Hoe we de wereld en onszelf in de maling nemen

Waarom presenteren wij onszelf positiever?

Misschien is het je weleens opgevallen, je scrolt door je tijdlijn op Facebook en ziet vakantiefoto’s, foto’s van een mooie nieuwe auto, foto’s van een te toffe outfit op een festival of foto’s van verliefde stelletjes. Wist je dat wij deze positieve informatie delen om onszelf beter te voelen? Wist je ook dat wij hier eigenlijk heel onzeker en ongelukkig van worden? En weet je wat voor impact social media op ons dagelijks leven heeft? Ik vertel het je in onderstaande hoofdstukken.


1.    Kijk mij gelukkig zijn!

Vraag jij je weleens af waarom het leven van je vrienden op Facebook zoveel leuker is dan jouw eigen leven? Dan ben je niet de enige. We vergelijken ons dagelijks met anderen. Door onszelf te vergelijken hopen we minder onzeker te zijn. De grote vraag is: hoe realistisch is deze vergelijking? Mensen zijn namelijk geneigd zichzelf beter voor te doen dan dat zij daadwerkelijk zijn. Online posten we alleen positieve berichten. We denken dan sneller goedkeuring te ontvangen, sneller vrienden te maken en sneller hulp te krijgen. Veel mensen hebben een account op Facebook. Die mensen willen hun vrienden niet teleurstellen, zij hebben namelijk een bepaald beeld van zichzelf gecreëerd waaraan ze moeten blijven voldoen.

Naast het plaatsen van berichten over hoe leuk het leven is, zijn vind-ik-leuks heel belangrijk. Hoe meer vind-ik-leuks, hoe populairder men zich voelt. Daar gaat het om, toch? Het blijkt dat mensen zich gelukkiger voelen als zij veel vrienden hebben. Je kunt je natuurlijk afvragen hoe echt je vriendschap met de vrienden op Facebook is, maar dat terzijde. Na het posten van een foto willen we zoveel mogelijk reacties en vind-ik-leuks van vrienden ontvangen, want daar voelen we ons beter door. Een like activeert hetzelfde hersengebied als het winnen van een prijs. Wat nou als je vrienden meer vind-ik-leuks ontvangen dan jij? Is je vriend dan leuker? Of leidt hij een leuker leven? Het vergelijken is gevaarlijk voor ons brein. Aan de ene kant voelen we ons er beter door, maar aan de andere kant worden wij er ongelukkig van.

Ben je niet zo van het posten en geniet je ook zonder het hebben van 90 vind-ik-leuks? Dan ben je vast een gelukkig mens. Als je gelukkig bent post je namelijk minder. Dit geldt ook voor de mensen in een relatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat men minder post als zij echt gelukkig zijn. Zij hoeven namelijk niks te bewijzen. Zij weten van elkaar dat het goed zit en hebben genoeg aan elkaar. Mensen die juist niet gelukkig zijn met hun relatie, posten meer. Zij houden de schijn op via social media. Ook depressiviteit staat in verband met het overmatig gebruik van social media. Je kunt dus wel stellen dat wij onszelf en de wereld om ons heen voortdurend in de maling nemen.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/http://www.grazia.nl/


2.    Ons gedrag online vs. offline

Dat we ons online beter voor doen dan we in werkelijkheid zijn is nu duidelijk. In een interview vertelt media psycholoog Mischa Coster over de self-presentation bias. Dit verwijst naar de voorkeur voor zelfpresentatie.

Volgens dr. Coster doen mensen zich zowel online als offline positiever voor. Het probleem is volgens dr. Coster dat je online nog van alles kunt toevoegen om je nog positiever voor te doen. Voorbeelden hiervan zijn; emoticons, hashtags, beelden, video’s en noem het maar op.

In het filmpje hieronder zie je het complete interview met Mischa Coster, waarin hij onder andere vertelt waarom social media een groot deel van ons dagelijkse leven uitmaakt.


3.     Ik maak me ook schuldig

Tegenwoordig is bijna iedereen dag en nacht online. We delen vooral alle mooie kiekjes, zoals vakantiefoto’s, uitgebreide lunches of die ene perfecte babyfoto. Waar zijn toch die foto’s van het mislukte eten? Van die regenachtige dag op Kreta? De foto van je kotsende baby? Die worden niet gedeeld. We houden onszelf en de wereld voor de gek.

Ja, ook ik maak me hieraan schuldig. Overigens ben ikzelf niet actief op facebook. Ik heb het zelfs een tijdje verwijderd als applicatie op mijn telefoon. Facebook gebruik ik eigenlijk alleen om het leven van een ander te volgen. Tot mijn grote verbazing lees ik daar compleet andere verhalen dan mij verteld worden in de offlinewereld. Ik zal je een voorbeeld geven. Laatst belde mijn vriendinnetje mij verdrietig op, ze had te horen gekregen dat haar ouders gaan scheiden. Diezelfde dag open ik Facebook, het eerste wat ik zie is een gezellige strandfoto van haar ouders samen. Waarschijnlijk was het die dag helemaal niet gezellig, ze gingen namelijk praten over hoe het nu verder moet. Waarom doen mensen dit? Wie willen ze toch voor de gek houden?

Op Instagram ben ik zelf actiever. Ik probeer met regelmaat iets te posten. De manier waarop ik dit zeg, zegt eigenlijk al genoeg. ‘Met regelmaat’, mijn volgers verwachten af en toe een foto van mij, toch? Ik heb om mij heen vaak gehoord dat mensen je stoppen te volgen als je niet interessant genoeg bent. Zelf begrijp ik eigenlijk niet waarom ik me hier wat van aan trek. Ik heb Instagram toch omdat ik het leuk vind? Of is het toch een status dingetje? Iets waar ik zelf eigenlijk ook geen antwoord op kan geven.

