De invloed van influencers

Hoe groot is de rol van influencers tegenwoordig?

Tegenwoordig beschikt iedereen wel over een Instagram-account. De één gebruikt het als fotodagboek, de ander om zichzelf sociaal te profileren en weer een ander om er geld mee te verdienen. Geld verdienen met Instagram? Ja het kan! En als bedrijf kan je er ook heel veel aan hebben. Wat? Hier lees je wat het inhoud, hoe je het kunt inzetten en wat je ermee kunt bereiken.

HOOFDSTUK 1: Naamsbekendheid voor je bedrijf? Influencers helpen jou een handje

Vraag je je af hoe influencers aan al dat geld komen? En hoe het komt dat ze bijna dagelijks iets nieuws van hippe en dure merken dragen?

Als je kijkt naar de foto’s waarop ze al deze kleding dragen dan vliegen de tags, vernoemingen en gesponsorde producten je om de oren. De macht van de influencers is zo groot geworden dat er nu zelfs sprake is van influencer marketing. Wat houdt dit in en hoe kan je als bedrijf hier het beste gebruik van maken?

De site van socialmedia-week vertelt dat het, als bedrijf, belangrijk is om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Tegenwoordig lukt dit niet meer zo makkelijk via de traditionele media. Alles is gedigitaliseerd. Tijdschriften worden bijna niet gelezen. Door gebruik te maken van de juiste influencers kun je als bedrijf precies de juiste doelgroep aanspreken en nog gerichter je producten promoten.

Als je naar onderstaande infographic kijkt, dan zie je wat consumenten zeggen over de Influencers en hoe dit hun koopgedrag beïnvloed. Voor bedrijven is vooral het puntje rechtsonder van belang. Zo kunnen conversies behoorlijk toenemen wanneer merken besluiten te gaan samenwerken met influencers. Maar ook het vertrouwen dat ze opbouwen bij de klant wordt groter. Mensen zien dat de influencers blij zijn met de producten en willen dit ook.

infographic.jpg

Ook laat de website socialmedia-week weten dat het belangrijk is om als bedrijf goed te bedenken wat voor soort influencer bij je past. Het heeft namelijk geen zin als je als modebedrijf een influencer gaat benaderen die zich vooral focust op eten. Daarom is het voor merken van groot belang om eerst op een rijtje te zetten wat je precies wilt bereiken met de samenwerking. Er zijn verschillende doelen die een bedrijf kan stellen. Dit kan zijn om traffic te genereren, om je bekendheid te vergroten, je eigen social media account te promoten of om volgers aan te zetten tot actie.

Er zijn heel wat voordelen om gebruik te maken van influencer marketing. Zo is het een goedkope manier van samenwerken. Kosten voor advertenties kunnen nogal hoog oplopen en zijn niet goed meetbaar omdat het offline is. Bij influencers liggen de kosten heel wat lager en is je bereik beter te meten.

Influencers zijn vaak van alle markten thuis. Ze maken hun eigen visuele content, verzorgen zelf de styling en bewerken zelf de beelden die ze hebben gemaakt. Als bedrijf is het alleen aan jou de taak om de juiste producten te leveren en om een bijpassende vergoeding te verzorgen.

Bedenk wel dat er verschillende soorten influencers bestaan. Zo heb je mega-influencers en mirco-influencers. Je zou denken dat je voor het grootste bereik bij de mega-influencers moet zijn en dat is misschien ook wel zo. Toch zijn juist zij vaak lastig te bereiken door hun immense populariteit en ze zijn heel duur. Soms werkt het beter om voor een campagne tien micro-influencers in te zetten, dan tijd te verliezen aan het benaderen van een mega-influencer.

mirco.jpg

Bovendien zijn micro-influencers vaak nog onder de indruk van de samenwerking en zien ze het als een langetermijnrelatie. Dit kan ervoor zorgen dat ze minder vaak dingen zullen posten van concurrenten. De andere voordelen zijn te zien in de afbeelding hierboven.

Al met al blijkt dat influencers bedrijven enorm veel te bieden hebben.

Bron:

https://socialmediaweek.org/rotterdam/2016/11/08/rise-social-influencers/

 

HOOFDSTUK 2: Influencers? Wat zijn dat eigenlijk?

