Zo zorg je met Social Media voor waardevolle interactie

Social Media is wereldwijd nog steeds razend populair. De aanwezigheid op online platforms is gigantisch groot en blijft groeien. Social Media is hierdoor een onmisbare marketingtool voor bedrijven. Het doelmatig inzetten van deze kanalen leiden tot hogere loyaliteit, klanttevredenheid, merkvoorkeur en uiteindelijk financiële doelstellingen realiseren. Dat klinkt als muziek in de oren, maar hoe zet je nu een sterke Social Media strategie op?

Social media als marketingtool

Social media wordt als volgt beschreven op WARC (2016): “Social media is a broad term which refers to a collective of online communication channels built on community-based input, interaction, content-sharing and collaboration. These include social networking sites, video sharing platforms, blogs and micro-blogging platforms, forums and messaging platforms. Social media provides a unique opportunity for brands to leverage the power of peer-to-peer recommendation and word of mouth.” Het is dus een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers de inhoud verzorgen. Volgens Paul Aelen (2015) staat Social Media marketing voor het verkrijgen van websitebezoek of aandacht door het gebruik van Social Media netwerken. Social media marketingprogramma’s bestaan uit professioneel gecreëerde content die de aandacht van de social media gebruikers trekt. Het heeft als doel interactie tot stand te brengen of het delen van content via een van de sociale netwerken. Door het delen van de content door gebruikers onderling wordt de waarde vergroot en spreek je ook wel van earned media. Earned media zien we terugkomen in het artikel op WARC waarbij wordt beschreven dat Social Media een grote kans biedt om mond-tot-mond reclame te stimuleren. Maarten von Kreijfelt (2015) voegt er nog aan toe dat je klanten online al lang in gesprek zijn met elkaar. Ze communiceren over je branche, je concurrentie, je bedrijf, je merk en andere onderwerpen die relevant zijn voor wat je doet. Praat met hen en luister vooral naar hen. Als het je lukt om dat op effectieve wijze te doen, dan kan social media kan een ongelooflijk positieve invloed hebben op het online profiel van je organisatie of bedrijf. Neem deel aan het gesprek en streef naar een positieve invloed op de richting ervan, dat is in de kern waar social media marketing over gaat.

Meespelende factoren

Nu de definitie van Social Media duidelijk is, zal er worden gekeken naar een aantal aanverwante begrippen. Het is belangrijk om samenhangende begrippen van Social Media helder op een rijtje te krijgen om een goede strategie op te zetten. Toelichting van de begrippen volgt hieronder.

  • Online kanalen. Social Media marketing kan ingezet worden op verschillende online kanalen. Volgens Bart van der Kooi (2015) kan er onderscheid gemaakt worden tussen een aantal kanalen. 1) Bij Social Networks kun je een profiel aanmaken, informatie delen en vrienden toevoegen. Bekendste platformen: Facebook en LinkedIn. 2) Microblogs zijn uitingen van persoonlijke ervaringen of van zakelijke bezigheden. Microblogs vertonen echter ook eigenschappen van Social Networks. Bekendste platform: Twitter en Pinterest. 3) Video-platformen hebben ook een tal van sociale mogelijkheden, zoals reageren op video’s, vrienden worden en aanbevelingen. Bekendste platformen: YouTube en Vimeo. 4) Bij Foto-sharing kun je foto’s uploaden, foto’s van vrienden bekijken en hier commentaar op geven. Bekendste platformen: Instagram en Snapchat.
  • Community. Een social community ontstaat volgens GetCommunity (z.d.) wanneer er een gemeenschappelijke interesse heerst. Het artikel legt uit: “Take a look at your product, brand or service and think about the people who love or have a passion for what you do, or are in need of what you have to offer. Those are the people who want to be part of your community. You need to find each other and the relationship needs to be mutually beneficial.” Een community ontstaat wanneer je de 3 A’s in acht neemt: wees Authentic, Accessible en Adaptable.
  • Interactie. De letterlijke betekenis van interactie volgens Encyclo (z.d.) is de wijze waarop mensen en groepen ten opzichte van elkaar handelen, op elkaar reageren en elkaar proberen te beïnvloeden. Op Social Media betekent interactie dat hoe meer reacties en shares, hoe meer mensen het bericht zullen zien. Daarom doen bedrijven er alles aan om deze interacties op social media te stimuleren. Diederik Broekhuizen (2014) zegt dan ook: Traffic is fijn, maar interactie is fijner. Want bedrijven weten maar al te goed dat veel likes of kliks niet meer opwegen tegen echte waardevolle interacties met het merk.

Stappenplannen

Er zijn meerdere manieren waarop je Social Media in een organisatie kan implementeren. Het Social Strategy Model is een richtlijn om Social Media in de organisatie te zetten. Het model is ontwikkeld door Sjef Kerkhofs en wordt besproken op Social Media Modellen (z.d.). Het model bestaat uit 8 stappen om tot een gefundeerde implementatie van Social Media te komen.

