponserde berichten vond ik een hele goede. Met deze tips ga ik toch wat doelgerichter adverteren!

    Liked by 1 persoon

    1. rochardjio schreef:

      Hey Juliana, goed dat je wat aan deze tips hebt. Doelgericht te werk gaan zorgt voor meer effectiviteit. Ik adviseer je om heldere doelen te stellen die je vervolgens kunt meten. Altijd handig om te zien of een methode werkt!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s