Dagelijks zie je ze genoeg voorbij komen als je verschillende socialmedia-accounts opent. De mensen met duizenden en soms miljoenen volgers én honderden likes op een post. Door hun enorme bereik hebben ze grote sociale invloed. Daarom worden, volgens 100% Leiden, deze mensen ook wel influencers genoemd.

Influencers zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Ze veroveren het hele internet en zijn te zien op ieder socialemediakanaal. De socialemediakanalen die het, het beste doen zijn Instagram en Youtube. De influencers verspreiden hun invloed via foto’s en video’s. Dat laatste, de video’s, zijn een heel slimme manier. Veel influencers zijn, naast modellen voor hun eigen foto’s, ook vloggers.

Via video’s houden ze hun volgers op de hoogte van de dingen die zij doen. Op deze manier bouwen ze een persoonlijke band op met de mensen die de video’s bekijken. Ze stellen zich open op en volgers krijgen het gevoel dat ze de persoon in kwestie echt leren kennen.

Op Instagram kom je video’s veel minder tegen. Hier draait het om foto’s. Instagram is een platform waar miljoenen mensen dagelijks foto’s op delen. Zodra je een profiel op openbaar zet, ben je te zien voor iedereen die daar interesse in heeft. De influencers posten voornamelijk foto’s van zichzelf. Dit doen ze met de meeste hippe kleding aan, het lekkerste eten voor hun neus en op de mooiste locaties. Het leven van de influencers is een droom voor vele.

Bron:

https://100leiden.nl/wat-zijn-influencers-nou-precies-en-wat-kunnen-we-ermee/

HOOFDSTUK 3: Hoe ziet een socialemediapagina van een Influencer eruit?

Er zijn heel wat jongens en meisjes die hard werken aan een toekomst als influencer. Toch lukt dit niet iedereen. Hoe kun je als bedrijf zien wat een goede influencer is en waar je op moet letten?

Een voorbeeld van iemand die het in Nederland heel erg goed doet is Kae Sutherland. Ze heeft maar liefst 74,1k volgers een haar posts worden vaak met duizenden likes beloond. Het aantal volgers en de likes zijn erg belangrijk. Daaraan kun je zien hoe groot het bereik van de influencer is. Maar hoe kan het zijn dat zij zo’n succes heeft op Instagram?

kae.jpg

Wat meteen opvalt als je haar Instagramaccount bekijkt is dat haar hele feed een geheel vormt. Dit komt door kleurgebruik, kleding en keuze voor achtergrond. Professionele foto’s vormen de basis van goede feed.

Voor influencers is het belangrijk om zichzelf te onderscheiden. Er moeten bepaalde kenmerken zijn die mensen telkens in de post terugzien. Kae doet dit bijvoorbeeld door kleurgebruik.

Ze is bedenker van haar eigen sieradenmerk 4everwitheveryone. Als je kijkt naar de Instagrampagina van dit merk dan zie je dat haar stijl hierin wordt doorgevoerd.

insta.jpg

Dezelfde soort lichte kleuren worden ook hier weer gebruikt. Dat roept herkenning op. Het is dus erg belangrijk om consistent te zijn in de keuze voor content. Óók als je influencer op Youtube bent.

Een andere bekende Youtube-influencer is Nienke Plas. Zij is voornamelijk bekend van haar humoristische filmpjes op Youtube. Met haar gevoel voor humor onderscheid ze zich van alle beauty en fashion bloggers. Op haar Youtube-account zie je gelijk een structuur.

nienke.jpg.png

Iets wat veel influencers hebben, zo ook Nienke en Kae, is een vaste planning. Bij Nienke zie je dat ze iedere week een ‘Shitty Diary’ en een ‘Hahalog’ plaatst. Kae streeft ernaar om iedere dag een nieuwe foto te plaatsen. Op deze manier weten je volgers precies wat ze van je kunnen verwachten en dat roept vertrouwen op. Influencers die deze aanpak hanteren zijn goed voor een merk/bedrijf.

Dan iets anders belangrijks. Influencers zijn niet alleen afhankelijk van hun volgers, maar ook van de bedrijven die ze sponsoren. Bij Kae en bij andere fashion bloggers zijn dit vaak veel verschillende merken. Bedrijven die haar dingen opsturen verwachten deze terug te zien op haar foto’s. Dit doet ze door een foto te plaatsen en vervolgens hier de merken in te taggen.

kaetag.jpg.png

Op deze manier zullen haar volgers een kijkje gaan nemen bij het merk dat ze tagt. Dit is voor bedrijven natuurlijk enorm handig. Zo zullen veel meer mensen een kijkje nemen op je bedrijfspagina.

