Hoe gebruik ik Youtube als marketingtool?

Bij het gebruik van social media denkt men al snel aan Facebook of Twitter als een marketingtool. Er is echter veel meer dan Facebook en Twitter. Video is ook een geschikte manier om je marketingdoelen te bereiken. Een platform die ik vandaag wil bespreken is Youtube. Het klinkt vanzelfsprekend: “gewoon een video uploaden, toch?” Er komt toch wel iets meer bij kijken. Om die reden ga ik een aantal tips geven hoe je Youtube kunt gebruiken als je een klein bedrijfje hebt.

Véél content

“Ok, dus veel uploaden?” Ja, zo ongeveer. Als je Youtube als social media platform wilt gebruiken moet je het hetzelfde benaderen als Facebook en Twitter. Post veel content om het levend te houden. In het geval van Youtube is dit dus veel video’s uploaden. Zo kan je elke dag op een vast tijdstip een video uploaden. Als men weet dat er een op bepaald tijdstip een video verschijnt, is hij of zij eerder geneigd om naar je Youtube kanaal te gaan om te kijken naar je video. Uiteraard moet je dit ook delen via je andere sociale platformen. Upload dus veel en regelmatig en het liefst op een vast tijdstip.

Zorg dat ze iets gaan doen

In de videobeschrijving bestaat de mogelijkheid om links te plaatsen. Dit is vaak niet genoeg. Je wilt in je video vermelden dat de kijker iets moet gaan doen. Dit kan iets heel simpels zijn zoals een like, een comment of dat diegene zich gaat abonneren op je kanaal. Ook kan je de kijker vertellen om een kijkje te nemen in je webshop. Misschien heb je net een nieuw product waar je erg trots op bent. Vertel het de kijker.

Interactie is de sleutel

Na het uploaden van je video is het belangrijk om de mogelijke vragen te beantwoorden van de kijker. Dit zorgt ervoor dat de kijker zich meer betrokken voelt en je helpt diegene bij het beantwoorden van zijn of haar vraag. Gebruik geen automatisch gegenereerde antwoorden. Dit is vaak nog veel erger dan helemaal geen antwoord geven. Wees dus origineel. Op social media kan het ook wel iets informeler allemaal. Wees dus niet bang om ‘je’ te zeggen tegen de kijker.

Personaliseer je kanaal

Als mensen op jouw kanaal terecht komen wil je natuurlijk meteen dat ze jouw kanaal herkennen. Dit kan je doen door jouw kanaal te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een herkenbare header. Ook kan je elementen in jouw video’s continu terug laten komen. Een standaard intro en outro kunnen hierbij helpen. De kijker weet dan direct dat het jouw merk is.

Een titel die vragen oproept

De titel van een video is in principe de uitnodiging die je verstuurt. Als de uitnodiging saai is klikt er niemand op je video en kijkt er dus ook niemand. Zorg dat de titel vragen oproept zodat de kijker de video wel moet zien. Wees origineel en laat dit bijvoorbeeld testen bij collega’s. Als zij er niet op zouden klikken, waarom zou een ander het dan wel doen.

Metadata

Je wilt natuurlijk dat je video goed te vinden is op het internet. Dit kan je doen door de juiste tags te gebruiken bij je video. Gaat je video bijvoorbeeld over paarden, dan wil je dat alles omtrent paarden als een tag bij je video staat. Gebruik uiteraard ook de juiste categorie bij je video. Als je video geen komische video is, plaats hem dan ook niet daar.

Samenwerking met…

Kijkers vinden het leuk om bekende gezichten te zien. Als jij als bedrijf een goede samenwerking kan realiseren met een ander bedrijf, laat dit dan zien. Los van het feit dat je dan kijkers, kopers en/of gebruikers naar je toe trekt van het andere bedrijf, is het ook gewoon interessant om te zien voor de kijker.

Laat de klanten het woord doen

Heb jij als bedrijf een product wat je verkoopt en maken mensen daar video’s over? Mooi! Sommige gebruikers hebben net een extra zetje nodig om een product te kopen. Een review kan daar geweldig bij helpen. Zo een video hoeft niet alleen maar positief te zijn. Een gebruiker vindt het misschien ook wel prima als het net iets minder is dan ze eigenlijk willen maar weten dat andere gebruikers daar totaal geen last van hebben. Deze video’s kan je reposten met toestemming en/of linken naar diegene zijn video.

Ondertiteling

Dit is misschien niet altijd nodig. Toch zijn er veel slechthorenden die het waarderen als jouw video’s ondertiteld worden. In principe kan je dit gewoon aanzetten bij je video en dan gebeurt dit automatisch. Om het iets accurater te krijgen kan je vervolgens de ondertiteling die Youtube creëert zelf nog aanpassen om het perfect te maken.

 

Met al deze tips kan je in ieder geval aan de slag! Maak er iets moois van. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie creëren. Laat in de reacties achter hoe jij aan de slag gaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s