Vorige week was zo’n dag. Ik wilde sinds een tijdje weer een foto plaatsen op Instagram. Eerst doorzocht ik mijn foto’s, maar daar zat niks potentieels tussen. Ik kon dus maar één conclusie trekken, ik moet een nieuwe foto maken. Het is in mijn ogen niet ‘cool’ als je alleen maar selfies op je tijdlijn deelt. Je bent toch niet altijd maar alleen? Ik vind het juist leuk om foto’s te maken van ‘sociale dingen’. Ik bel mijn vriendinnetje en vraag of ze mee gaat lunchen, dan kan ik daar een foto maken. Erg he? Dit vreselijke gedrag vertoon ik dus alleen op Instagram.

Eerst trok ik mij niet zoveel aan van alle social mediagekte. Nu ben ik besmet. Vriendinnen, klasgenoten, familie, iedereen om me heen doet het. Zij doen alsof het leven een groot feest is. Ik heb het gevoel dat ik met ze mee moet doen, maar mijn leven is helemaal niet een groot feest. Er gebeuren ook vaak dingen die ik helemaal niet leuk vind. Ik doe niet alsof mijn leven perfect is, maar ik zet ook geen dramaverhalen op Facebook. Dat zie ik overigens wel vaak gebeuren. Ineens was oma aan de andere kant van het land een lievelingsoma, maar nu is ze dood. Zijn mensen echt zo narcistisch, dat ze zelfs met dit soort posts aandacht vragen?


4.     Een heleboel is nep

Ik denk dat ik jullie er ondertussen wel van heb kunnen overtuigen dat de meeste dingen die je op Facebook leest niet helemaal volgens waarheid verteld worden. Het gebeurt niet alleen op Facebook. Ook op Instagram worden veel onrealistische foto’s geplaatst. Dit is heel uiteenlopend, van een gefotoshopte foto tot de post van Yolanthe. De meeste zullen haar post nog wel herinneren. Ze plaatste in 2014 een foto dat ze op het mooie Ibiza was, maar had niet helemaal door dat de afbeelding een foto in Thailand was. Oepsie, heel Nederland viel hierover.

Hieronder zie je nog een aantal foto’s van nep berichten, berichten die gefaald hebben en foto’s waarvan de bewerking niet helemaal gelukt is.

  1. De bekende post van YolantheSchermafbeelding 2017-06-14 om 13.22.34
  2. De gefotoshopte billen van Lindsay LohanSchermafbeelding 2017-06-14 om 13.38.52
  3. Britney Spears fotoshopt haar rugSchermafbeelding 2017-06-14 om 13.42.54
  4. Trijntje had ook niet zo goed nagedacht…Schermafbeelding 2017-06-14 om 13.27.31

5.     Feiten op een rijtje

Schermafbeelding 2017-06-18 om 09.52.13.png


6.     Hoeveel echte vrienden heb jij?

Online zoeken we dagelijks waardering van mensen die we eigenlijk amper kennen. We willen zoveel mogelijk vind-ik-leuks. We zoeken aandacht door middel van social media, maar waarom doen we dit niet gewoon bij onze vrienden of familie? Die zijn toch veel belangrijker? In het artikel ‘Waarom vinden we “likes” belangrijk?’ op de website lilyrose.eu wordt het antwoord gegeven. Het gaat namelijk niet om de mensen die je goed kennen, die vinden je toch wel leuk. We willen waardering van de mensen die ons niet zo goed kennen. Die waardering wordt makkelijk gegeven door middel van een klik op de vind-ik-leukbutton. Hoe meer vind-ik-leuks, hoe leuker we zijn.

Tijdens mijn onderzoek naar de echtheid van social media, verbaasde ik me over het aantal artikelen die tips geven hoe je meer volgers, vrienden en vind-ik-leuks kunt krijgen. Gino Bronkhorst, oud student MIC vroeg zich af hoeveel zijn facebookvrienden waard zijn en begon een onderzoek. Hij stuurde al zijn 738 facebookvrienden een bericht om te kijken hoeveel vrienden zouden reageren. De reacties categoriseerde hij in vijf categorieën; negeren 1, negeren 2, kortaf, normaal en leuk.

In totaal kan Gino met 32,2% van zijn vrienden geen gesprekvoeren. Dat is dus een op de drie vrienden op Facebook. 91 vrienden stuurden na het lezen van het eerste bericht niks terug. 64 vrienden stuurden na een tweede bericht niks terug. 83 vrienden reageerden heel kortaf en hadden echt geen zin in een gesprek. ‘Normaal’ is de grootste categorie. In totaal reageerden 419 vrienden normaal. Zij reageerden op het bericht en stuurden iets terug. Tot de laatste categorie behoren de vrienden die leuk hebben gereageerd. Dit waren in totaal 81 vrienden. Dit zijn de mensen waar Gino meerdere dagen een gesprekje mee voerde. 28 mensen vroegen zelfs of hij een keer met ze wilde afspreken.

Bron: http://www.ad.nl/


7.     Social media anno 2017

Krijg je geen genoeg van de feitjes over social media en de impact op ons dagelijkse leven? Bekijk dan het overzicht van alle cijfers over de social mediaplatformen, wereldwijd en in Nederland. Je vindt de informatie hier: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017

Lees hier het hele artikelen over waarom Facebook ons ongelukkig maakt: https://www.manners.nl/onderzoek-stelt-facebook-maakt-ongelukkig/https://www.manners.nl/onderzoek-stelt-facebook-maakt-ongelukkig/

Wil je meer weten over waarom gelukkige stelletjes minder op social media posten? Lees dan dit artikel: http://herhealth.nl/waarom-gelukkige-stellen-minder-op-social-media-posten/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s