24/7 online en altijd up2date: de socialemediaverslaving

Lijd jij aan socialbesitas?

Maar liefst 17 procent van de Nederlandse jongeren geeft aan verslaafd te zijn aan sociale media, aldus het CBS. 24/7 online. Om de minuut je telefoon checken of je geen nieuwe berichtjes, posts óf snapchats mist. Al deze onrust leidt tot concentratiestoornissen, slaapproblemen en angstaanvallen. Tegenwoordig wordt er gesproken van een socialemediaverslaving als men last heeft van deze problemen. Het is zelfs zo, dat deze verslaving een naam heeft gekregen: socialbesitas. Voor alle socialemediaspecialisten a.k.a. socialemediafreaks onder ons, een longread dedicated aan socialbesitas. Hoe herken je dit en wat kan je er tegen doen?

Hoofdstuk 1
De iGeneratie

Maar goed, voordat ik uitwijk over wat socialbesitas precies inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken, is het handig om te weten voor wie dit in de meeste gevallen geldt. Dames en heren mag ik u voorstellen aan de iGeneratie. De iGeneratie oftewel, generatie X. Geboren na 1980 en opgegroeid met alle technologische snufjes én online apparaten. We weten niet beter. Ik praat in de we-vorm omdat ook ík er deel van uitmaak. Beantwoord de volgende vragen met een ja of een nee, en find out of ook jij bij de iGeneratie hoort.

new-piktochart_22931059_4c78125e710e6f16a5251caf265004b18fd78370

 

Hoofdstuk 2
Socialbesitas

Waar het allemaal om draait zijn de sociale media. Zoals eerder vermeld is maar liefst 17% van de Nederlandse jongeren hieraan verslaafd. Deze verslaving wordt tegenwoordig socialbesitas genoemd. Maar wat is dit precies? Simpel uitgelegd, je kan niet meer zonder de sociale media. Je dwingt jezelf om gedurende de dag, op zowat alle momenten, op je telefoon te zitten en je pagina’s te refreshen. Met de nodige gevolgen van dien. Klik hier voor een kort maar krachtig filmpje waar wordt uitgelegd wat socialbesitas is, en wat de gevolgen zijn.

Hoofdstuk 3
Verslaafd?

Nu je weet wat socialbesitas is én inhoudt, kan je jezelf als socialemediaspecialist de vraag stellen: heb ik socialbesitas? Of ken ik iemand die hier misschien aan lijdt? Wetenschapper Alexander Markowetz, heeft een lijst met vragen opgesteld waarmee je kan testen of je te maken hebt met een socialemediaverslaving oftewel, socialbesitas.

  • Denk je vaak aan je telefoon of aan bepaalde apps, ook als je ze op het moment niet gebruikt?
  • Verleng je de tijden dat je je smartphone gebruikt telkens weer?
  • Heb je al eens vergeefs geprobeerd je tijd met je telefoon te beperken?
  • Word je onrustig, verdrietig of kwaad wanneer je je hem niet kunt gebruiken?
  • Ben je vaker met je smartphone bezig dan je eigenlijk van plan was?
  • Heb je vanwege je telefoongebruik al eens problemen met je partner gehad, met je opleiding of op je werk?
  • Heb je weleens gelogen om te voorkomen dat anderen te weten kwamen hoeveel tijd je met je smartphone bezig bent?
  • Gebruik je de smartphone ook om jezelf van problemen in je leefomgeving af te leiden en je stemming te verbeteren?

Nog steeds niet overtuigd? Test hier of je verslaafd bent aan sociale media.

social media gif.gif

Hoofdstuk 4
FOMO

Misschien wel een van de belangrijkste drijvers van socialbesitas: de FOMO, oftewel de fear of missing out. Bang om iets te missen of om je buitengesloten te voelen op sociale media. Vooral onder de iGeneratie is FOMO nog wel een dingetje. Online is immers de place to be. Daar wil je simpelweg gewoon niks missen. Maar het kan ook te ver gaan. Dit gebeurde bij Sophie.

‘Het begon onschuldig. Mijn eerste telefoon was een BlackBerry, later een IPhone vier. Toen ik mijn IPhone kreeg, was ik er de hele dag mee bezig. Was ik in gesprek met mijn moeder, keek ik gerust vijf, zes keer op m’n telefoon. Kijken of ik nog appjes had, een berichtje op Facebook binnenkreeg of bijvoorbeeld een like op Instagram. Ik had continu de drang om te kijken wat andere mensen aan het doen waren. Best onrustig. Tijdens mijn IPhone vijf kreeg sloeg ik door. Ik kon gewoon niet zonder. Was m’n telefoon leeg, dan veranderde ik in een of andere bezetene die als een gek op zoek ging naar een oplader. Ik was super bang om iets belangrijks te missen. Mijn ouders hebben een aantal keer m’n telefoon afgepakt. Dan ging ik door het lint. Dat was niet de juiste oplossing.’