Voor influencers die alleen met video’s werken is het weer anders. Hierbij heb je de keuze om aan product placement te doen. Wanneer er bijvoorbeeld een samenwerking met Vitamin Water is, is het makkelijk om steeds in de filmpjes alleen maar dat te drinken. Dit wordt ook wel sluikreclame genoemd.

Inluencer Nienke Plas is tegenwoordig het gezicht van mediabedrijf RUMAG. Dit bedrijf komt dan ook zo nu en dan voor in haar vlogs.

rimag2.jpg.png

Dan iets wat veel bekende influencers hebben: bekende vrienden! In dit soort wereldjes is het vaak ons kent ons. Door samen foto’s te plaatsen wordt je merk voorgesteld aan de volgers van die vrienden en leren ze zo ook jouw merk/bedrijf kennen.

glennis.jpg.png

Hier zie je bijvoorbeeld Nienke Plas met goede vriendin Glennis Grace.

vriendenkae.jpg.png

Op deze foto zie je Kae met twee vriendinnen die beide ook influencers zijn, en veel volgers hebben.

Met de juiste connecties, een duidelijke boodschap en iets onderscheidend kunnen influencer er echt uitspringen op het internet. En juist deze influencers zijn interessant voor bedrijven.

Bron:

https://www.instagram.com/kaesutherland/

https://www.youtube.com/channel/UCdeRAocmryKYUJcJOdSk3qQ

HOOFDSTUK 4: Hoe en hoeveel kun je als Influencer verdienen?

Wie had ooit verwacht dat je met het plaatsen van foto’s en video’s van jezelf miljonair zou kunnen worden? Nu is dit natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar de cijfers liegen er niet om. Als een beetje succesvolle influencer is het mogelijk om zomaar een paar duizend euro voor een post te krijgen.

geld.jpg

Op dit bovenstaande plaatje is te zien hoeveel volgers je op je socialmediakanaal nodig hebt om te bepalen hoeveel geld je ermee kunt verdienen. Zoals je ziet kunnen de bedragen flink oplopen. De volgers zijn het allerbelangrijkste middel om geld te verdienen. Hoe meer volgers je hebt, hoe meer mensen je foto’s zien en hoe interessanter je voor merken en bedrijven wordt.

Er is maar één duidelijke manier om volgers aan te trekken. Zorg voor unieke professionele content, een thema in de foto’s en gebruik hashtags. Op die manier zullen mensen sneller bij je terechtkomen.

In de onderstaande video worden de succesfactoren van beroemde bloggers besproken en wordt er een kijkje genomen op het account van een blogger die dankzij haar Instagram blog nu miljonair is.

Volgens de site Bloove verdienen vooral de Youtubers bakken met geld aan het maken van ‘promoted post’. Zo zou het zijn dat als je tussen de 3 en 7 miljoen volgers hebt op Youtube, dat je dan gemiddeld 187.000 kunt verdienen op een post.

De best verdiende beautyblogger van Youtube en Instagram is op het moment de Britse Zoe sugg. Met op Instagram 11,1 miljoen volgers en 11,8 miljoen abonnees op Youtube, verdient Zoe, volgens de Quote, een bedrag van bijna €65.000 per maand.

Maar niet alleen in Engeland verdienen Beautybloggers goed geld. Nederlands meest bekende Instagrammer is Negin Mirsalehi, Met maar liefst 4 miljoen volgers op Instagram. Zij praat liever niet over geld, maar je kunt het vergelijken met Amerikaanse Instagrammers. Zo kan zij zomaar drie tot 4000 euro vragen voor een Instagrampost. Het is dus wel duidelijk dat je als influencer goed geld kunt verdienen, maar dan eerst maar eens miljoenen volgers regelen.

Bron:

http://www.bloovi.be/nieuws/detail/hoeveel-kan-je-verdienen-via-influencer-marketing-een-pak-bekijk-deze-cijfers-maar-eens

HOOFDSTUK 5: De nadelen van het leven als Influencer

Het leven van een inluencer is een fulltime job, zonder vrije dagen. Ben je ziek? Maak er een foto van in je mooiste Dior pyjama en post het. Het werk gaat gewoon door. En dit is niet het enige nadeel.

