Moeten we ons zorgen maken om de invloed van YouTubers op jonge kijkers?

Waar wij vroeger nog alles spaarden van onze favoriete girl- of boyband, zijn de kinderen van tegenwoordig geobsedeerd met YouTubers. Ze gaan naar events om hun favoriete YouTuber te ontmoeten, beheren of volgen fan-accounts, kopen spullen van hun favoriete YouTuber en sturen berichten naar hun idolen in de hoop een reactie te krijgen. Hoe absurd is het eigenlijk dat tien minuten van je eigen tijd besteed wordt aan het kijken naar een video van een random persoon die jou laat zien wat hij/zij op een dag doet? Toch werkt het, want er is al langere tijd bekend dat kinderen liever naar vlogs kijken dan naar gewone televisie. En ook de views en abonnees liegen er niet om. Hoe kan het dat deze kinderen meer fan zijn van YouTubers dan van de ‘traditionele beroemdheden’? En moeten wij ons hier zorgen over maken?

Vlogger als vriend(in)
Waarom het kijken naar vlogs zo’n succes is ligt in het feit dat deze vloggers allemaal ‘gewone’ jonge mensen zijn. Hun toegankelijkheid maakt het leuk om naar te kijken en er wordt een band geschept waardoor de vlogger als een vriend(in) gaat voelen. Het is bijna bizar hoe veel de kijkers weten van hun idool, tot hun woonadres aan toe. Monica Geuze bijvoorbeeld (ruim 250.000 abonnees) filmde op haar oude adres nog net niet haar huisnummer, maar nadat een aantal fans haar thuis kwamen opzoeken werd ze op haar nieuwe adres toch een stuk voorzichtiger.

Makkelijk beïnvloedbare doelgroep
Het gebeurt vaker dat vloggers het nieuws halen, vaak in positieve zin, maar de laatste tijd ook zeker negatief. Vooral de invloed die zij kunnen hebben op hun jonge kijkers is waar men zich zorgen om maakt. De jonge kijkers zijn een makkelijk beïnvloedbare doelgroep, wat ze aantrekkelijk maakt voor bedrijven en hun producten. Toen het vloggen upcoming was viel de promotie via YouTube nog mee, ook qua wat er werd gepromoot. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld kleding, in zogeheten ‘shoplogs’ en make-up of gadgets. Dat was allemaal vrij onschuldig en passend bij de doelgroep.

Nu gaat het een stapje verder. Kortgeleden stonden onder andere Monica Geuze en Mascha Feoktistova (Beautygloss) onder vuur, omdat zij uitgebreid lieten zien hoe hun lippen werden opgespoten in één van hun video’s. Als je bedenkt dat hun publiek uit voornamelijk meisjes tussen de tien en zestien jaar bestaat vraag je je af waarom zij dit überhaupt laten zien en of dit wel zo verantwoord is. Het is hun goed recht om hun lippen voller te laten spuiten als zij dat willen, maar door dit te laten zien zijn er vast een aantal meisjes die onzeker worden over hun eigen lippen. Aan de andere kant: vloggers filmen hun hele leven, dus dit soort dingen horen daar ook bij toch? Overigens was ook deze content gesponsord.

Voorbeeldfunctie
Een ander ding is het taalgebruik van verschillende YouTubers en bijvoorbeeld rook- en drinkgedrag. Ouders maken zich zorgen dat hun kinderen dit gaan overnemen, want ja: als Enzo Knol dit en dat zegt of doet, is dat stoer en mag dat. Maar we moeten niet vergeten dat geen enkele YouTuber om een voorbeeldfunctie heeft gevraagd. Ergens hebben ze dat natuurlijk wel, maar het opvoeden van de kinderen ligt nog altijd bij de ouders zelf.

Of ouders zich terecht zorgen maken? Persoonlijk denk ik van niet. Steeds meer kinderen zijn zich bewuster van datgene wat wordt gepromoot door de vloggers. Zo maakte Manon Tilstra een tijdje reclame voor het merk Slimpie. Een soort limonade die een verfrissend en fruitig smaakje geeft aan jouw glas water én het is ook nog eens verpakt in een erg handig meeneemformaat. Naar eigen zeggen vindt zij de smaak van water saai en voegt ze dit goedje ‘altijd’ toe. Het is glutenvrij dus ook nog eens erg gezond, zou je denken. Onder elke video, waarin zij Slimpie promootte, ging bijna iedere reactie over Slimpie en hoe slecht dit wel niet is voor kinderen omdat het vol zoetstoffen zit. Veel kijkers ergerden zich er ook aan, omdat het overduidelijk was dat zij dit vast niet elke dag aan haar glas water toevoegt.

De jonge kijkers zijn zeker niet dom en kunnen door al die overvloed aan gesponsorde content steeds beter achterhalen of iets écht is of alleen maar wordt aangeraden omdat het gesponsord is. Bovendien zijn vloggers of YouTubers niet de enigen die invloed hebben op kinderen, ook hun vriendjes en vriendinnetjes, ouders en omgeving zijn van invloed op deze doelgroep. En zeg nou zelf: alsof alle 13-jarige meisjes massaal naar de kliniek vertrekken om hun lippen te laten doen.

Wat denken jullie? Laat het me weten onderin de comments.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. marijnbes schreef:

    Hoi,

    Zeker een interessante blog. Ik denk beïnvloeding door media, of dit nou via billboardreclames is of via vlogs, altijd relevant blijft.
    Denk je niet dat het voor kinderen juist moeilijker wordt om te onderscheiden wat ‘echt’ is in vlogs, en wat niet? Juist omdat vloggers vaak zo authentiek overkomen en alles in hun dagelijks leven filmen?

    Like

    1. rsoldan schreef:

      Leuk dat je reageert! Ik merk zelf dat steeds meer vloggers onder hun video’s comments krijgen als ‘alweer reclame’ of ‘jij doet ook alles alleen voor het geld’, maar dit kan heel goed een wat oudere doelgroep zijn!

      Like

  2. Rick schreef:

    Leuk geschreven en goed dat je dit soort kwesties worden aangekaart. Ik denk echter dat de verantwoordelijkheid niet bij de youtubers zelf ligt maar bij de ouders van de kinderen en in hoeverre we dat kunnen vragen, bij de kinderen zelf (vooral de oudere leeftijdsklasse die je noemt). Er zijn genoeg invloeden van buitenaf die onbedoeld en onbewust het gedrag en welzijn van kinderen aantasten en in die gevallen beroepen we ook op de ‘eigen’ verantwoordelijkheid. Het blijft natuurlijk een lastig ethisch vraagstuk , omdat de vloggers in principe de vrijheid hebben om te delen wat ze willen daar waar er ook niet altijd toezicht is van de ouders wat hun kinderen allemaal te zien krijgen.

    Liked by 1 persoon

  3. thomasbouwens schreef:

    Je hebt helemaal gelijk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s