Influencer marketing en sluikreclame

Het begrip ‘social influencer’ is tegenwoordig lang niet meer zo veel waard als dat het vroeger was. Toen waren het nog de early adopters, experts op een bepaald gebied, die in staat waren anderen ook echt te beïnvloeden, maar nu is ongeveer iedereen een social influencer. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een smartphone, een Instagram of YouTube account en een redelijk groot aantal volgers (wat tegenwoordig ook te koop is). Daarna zal het niet lang meer duren voordat je wordt benaderd door merken met de vraag of je hun product, dat je zojuist toegestuurd hebt gekregen, wat shine wilt geven in je volgende Instagram foto. Et voilà, jij mag jezelf nu een social influencer noemen!

Bloggers en vloggers
Gaat het echt zo makkelijk? Ja, tegenwoordig wel. We worden overspoeld met social influencers. Influencer marketing is al een tijdje in ons midden, denk bijvoorbeeld aan een beroemdheid die wordt gekoppeld aan een bekend cosmeticamerk of voetballers die een samenwerking aangaan met een sportmerk. Wat wel nieuw is in influencer marketing is de inzet van bloggers en vloggers. De ene na de andere Instagram foto is gesponsord. Bij een campagne, denk bijvoorbeeld aan een tv-spot, is het overduidelijk dat het om reclame gaat. Bij reclame via influencers is het soms niet te zien. Nu iedereen ineens iedereen probeert te beïnvloeden, wordt het steeds moeilijker om te bepalen of iets gesponsord is. Is influencer marketing de nieuwe sluikreclame?

#ad & #spon
Voor bedrijven is deze trend van influencen aantrekkelijk, want het kost bijna niks en je bereikt je doelgroep meteen. Ook is het een goede oplossing voor de adblocker. Er moet van tevoren goed worden afgesproken dat de influencer duidelijk maakt dat het gaat om gesponsorde content. Dit wordt vaak gedaan met #ad of #spon. De Reclame Code Commissie (RCC) ziet er streng op toe dat deze regels worden nageleefd zodat er geen verwarring ontstaat. De RCC deed afgelopen jaar nog uitspraak over een video waarin Mascha Feoktistova (Beautygloss) naar een beddenwinkel ging om een nieuw bed uit te zoeken. De winkel was goed te zien in de video en in het overgrote deel van de vlog zagen we haar in de winkel waar ze uitgebreid advies kreeg over de verschillende bedden. Dit hoeft natuurlijk niet gesponsord te zijn, maar drie dagen later liet ze in haar vlog dezelfde webshop zien en deelde daarbij een kortingscode met haar kijkers. Zonder in eerste instantie te vermelden dat het hier om een samenwerking met dat merk ging. Dit was tegen de regels in en daardoor afgekeurd door de RCC.

Nieuwe regels omtrent sluikreclame in vlogs
Oudere kijkers hebben vaak wel door dat iets gesponsord is, ook als dit er niet bij vermeld wordt, maar de jonge kijkers (tot 12 jaar) hebben hier meer moeite mee en zijn daardoor makkelijker te beïnvloeden. Wanneer een beautyvlogger in haar vlog mededeelt dat zij een bepaald verzorgingsproduct ontzettend fijn vindt om te gebruiken, is dit dan ook sluikreclame of geeft zij haar oprechte mening? Sinds november afgelopen jaar is bekendgemaakt dat sluikreclame in vlogs verboden wordt. Dit betekent dus dat er wel reclame gemaakt mag worden, maar dan uitsluitend wanneer dat duidelijk vermeld wordt. Overigens mag er helemaal geen reclame gemaakt worden voor kijkers onder de 12 jaar via vlogs. Worden de regels overtreden? Dan kunnen de vloggers een boete verwachten. Voor traditionele media kan deze boete oplopen tot een maximum van €225.000,-.

Zonder sluikreclame kunnen YouTubers hun werk niet meer doen, althans dat beweert Laura Ponticorvo in één van haar video’s. In de video legt ze uit dat gesponsorde video’s er nou eenmaal bijhoren en dat zij zonder niet kan bestaan als kanaal. Wil je een video van haar zien, dan moet je gewoon accepteren dat sommige content gesponsord zal zijn. Ook vlogger Paulien Tilstra liet in een video weten hoe ze over sluikreclame denkt en benadrukt dat zij alleen reclame maakt voor producten waar ze zelf tevreden over is en deze ook dagelijks nog gebruikt.

Instagram
Niet alleen vloggers, maar ook steeds meer accounts op Instagram doen aan sluikreclame. Bekende fashionbloggers posten dagelijks hun outfit op Instagram, wat aantrekkelijk is voor kledingmerken. Omdat de meeste fashionbloggers sowieso al hun kleding taggen in een Instagram foto, wordt het daarom nog moeilijker te achterhalen of de content gesponsord is of niet. Soms worden zij betaald om het merk te taggen, maar vaak krijgen ze de kleding cadeau in ruil voor een Instagram post. Dit zie je vaak bij nog vrij onbekende webshops die via influencers klanten/volgers proberen te winnen.

Zelf ben ik vooral benieuwd hoe deze nieuwe regel gaat uitpakken voor de influencers en of influencer marketing nog lang zal bestaan. Tegenwoordig is iedereen influencer en vraag ik me daarom af wat deze invloed nog waard is.

Wat vinden jullie? Laat het me weten onderin de comments!

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. thomasbouwens schreef:

    Hey Renata, interessant artikel heb je geschreven! Het is inderdaad bizar hoe goed dit marketing fenomeen werkt (vooral bij de vrouwelijke doelgroep I guess). Om antwoord te geven op je vraag: “Is influence marketing de nieuwe sluikreclame?”. Nee, als je het mij vraagt. Sluikreclame is van oudsher een sneaky methode om het merk op te dringen/promoten. Influence marketing is obvious en erg aanwezig bij bijvoorbeeld een Instagram post, door het merk te gewoonweg te taggen. Daar is niks meer sluik-ish aan, toch?

    Liked by 1 persoon

    1. rsoldan schreef:

      Bedankt voor je reactie! Ja ik snap je punt, maar het ging me er meer om dat vaak niet wordt vermeld door vloggers/bloggers dat zij betaald zijn om een bepaald product te promoten, vandaar dat ik het begrip ‘sluikreclame’ heb gebruikt.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s