Een introductie tot Virtual Reality

Voor gadgetliefhebbers is er in korte tijd veel veranderd. Techbedrijven hebben enorme stappen gezet met Virtual Reality (VR). Maar wat is VR eigenlijk? En is deze ontwikkeling ook toegankelijk voor de huis-tuin-keuken techie?

In de zomer van 2012 werd door Amerikaans technologiebedrijf Oculus de Rift aangekondigd, een Virtual Reality bril voor gamers. Oculus begon een crowdfunding-campagne op Kickstarter met $250.000 als doel binnen 30 dagen. In 36 uur werd het doel bereikt en de actie stopgezet, met een totaalbedrag van $2,5 miljoen op de teller.

Dat er een dringende vraag was naar deze techniek moge duidelijk zijn. Het zal je misschien verrassen, maar VR-techniek vindt zijn oorsprong al rond het jaar 1800; bij de stereoscoop. Met dit apparaat werd het mogelijk om met elk oog afzonderlijk naar een foto te kijken, waardoor je in stereofoto’s diepte lijkt te zien. In 1939 werd het apparaat onder de merknaam View-Master gepatenteerd door William Gruber. Na WO II werd het een groot succes bij het publiek. Tegenwoordig wordt de View-Master verkocht in speelgoedwinkels. Het wordt niet meer beschouwd als een geavanceerd staaltje techniek.

memberviewmasterDe iconische View-Master. 
Beeld van: doyouremember.co.uk/View-Master

Virtual Reality is een door computers gegenereerde schijnwerkelijkheid. Het komt meestal in de vorm van audiovisuele content, zoals films en games. Kenmerkend is dat je in de virtuele wereld kan rondkijken. Een VR-filmpje wordt doorgaans ook 360º video genoemd. Zicht en gehoor worden tijdens een VR-sessie volledig afgesloten van de buitenwereld, waardoor je geen externe afleidingen hebt. Hierdoor voelt de VR-omgeving levensecht voor jouw zintuigen. Om echt een spectaculaire belevenis te hebben moet je vaak diep in de buidel tasten voor een dure VR-bril. Technische aspecten zoals beeldresolutie, responstijd en beeldverversingssnelheid spelen een grote rol in het comfort van VR-gebruik. Ook het ontwerp van de digitale omgeving draagt bij aan de mate van comfort. Het succes van VR is dus ook afhankelijk van creatieve ontwerpers en ontwikkelaars.

Een van de beperkingen is bijvoorbeeld bewegingsziekte – duizeligheid en misselijkheid. Het evenwichtsorgaan voelt dat je stil zit, terwijl jouw zintuigen doorgeven dat je op datzelfde moment loopings maakt in de achtbaan of wegvlucht van kwaadaardige zombies. Dit veroorzaakt een conflict in je hersenen waardoor je onwel kan worden. Ook het krijgen van hoofdpijn is een risico vanwege de felle beeldschermen pal voor je ogen. Ingenieus game-ontwerp kan ervoor zorgen dat hoofdpijn en misselijkheid minimaal is in VR-games. Het verschilt per persoon hoe gevoelig je bent voor ‘VR-ziekte’.

VR-brillen zijn er in twee soorten: mobiele VR en ‘vaste’ VR. Voor vaste VR heb je naast de VR-bril een krachtige PC nodig. VR-headsets komen voor in hele verschillende prijsklassen. Al vanaf €15 koop je een Google Cardboard; een doe-het-zelf kit. Even in elkaar vouwen en je ziet zo alle VR-content op je smartphone. De Google Cardboard gebruikt in essentie dezelfde techniek als een View-Master. Een groot nadeel is dat de lenzen van een Google Cardboard niet verstelbaar zijn per gezicht, hierdoor krijg je relatief snel hoofdpijn en misselijkheid. Veel mobiele VR-brillen zijn gebaseerd op de Cardboard van Google. Het paradepaardje onder de mobiele VR-headsets is de Samsung Gear VR van €100, die in samenwerking met Oculus is ontwikkeld. Technologiebedrijf Oculus levert een speciale app bij de Gear VR, waarmee je toegang hebt tot hoogwaardig VR-content. Zo kun je in een handomdraai op de bodem van de oceaan naar walvissen zoeken of op het podium staan bij Cirque du Soleil. Mobiele VR is daarmee de goedkoopste manier om de virtuele werkelijkheid te beleven. Je smartphone is immers een kleine krachtige computer. Mobiele VR heeft ook zijn nadelen ten opzichte van vaste VR-brillen waarvoor je een PC gebruikt. Denk aan beperkt processorkracht, korte batterijduur, ontbreken van sensoren en lage resoluties.

