Hoe werkt In-Game marketing?

basics-of-video-game-marketing

De game industrie wordt groter en groter. Iedereen die de afgelopen jaren games hebben gespeeld of het nou op de PC is, een Playstation of een Xbox, weet dat de games steeds scherper en mooier worden. Niet alleen de details ontwikkelde zich in de games, ook steeds meer mensen zijn games gaan spelen. Door deze ontwikkelingen wordt er steeds meer reclame gemaakt in games. Toch weten veel mensen niet hoe groot deze In-Game Marketing is. Zal deze vorm van advertising ook een grote rol spelen in de VR Gaming? Om die vraag te beantwoorden is het zaak om te weten wat die In-Game marketing nou precies is.

 

Bij de In-Game marketing krijgen adverteerders de kans om games te betalen om hun merk of hun product in een game te plaatsen. Zo zie je bijvoorbeeld in FIFA Nike schoenen die de voetballers aan hebben. Enorme billboards met reclames kunnen geplaatst worden in games als Grand Theft Auto, waarin je je in een virtuele stad bevindt. In racespellen kun je met auto’s racen die in het echt ook gemaakt worden. Kortom, er zijn oneindig veel manieren om merken of producten in games te plaatsen.
Ook wordt de In-Game marketing gezien als een betere vorm om de doelgroep te bereiken, dan reclames op tv of radio. Deze reclames worden vaak als irritant beschreven, reclames waar men niet op zit te wachten. Bij reclame in een game ervaren ze het niet zo, ze zien het gewoon als een onderdeel van de game. Onbewust krijgen ze dus meer mee van de reclame. Daarnaast is het goed mogelijk om de reclame in de games up to date te houden. Het overgrote deel van games zijn internet connected. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om de meest nieuwe voetbalschoenen van Nike in FIFA te plaatsen. Daarnaast kunnen de adverteerders kiezen wanneer en waar ze hun product plaatsen in hun game. Ze kunnen dus veel gerichter de doelgroep bereiken.

Het effect van deze soort marketing verschilt. Aangezien de bijna alle games internationaal uitgebracht en gespeelt worden, is het effect van de In-Game marketing het grootst voor bedrijven die ook internationaal bekend zijn. Het heeft geen nut om als bedrijf dat alleen in Nederland werkzaam is, In-Game marketing toe te passen in een internationaal bekende game als FIFA. Op dit moment zijn het dus vooral de internationale grote bedrijven die hun slag kunnen slaan op dit gebied. De huidige kosten van de marketing in games zijn zo hoog, dat het voor kleine bedrijven niet winstgevend is om er aan mee te kunnen doen. Aangezien de markt en de mogelijkheden groeien, kunnen er kansen op doen voor de kleinere bedrijven om hier ook aan mee te doen.
Evenals bij elke marketingvorm, is het doel en de doelgroep het eerste wat je moet definiëren als je aan een marketingactie begint. Doe je dit niet, kan je niet aan je marketingplan beginnen. Bij een In-Game marketingplan kijk je allereerst naar hoe je je doelgroep wil bereiken. Ga je als bedrijf een eigen spel maken, wat erg veel werk is, of kies je ervoor om jouw product of merk aan te bieden in een bestaande game. Deze keuze hangt van van je doel en doelgroep.
Het belangrijkste deel van een In-Game marketingplan, is het juiste product aanbieden in de juiste game. De game-industrie is zo gevarieerd, dus de doelgroep ook. Er is namelijk een groot verschil tussen de avonturen spellen voor de hele familie, of de World of Warcraft fan. Zo heeft het dus bijvoorbeeld helemaal geen zin om een sport product of merk aan te bieden in een World of Warcraft game. Deze spelers staan er nou niet bepaald bekend om dat ze sportief leven. Zo staat elke doelgroep wel bekend om bepaalde games die zij spelen. De truc is om als marketeer hier goed op in te spelen.
Als je als bedrijf ervoor kiest om een eigen spel te maken, moet je als marketeer samenwerken met game developers om jouw gewenste doel om te zetten in een bijpassend spel. De uitdaging hierbij is om de juiste balans te vinden tussen jouw marketing doel wat je wil overbrengen  en de uitvoering van het spel zelf. Het moet niet alleen om de reclame gaan, dit zal de gamers afstoten om het spel te spelen.

Kortom, de In-Game marketing is een soort marketing met oneindig veel mogelijkheden. Echter door al deze mogelijkheden is het als marketeer belangrijk om de juiste keuzes te maken met een goed plan om de doelgroep te bereiken. Juist omdat de doelgroep zo groot en gevarieerd is. Feit is dat de mogelijkheden binnen de In-Game marketing de komende jaren alleen nog maar zullen groeien.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Manfred schreef:

    Mooi geschreven Lucas

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s