Socialbesitas heeft een aantal nare gevolgen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat jongeren, vooral vrouwen, zich onzeker en down voelen als hun smartphone niet in de buurt is. Ze zijn bang om iets te missen: the fear of missing out. Maar hoe kan het nou dat juist deze groep zo kwetsbaar is hiervoor? Uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij is gebleken dat het logisch is dat jongeren bang zijn zich buitengesloten te voelen. Ze zijn volop bezig hun eigen identiteit te vormen. Ze nemen voorbeelden aan andere mensen en willen altijd op de hoogte zijn van andermans activiteiten. Uit diverse onderzoeken van onder andere psycholoog Andrew Przybylski (Universiteit van Essex) blijkt dat mensen die lijden aan FOMO:

-Minder tevreden te zijn met hun leven
– Zich minder verbonden voelen met de buitenwereld
–    Voldoening halen uit het hebben van veel online contacten
–  Depressieve gevoelens kunnen ontwikkelen als ze niet online zijn

Afbeelding1

 

Afbeelding13

(CBS, 2015)

Hoofdstuk 5
Wat zegt de expert?

Sommige mensen denken dat het continu checken van je telefoon een gewoonte is. Nou nee. Niets is minder waar. Daar ergens in je hoofd, waar je hersenen zich bevinden, gebeurt van alles. Neurowetenschapper Roeland Dietvorst bevestigt dit: Wat social media met onze hersenen doet? Simpelweg kun je zeggen dat er twee systemen zijn in het brein: het nieuwe, of kort gezegd het wijze stemmetje in je hoofd en het oudere, onbewuste, dat werkt op reflexen. Bij sociale media gebruik je dat tweede op de automatische piloot. Je activeert dan het genotscentrum in je hersenen, dat ook een rol speelt bij verslavingen. Een like voelt als een beloning en dus gaan we steeds opnieuw op zoek naar die bevestiging. Niet zo gek dus dat het gebruik van sociale media heel dwangmatig kan worden.’ Toch zorgen sociale media er niet voor dat we minder sociaal worden. Sterker nog, er is een verband. Dietvorst: ‘Onderzoek laat zien dat er een verband is tussen de grootte van iemands netwerk op Facebook en de dichtheid van bepaalde cellen in het brein die te maken hebben met sociale intelligentie. Heb je online een groot netwerk, dan ben je vaak juist ook in het echte leven heel sociaal.’

Afbeelding2

Hoofdstuk 6
Anti-socialbesitas

Als socialemediaspecialist is het belangrijk om niet 24/7 online te zijn. Social media is tenslotte niet alles. Leef bewust en wees bewust van de wereld om je heen. Met socialbesitas is dit soms moeilijk. Gelukkig kan je ervan af komen. Hoe? Dat lees je hieronder.

4 tips en tricks om van je smartphone af te komen

 Zet je smartphone uit
Probeer je te focussen op andere dingen. Zoek afleiding.

Laat je smartphone thuis
Tegenwoordig kunnen we niet gaan en staan zonder onze telefoon. Weet je de weg niet? Google Maps. Welke bus moet je pakken? 9292.nl. Leer zelfstandig te worden en laat je telefoon is een keer thuis.

Neem nooit direct je op
Wanneer je direct op je telefoon kijkt wanneer deze trilt, wordt er een verbinding in je hersenen gemaakt van het trillen en het kijken van het berichtje. De volgende keer ga je automatisch weer gelijk op je telefoon kijken. Tel tot tien wanneer je telefoon trilt. Besluit dan om te kijken of verder te gaan met wat je aan het doen was.

Laatste tip: zet je telefoon ’s ochtend niet gelijk aan.

Om offline te blijven is het belangrijk om niet in de verleiding te raken. Daarom een lijstje met een paar leuke offline-activiteiten.

  1. Lees een boek
  2. Maak je huis schoon
  3. Ga een stuk wandelen
  4. Mediteren, om jezelf even helemaal tot rust te laten komen
  5. Verdiep je in jezelf, wat vind je leuk om een keer te doen?
  6. Leer een nieuwe taal. Profundidad intelectual. Fantástico!
  7. Lees de krant. Geloof me, niets gaat boven de geur van een echte krant. Zo’n stomme tabloid versie, wat moet je daar nu mee?

Wie heeft er nu nog sociale media nodig om zichzelf te amuseren?

 

online en offline

Hoofdstuk 7
Leven zonder smartphonestress

Alexander Markowets heeft het boek ‘Leven zonder smartphonestress’ geschreven. Hierin gaat hij in op het effect dat de smartphone heeft op ons persoonlijke leven en komen andere relevante thema’s zoals technologie en lifestyle aan bod. Een interessant boek dat laat zien dat er meer is dan alleen de onlinewereld. Het boek is geschreven aan de hand van een uitgevoerd onderzoek waaruit bleek dat de smartphone ons
onderbewuste aanspreekt en ons handelen bepaald. Hoe kan je hier het beste mee omgaan? De smartphone heeft een dramatisch effect op ons persoonlijk leven. Onze productiviteit daalt: het is een gevaarlijke verslaving die ons welbevinden ondermijnt. Het boek is te verkrijgen via deze link.

boek

Daarnaast is de website www.ikbenoffline.nl de wereld ingeroepen. Ikbenoffline laat je nadenken over je eigen socialemediagebruik door met diverse spellen en activiteiten aan te zetten. Een leuk initiatief om een socialemediaverslaving tegen te gaan.

Meer weten over FOMO? Check deze link. Dit artikel biedt verschillende oplossingen om van je FOMO af te komen.

Dit filmpje laat zien hoe de sociale media je op een onbewuste manier beïnvloedt.
Meer tijd over? Check dan deze inspirerende TED talk van Allison Graham.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s