Ilse Bloemendal

Youtuber Laura Ponticorvo krijgt dagelijks kritiek van haar kijkers over de filmpjes waar ze producten en merken aanprijst. Het is voor hen onduidelijk of dit nou haar eigen of gekochte mening is. Maar niet alleen de kijkers zijn het zat, ook Het Commissariaat voor de Media wil een verbod op deze sluikreclame. Youtuber Laura was op een gegeven moment de kritiek zo zat en antwoordde in een video: “Het is heel simpel: of je hebt de gesponsorde filmpjes of je ziet helemaal niets meer van Laura Ponticorvo.” Haar kijkers reageerden positief en wilden toch wél dat ze doorging. Maar hoe kan dit? Waarom trappen we hierin?

Op deze vragen probeer ik jullie antwoord te geven. Mijn naam is Ilse Bloemendal en ik ben momenteel redacteur bij een regionale krant. Naast schrijven, praat ik ook graag en daarom presenteer ik regelmatig op beurzen of voor online content. Ik koos voor de studie Media Informatie Communicatie (MIC) omdat ik al jong interesse had voor de media; ik stond zowel voorals achter de camera. Nu wil ik mijn focus meer leggen op achter de camera.

presenteren

Ik vind social influencen een interessant fenomeen, maar tegelijkertijd mijd ik het zelf op social media. Ik wil namelijk mijn sociale media niet volstoppen met ‘misvormde’ media. Ik heb daar namelijk een hekel aan omdat er een onrealistisch beeld gevormd – wat mijn opleiding bevestigde. Ik leerde termen als ‘the filter bubble’ en leerde dat clicks meer toegevoegde waarde hebben dan nieuwswaarde. Ik vond dat vreselijk en kon het eigenlijk niet geloven. Totdat een van mijn werkgevers mij vroeg om te kijken welke online artikelen goed liepen – en welke niet. Ik moest dit onthouden en begrijpen waarom dit nou voor de lezer interessanter was – en dit soortgelijke artikelen gaan schrijven. Dat de slechtlopende artikelen meer nieuwswaarde hadden, interesseerde de die persoon niets.

Naast de positieve kanten heeft sociale media vooral negatieve aspecten. Maar toch trappen we hier allemaal in. Ik wil graag gaan ontdekken en schrijven hoe dit kan. Zodat we dit kunnen stoppen en een realistisch beeld houden van de wereld: alle kleine beetjes helpen. Zo is Youtuber Laura sinds een jaar verplicht om haar gesponsorde content aan te duiden met #ad of #spon.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s