Lindy Hofstra

We leven momenteel in een wereld waarin we lijden aan infobesitas. Nou hoor ik je denken, infobesitas, wat is dat? Dit is een nieuwe aandoening, waarbij er zo veel informatie op ons af komt, dat je eigenlijk niet meer weet waar je het zoeken moet. Nu is voor veel bedrijven de vraag, hoe val je straks nog op in het tsunami van content dat we met z’n allen publiceren?

Mijn naam is Lindy Hofstra, en ik ben momenteel bezig met het 3e jaar van de studie Media, Informatie & Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Hier word ik opgeleid tot een veelzijdige, creatieve en hardwerkende mediaprofessional. Afgelopen jaar heb ik de specialisatie ‘Audio & Visueel’ gevolgd, waar ik mij verdiepte in het bedenken en creëren van audio-, en visuele producties. Sinds kort ben ik begonnen met mijn volgende specialisatie: digitale mediastrategieën. Vooral aspecten als strategieën voor social media, en het creëren van content spreken mij erg aan.

Mijn opgedane kennis kon ik vorig jaar voor het eerst in de praktijk brengen tijdens mijn tienweekse stage bij City Film. Dit is een klein productiebedrijf in hartje Amsterdam, die door middel van video, bijdragen aan het promoten van verschillende internationale steden. Mijn opdracht was hier om de gecreëerde content zo goed mogelijk vindbaar te maken (door bijvoorbeeld het gebruik van social media). Toen ik bij City Film voor het eerst binnenkwam deden zij nog vrij weinig met online media, en hielden ze zich vooral bezig met traditionele media zoals televisie. Ik heb ze toen het advies gegeven om hun content (het televisieprogramma RTL Mijn Stad, wat zij produceerde), ook online aan te bieden op YouTube. Vervolgens heb ik dit idee dan ook uitgevoerd.

Ik heb een YouTube kanaal aangemaakt onder de naam ‘Jouw Stad’, en heb hier de afleveringen van alle vier seizoenen in losse delen opgeknipt en gepubliceerd. Naast het videogedeelte kwam hier ook een plan bij kijken om de video’s zo goed mogelijk vindbaar te maken. Ik heb door middel van Google Analytics onderzoek gedaan naar de meest gezochte woorden op het internet, en deze vervolgens gebruikt in de titels en beschrijvingen van de YouTube video’s, zodat deze als één van de eerste resultaten uit de zoekmachine kwam bij het zoeken op bijvoorbeeld ‘Den Haag’.

Daarnaast heb ik verschillende social media accounts opgezet (Facebook, Instagram en Snapchat), waar ik de video’s promootte en deelde. Door betrokkenen van het televisieprogramma te vragen om de video’s ook te delen, werden ze zeer populair. De views op YouTube stegen, evenals de likes en deelacties op social media.

Ik heb dus ervaring met het creëren van audiovisuele producties, en kan deze op een slimme manier inzetten op social media, waardoor ze goed vindbaar zijn en in grote maten bekeken worden. Als mediaduizendpoot kan ik dus op veel vlakken van grote betekenis zijn voor verschillende (beginnende) bedrijven die willen dat hun content gezien wordt op digitale media.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s