In een interview van de VIVA, wordt er gesproken met Anouck Goudsmit, docent aan de B-academy. Op de B-academy wordt er een influencer cursus gegeven, waar je wordt klaargestoomd als influencer. Nu geeft Anouck Goudsmit ook aan dat het niet allemaal zo rooskleurig is als het lijkt. Er zijn veel mensen die het willen, maar Anouck geeft ook aan dat er veel mensen zijn die het vak influencer onderschatten.

claartjebed

Bekende influencer Claartje Rose

Zo is het behoorlijk intens om consistent te blijven en om altijd de verplichting te hebben om foto’s of video’s te posten. Bijna alle influencers creëren hun beeldmateriaal zelf. Doen zelf de styling, maken zelf de foto’s en bewerken de foto’s. Ook moet je als influencer overal bovenop zitten. Je moet op de hoogte zijn van de laatste trends en hier dan vervolgens ook weer je eigen draai aan kunnen geven.

Om niet te vergeten hoe hard het werken is om een influencer te zijn, staan hieronder de nadelen vernoemd.

#1 Social media vs Real life

Je kunt wel zeggen dat bloggen en/of vloggen een lifestyle is. Je bent er continu mee bezig: met jezelf, je volgers, je kleding én de modewereld. Als je echt succesvol wilt zijn, dan moet je genoeg posten in een week. Het liefst iedere dag iets. Op die manier hou je je volgers scherp en geef je ze niet de kans je te vergeten. Dat betekent ook dat je niet altijd tijd heb voor een spontane lunch met vrienden en als je het dan toch lukt, dan moet je niet vergeten om zoveel mogelijk foto’s te maken van je eten, jezelf en je vrienden. Dit kan niet alleen voor jezelf vermoeiend zijn, maar ook voor de mensen om je heen.

insta-food

 

#2 Tijd voor liefde

Een serieuze relatie hebben kan ook lastig zijn. Inluencers laten namelijk een deel van hun leven zien, een leven waarin de partner ook voorkomt. Daar moet hij ook maar net zin in hebben. Om te zorgen dat je elkaar toch nog veel kunt zien in het drukke schema, komt het vaak voor dat de vriendjes degene zijn die de camera in hun handen krijgen geduwd. Nu maar hopen dat hij daar een beetje mee overweg kan. Dit soort dingen kunnen je sociale leven behoorlijk beïnvloeden. Zowel op een positieve als negatieve manier.

#3 Altijd tot in de puntjes verzorgd

Als populaire influencer ben je voor veel mensen bekend. Vaak is het zo dat die hippe influencers ook nog eens in het drukke Amsterdam wonen. De kans dat volgers jou op straat zullen tegenkomen is er dus altijd. Je volgers hebben een bepaald beeld van je en zullen dus waarschijnlijk gek opkijken wanneer jij ineens, met je niet hippe joggingsbroek en knot op je hoofd, boodschappen gaat doen. Het is dus belangrijk om er altijd goed uit te zien. Deze constante druk kan voor aardig wat stress zorgen.

#4 Voorbereiding!

Wat lijkt op een spontane foto is vaak een foto uit honderden. Er gaat veel tijd zitten in het schieten van het perfecte plaatje. Dan hebben we het nog niet eens over de voorbereidingstijd. Er moet bijvoorbeeld ook een keuze worden gemaakt voor de juiste achtergrond. Kies je voor een foto tegen een graffiti muur of ga je voor een foto in het bos?

#5 Meningen

Iedereen in Nederland heeft recht op een eigen mening. Zo ook de andere mensen op social media kanalen. Naast complimenten die je krijgt, zal het ook weleens voorkomen dat je vervelende reacties krijgt. Als Influencer is het belangrijk om te weten wat je wilt en wat je wilt uitstralen. Er zijn namelijk altijd mensen die alles wat je doet stom vinden. Op dat soort momenten is het belangrijk dat je sterk in je schoenen staat. Weet waar je voor staat en laat je niet beïnvloeden door de ongezouten mening van anderen.

Bron:

https://www.viva.nl/geenfilter/zien-in-geenfilter-spreken-we-bekende-influencers-over-de-voor-en-nadelen-van-internetfame/

HOOFDSTUK 6: Hoe kan ik als influencer aan de slag voor mijn bedrijf?

Ben je jong en gedreven in het werk dat je doet bij jullie bedrijf? Dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat JIJ als influencer voor je bedrijf aan de slag kunt gaan. Om uit te groeien tot zo’n Influencer zijn er wel eerst een paar stappen die ondernomen moeten worden. Daar zal dit hoofdstuk over gaan.