  • De basis is de organisatie zelf. Hierbij kijk je naar je eigen producten/diensten en de algehele interne organisatie. Je moet een duidelijke marketing strategie geformuleerd hebben.
  • Stap 1: Nulmeting. Marketing begint bij onderzoeken en analyseren, zo ook in het geval van social media marketing. Analyseer door middel van monitoring en benchmarking wat de exacte positie in de markt is en hoe het landschap binnen het vak er voor staat.
  • Stap 2: Probleemstelling. Elk marketingplan begint met een probleemstelling of aandachtspunt, zo ook de social media strategie en dus het social strategy model.
  • Stap 3: Doelstellingen. Bedenk hierbij wat je wilt bereiken met je Social Media strategie. Let op, social media is een middel om het doel te bereiken, niet het doel zelf.
  • Stap 4: Doelgroep. Het is van groot belang te weten hoe de doelgroep zich online gedraagt en beweegt. Om dit te achterhalen kun je kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen, of gebruik maken van bestaande onderzoeken.
  • Stap 5: Strategische opties. Binnen het strategische/creatieve kader som je alle eerdere stappen in structurele vorm op en wordt de strategische richting vormgegeven.
  • Stap 6: Kanaalkeuze. Pas op dit moment in het model ga je de schakeling maken naar daadwerkelijke social media kanalen en media inzet. Techniek komt dus duidelijk na onderzoek en strategie, maar is wel van groot belang voor de verder uitvoering.
  • Stap 7: Go/no go moment. Kom je tot de conclusie dat social media niet de oplossing is voor het gestelde probleem? Dat kan! Vandaar dat er een uitstapmoment is ingebouwd nog voor er grote investeringen worden gedaan.
  • Stap 8: Implementatie. Social marketing strategie is een intensief en in sommige gevallen relatief nieuw proces voor de organisatie. Het is daarom nog belangrijker een goede projectmanager aan te stellen dan bij veel andere implementatieprocessen.
  • Stap 9: Beheer en meten. Een social media strategie eindigt niet bij het opzetten van je plan en de development van eventuele sites/communities. Dit is pas het begin. Het meten van de resultaten en activeren van de inspanningen middels communitymanagement zijn onmisbare factoren.

Een ander model – Social Media Marketo (2016) – heeft de implementatie van Social Media verwerkt in een infographic. Zij noemen 12 stappen die van belang zijn om succesvol social media in te zetten voor je organisatie. Onderstaand is de infographic met 12 stappen te zien.

Model.png

Afweging modellen

Wat opvalt aan de twee modellen is dat het model van Kerkhofs een veel breder voorstadium van het opstellen van de strategie beschrijft. De nulmeting, probleemstelling en doelstellingen zijn namelijk niet besproken in het Social Media Marketo. Toch zijn deze punten wel essentieel voor het opstellen van een goede strategie. Het Social Media Marketo geeft meer aandacht aan de implementatie van de strategie zelf. Door middel van persona’s geeft het model een identiteit aan de gebruiker die met de Social Media bereikt moet worden. Daarnaast focust het model zich meer op het produceren van passende content voor de doelgroep en het constant publiceren hiervan. Ook social influencers spelen een grote rol.

Implementatie

Mijn eindconclusie na het afwegen van de modellen is dat een combinatie van beide de beste manier van implementeren is. Het Kerkhofs model geeft een duidelijk stappenplan die bij het begin van implementeren erg geschikt is. Het opstellen van doelen is vooral een punt wat niet onderschat moet worden. Je moet namelijk wel weten waarvoor je de Social Media marketing überhaupt wilt inzetten. Het model mist echter wel een bredere toelichting bij het daadwerkelijk implementeren. Hier vult het Social Media Marketo model goed aan. Kortom, om voor een sterke Social Media strategie te zorgen kun je het best een combinatie van beide modellen gebruiken om zo een waardevolle online interactie te creëren over jouw merk.

Literatuurlijst

[1] Bart van der Kooi (2015). Social Media Kanalen en Platformen. Geraadpleegd van https://www.socialmediamodellen.nl/social-media-kanalen-platformen-websites-voorbeelden/

[2] Diederik Broekhuizen (2014). 10 do’s & don’ts voor meer interactie op social media. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2014/04/05/10-dos-donts-voor-meer-interactie-op-social-media/

[3] Encyclo (z.d.). Sociale interactie. Geraadpleegd van http://www.encyclo.nl/begrip/sociale%20interactie

[4] GetCommunity (z.d.). What is a social community? Geraadpleegd van

http://www.getcommunity.com/webdesign/social-community/

[5] Maarten von Kreijfelt (2015). Sociale Media, wat kun je ermee? Geraadpleegd van http://www.preludio.nl/social-media-wat-kun-je-ermee/

[6] Paul Aelen (2015). Social media marketing. Geraadpleegd van

https://www.ensie.nl/paul-aelen/social-media-marketing

[7] Social Media Marketo (2016). 12-stappenplan naar succesvolle social media marketing. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/21/12-stappenplan-naar-succesvolle-social-mediamarketing-infographic/

[8] Social Media Modellen (z.d.). Social Strategy Model. Geraadpleegd van

https://www.socialmediamodellen.nl/social-media-strategie-implementatie-modellen/social-strategy-model/

[9] WARC (2016). How to use social media effectively in the media mix.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s