Fun fact: één smartphone van nu heeft meer rekenkracht dan alle computers van NASA bij elkaar tijdens de eerste maanlanding in 1969.

Vaste (statisch) VR is van een heel ander kaliber, deze stuur je aan met een externe computer. Voorbeelden hiervan zijn de Oculus Rift, de HTC Vive en de PlayStation VR. Ook hoef je hier geen rekening te houden met aspecten als accuduur, je computer voorziet de stroomtoevoer. Omdat je bekabeld speelt is het wel moeilijker het systeem te vervoeren. Met statisch VR is het mogelijk om heel zware applicaties en games te draaien. Denk bijvoorbeeld aan het next-gen oorlogsspel Battlefield 4, dit spel is ondenkbaar op een smartphone. Er zijn dus veel meer mogelijkheden met statische VR-headsets. Je moet hier echter wel een zeer goede PC voor hebben. Begin 2016 verklaarde hardware-ontwikkelaar Nvidia dat slecht 1% van alle PC’s geschikt zijn voor statische VR.  Dat is voor liefhebbers een duur grapje. Een PC die compatibel is met statisch VR koop je vanaf ongeveer €900. Je kunt ook losse onderdelen kopen en zelf een VR-ready PC in elkaar zetten, je bouwt zo’n computer – volgens mijn eigen berekening – vanaf minstens €550. Vanaf €750 heb je een Oculus Rift en vanaf €899 een HTC Vive. De goedkoopste benodigde samenstelling voor statisch VR is dus al €1300. Met uitzondering van de Playstation VR, deze kun je exclusief gebruiken met een Playstation 4 Pro. Respectievelijk €399 en €350 euro.

Microsoft heeft aangekondigd begin 2017 een ‘Creators Update’ uit te brengen voor Windows 10, waarbij ze flink gaan inzetten op 3D-toepassingen om VR mogelijk te maken met goedkopere computers. De verwachting is dat PC-fabrikanten zeer snel zullen volgen met goedkopere varianten van VR-headsets, volgens Microsoft zullen deze VR-brillen vanaf $299 worden aangeboden. Als je overweegt om een VR-systeem te kopen is mijn advies om nog even te wachten met de aanschaf. Dit jaar is er ontzettend veel innovatie om naar uit te kijken. Hopelijk zal de virtuele werkelijkheid snel zijn weg naar de massa vinden, waardoor het goedkoper en toegankelijker wordt voor iedereen.

 

 

 

Bronnen: BBC News. (2016, 04 januari). ‘Less than 1%’ of PCs can run virtual reality. Geraadpleegd van http://www.bbc.com/news/technology-35220974

Tweakers. (2016, 26 oktober). Computerfabrikanten komen met Windows 10-vr-headsets vanaf 299 dollar. Geraadpleegd van https://tweakers.net/nieuws/117197/computerfabrikanten-komen-met-windows-10-vr-headsets-vanaf-299-dollar.html

Wareable. (2016, 19 oktober). Vomit Reality: Why VR makes some of us feel sick and how to make it stop. Geraadpleegd van https://www.wareable.com/vr/vr-headset-motion-sickness-solution-777

 

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. lisannedudink schreef:

    Wat een goed artikel! Leest makkelijk weg en toch heel informatief!

    Like

  2. Interessant stuk! Nu weet ik tenminste welke VR ik moet gaan kopen binnenkort. Heb jij er al eentje?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s