Het begint meestal met een bepaalde passie voor iets; voor je werk, voetbal, make-up of gezondkoken. Volgens de site 100% Leiden, starten mensen vaak omdat ze wat zij zo leuk vinden graag willen delen met de rest van de wereld om zo meer mensen over het onderwerp enthousiast te maken.

Dit zijn de echte authentieke influencers. Waarom? Omdat zij echt kennis van zaken hebben en eigenlijk bijna per ongeluk zijn begonnen.

Als influencer werk je als een soort filter in de online wereld vol aanbod. Als je eenmaal de juiste hoek hebt gevonden, dan is het zaak om regelmatig content te blijven produceren en dit te posten.

Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing, kwam met het verhaal dat er zes principes zijn van beinvloeding. Influencers zijn eigenlijk precies al die beinvloedingsprincipes in een. Daarom zijn dit belangrijke punten om te volgen als je zelf een influencer wilt worden.

  1. Het begint allemaal bij social proof. Bij social proof gaat het erom dat de influencer als gelijke wordt gezien die je een product na ervaring aanbeveelt.
  2. Dan volgt er het puntje autoriteit. Die autoriteit verdient een Influencer wanneer hij/zij een expert blijkt te zijn in een branche, verstand heeft van zaken en vertrouwen uitstraalt.
  3. De derde is schaarste. Met schaarste wordt bedoelt dat je de exclusiviteit benoemd, met bijvoorbeeld tags als #opisop. Hier krijgen mensen een hebberig gevoel van en zal het ze aanzetten om sneller een keuze te maken over de aankoop.
  4. Een ander belangrijk principe is commitment. Wanneer je een soort binding met je volgers hebt, zullen zij eerder geneigd zijn om je te volgen in je keuzes.
  5. Hierbij speelt ook sympathie een rol. Je moet zorgen dat mensen je aardig en oprecht vinden. Zorg dat je like-able bent.
  6. Tot slot is er nog het principe van wederkerigheid. Hierbij gaat het om de onderlinge verplichting die je aangaat met een bedrijf. Wanneer je iets gratis wordt opgestuurd is het de bedoeling dat je dit gebaar beantwoord door het plaatsen van een foto met dit product en dat je het merk erin tagt.

Dan nog wat korte andere tips die niet bij de zes principes horen.

  • Zorg voor een goede eerste indruk. Dat betekent een goede bio en een herkenbare profielfoto. Je kan slecht een keer een eerste indruk maken.

 

  • Bedenk van te voren welk verhaal je wilt vertellen aan je volgers. Heb een duidelijk beeld. Pas dan kan je het ook overbrengen op anderen.

 

  • Maak gebruik van hashtags. Dit zal je vindbaarheid enorm verhogen.

 

  • Zorg voor interactie. Stel in je teksten onder foto’s of in je video’s vragen aan de mensen die kijken. Ga een dialoog aan. Niet met iedereen, maar laat zien dat je te bereiken bent.

 

Met deze tips moet je een heel eind komen. We kunnen je niet alles op een papiertje geven om een echte goede influencer te worden, daar moet je zelf ook veel voor doen en uitproberen.

Bron:

http://www.bloovi.be/nieuws/detail/zelf-een-influencer-op-instagram-worden-deze-6-tips-helpen-je-op-weg

https://socialmediaweek.org/rotterdam/2016/11/08/rise-social-influencers/

HOOFDSTUK 7

Mocht je enthousiast zijn geworden over dit onderwerp en er meer over willen weten? Kijk dan even op de volgende linkjes

Een korte introductie video over influencers vind je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=XXCmIXqWjOw

Tips om de influencers optimaal in te zetten:

https://www.sprout.nl/artikel/direct-marketing/zo-zet-je-influencers-optimaal

Wil je het succesverhaal van de meest bekende influencer van Nederland lezen? Kijk dan hier:

https://www.glamour.nl/fashion/nieuws/artikel/negin-mirsalehi-3-7-miljoen-volgers-op-instagram-vertelt-over-haar-succes

Tegenwoordig is het ook mogelijk om lessen te volgen, om zo de kneepjes van het vak te leren, en een echte influencer te worden. Zie hier de site:

http://www.bacademy.nl/fashion/course/147/Influencer

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s