How to: succesvol inzetten van influencer marketing

Tijdens het dagelijks bekijken van mijn Instagram feed kom ik een post tegen van de Nederlandse blogger Claartje Rose Cliteur. De kleding die Claartje draagt vind ik leuk. Door te klikken op de Instagram post krijg ik te zien van welk merk zij deze kleding draagt. Dit wordt ook wel influencer marketing genoemd. Een marketingterm waar we in dit huidige digitale tijdperk niet omheen kunnen. Wat zijn de voordelen van influencer marketing voor jouw bedrijf en hoe kan je dit succesvol inzetten? Aan de hand van voorbeelden leg ik dit uit.

Naamsbekendheid genereren

Naamsbekendheid generen bij een specifieke doelgroep is belangrijk voor ieder bedrijf. Influence marketing is een goede manier om dit te bereiken. Beginnende en kleine bedrijven kunnen hier veel voordeel uit halen. Het netwerk van fans kunnen zij opbouwen met behulp van een influencer.

Het horlogemerk Daniel Wellington is hier een goed voorbeeld van. Dankzij een influencer marketingcampagne heeft het horlogemerk binnen een korte tijd een wereldwijde naamsbekendheid gegenereerd. Influencers kregen een horloge en schreven over het horloge via social media. Door deze marketingcampagne is Daniel Wellington gegroeid tot een van de bekendste horlogemerken. Het horlogemerk heeft inmiddels ruim 2,3 volgers op Instagram.

Engagement creëren

Naast het bereiken van de specifieke doelgroep staat een influencer dicht bij deze mensen en kan een influencer communiceren met de specifieke doelgroep. Influencer marketing is daarom ook een goed middel om engagement te creëren.

Albert Heijn hoeft niks aan zijn naamsbekendheid te doen maar wilden wel meer engagement met hun klanten creëren. Albert Heijn zette Nederlandse foodbloggers in. Deze marketingcampagne had als doel mensen bewust ervan te maken dat Albert Heijn producten verkoopt waarmee je gemakkelijk gezonde gerechten maakt. De bloggers maakten met deze producten hun eigen samengestelde salade en plaatsten dit op hun sociale mediakanalen. Door volgers de opdracht te geven om de hastags #AHvers en #ahsaladevierdaagse te gebruiken, kon Albert Heijn meten hoe er op posts gereageerd werd en hoe vaak erover werd gesproken.

Zichtbaarheid verhogen bij het lanceren van een nieuw product

Influencer marketing helpt bij het onder de aandacht brengen van een nieuw product bij een specifieke doelgroep. Veel modebedrijven zijn hier een voorbeeld van. Ieder seizoen stuurt modeketen Zara een aantal kledingstukken naar de Nederlandse blogger Claartje Rose. Claartje deelt haar mening over de nieuwe collectie op haar blog en haar sociale mediakanalen. Door dit te doen wordt de nieuwe collectie onder de aandacht gebracht bij de doelgroep.

Sociale mediakanalen promoten

Met influencer marketing is het mogelijk het bereik van de sociale mediakanalen te vergroten onder de doelgroep. De interactie met deze doelgroep op de sociale mediakanalen stijgt. Een voorbeeld hiervan zijn take-overs. Een influencer neemt voor een bepaalde tijd het account van een bedrijf of merk over. Wanneer een influencer een social mediakanaal voor een periode overneemt, zullen volgers van deze influencer het social mediakanaal van het bedrijf of merk volgen. Door een take-over kan het bereik en de naamsbekendheid onder de doelgroep vergroot worden.

Bij het inzetten van influence marketing is het belangrijk om te weten waar de doelgroep zich bevindt en of de influencer bekend is bij deze specifieke doelgroep. Met influence marketing willen we de doelgroep stimuleren om actie te ondernemen, zoals het kopen van een product. De doelgroep moet naar de website getrokken worden. Een online influencer kan de doelgroep stimuleren om de website te bezoeken. Doe goed onderzoek naar de doelgroep en bepaal of de online influencer past bij de producten die het bedrijf of merk aanbiedt.
De tips om de geschikte social influencer te vinden voor jouw bedrijf leg ik uit in de volgende video.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s