Hoe culturele instellingen het publiek bereiken via moderne kanalen

De verschuiving naar digitalisering is een fenomeen dat een enorme impact heeft op onze samenleving, in elke laag en op elk niveau. Voor veel producten en diensten is digitalisering een uitkomt, een verlossing. Het maakt de producten beter, de diensten sneller en de informatie overzichtelijker. Ook culturele instellingen worden geconfronteerd met deze digitalisering en modernisering, maar juist daar wringt de schoen. In hoeverre moet een culturele instelling meegaan met deze digitalisering en modernisering zonder zijn doel voorbij te schieten. In dit artikel licht ik een aantal moderne vormen uit die bijdragen aan de beleving van culturele instellingen.

Festivals

Festivals zijn een steeds groter wordend fenomeen. Dat is alleen al af te lezen aan de cultuursubsidies, waar bijna eenderde van, de komende drie jaar naar festivals zal gaan. Momenteel zijn er meer dan 800 jaarlijkse festivals, en de populariteit lijkt alleen maar verder te stijgen. Voor culturele instellingen is dit een grote kans. Op deze festivals kunnen zij bezoekers op een andere manier aanspreken en interesseren. Voorbeelden van succesvolle cultuurfestivals zijn bijvoorbeeld het Haarlem Cultuur Festival en het ‘pop-up museum’ ARTtube waarin diverse musea samenwerken en op grote festivals staan, zoals bijvoorbeeld op Lowlands. Festivals blijken een uitstekende manier om een ander en jonger publiek aan te spreken via moderne kanalen.

Videocolleges

In verschillende artikelen van Frankwatching (en MICwatching) kun je teruglezen dat er een steeds grotere nadruk komt te liggen op visuele content. Het heeft gewoonweg meer effect. Deze ontwikkeling wordt deels in de kaart gespeeld met videocolleges. Zo biedt het Museo del Prado in Madrid een educatief platform aan via internet. Via dit moderne kanaal spelen zij in op de digitalisering en blijven ze ook bij hun eigen kernwaarden. Ze enthousiasmeren met hun hoogwaardige filmpjes en leveren content waar de gebruiker ook echt wat aan heeft. Op deze manier verlengen ze de museumervaring en binden ze de bezoeker aan zich. Deze voelt veel meer binding met het museum na een serie videocolleges waarin kunst en kunstenaar worden geanalyseerd. Een moderne manier om het publiek ook buiten de muren van het museum te bereiken.

Virtual reality

Virtual reality is voor veel bedrijven en vooral voor veel culturele instellingen nog onbegonnen terrein. Dit is voornamelijk te wijten aan de leeftijd van de technologie. Virtual reality staat nog in de kinderschoenen. Toch zijn er al een aantal cultuurinstellingen die zich interesseren in het fenomeen virtual reality. En laten we eerlijk zijn, de mogelijkheden voor de toekomst zijn oneindig. Sinds het introduceren van de Oculus in 2012 zijn er steeds meer aanbieders en ook steeds meer instellingen die hier gebruik van maken. Zo heeft het Westfries Museum een virtuele stadswandeling door de stad Hoorn in de Gouden Eeuw in het museum. Zo kun je in virtual reality ervaren hoe de stad er vroeger uit heeft gezien. Het filmpje hieronder laat zien hoe dat er uitziet. Andere culture instellingen zullen dit idee ongetwijfeld met veel interesse volgen, en zoals ik al eerder zei: de mogelijkheden van deze ontwikkeling zijn oneindig.

De Gouden Eeuw VR from Westfries Museum

Interactieve collecties

Twintig jaar geleden waren musea de hoofdleverancier op het gebied van informatie over kunstwerken, kunstenaars en stromingen. Dat is niet langer het geval, met name door de opkomst van het internet. Menig Wikipedia-artikel biedt meer inzicht over een kunstwerk dan de tekst aan de museummuur en dit vraagt om een moderne benadering. Want de vraag is: hoe gebruik je deze ontwikkeling? Het Rijksmuseum zette vorig jaar haar hele collectie online op Google Arts & Culture. Dit platform biedt verdieping en geeft meer informatie bij alle kunstwerken. Op deze manier kunnen bezoekers makkelijker informatie bij het kunstwerk waar ze voor staan zoeken. Bovendien vervangt het online platform de ervaring van een museumbezoek niet, en zijn er dus nauwelijks nadelen en louter voordelen aan het meedoen met online indexatie van de collecties.

Gaming

Het bereiken van kinderen en jongeren is lastig voor musea, maar er zijn manieren om dit te bewerkstelligen. Een voorbeeld hiervan is het introduceren van games. Zo biedt het Louvre in Parijs een game op de Nintendo DS, die de bezoeker (vooral de jonge bezoeker) spelenderwijs kennis laat maken met de collectie. Deze game is af te halen in het museum en fungeert eigenlijk als de spelende variant van een audiotour. Een ontwikkeling die ook in Nederland vorm kreeg met de app van het Rijksmuseum. In een speurtocht-spel wordt het gezin meegenomen door het museum. Spelenderwijs leren op zijn best.

Conclusie

Culturele instellingen zitten momenteel in de experimentele fase wat betreft moderne ontwikkelingen implementeren. Er wordt gezocht naar nieuwe manieren om het publiek te bereiken, maar op dit moment worden deze manieren enkel toegepast door pioniers in de sector. Het zal nog jaren duren voordat alle culturele instellingen het nut van de inzet van moderne kanalen gaan inzien. De angst dat digitalisering en modernisering het huidige product vervangen is onnodig en er zijn talloze manieren om je publiek via moderne kanalen te bereiken zonder je kernwaarden te verliezen.

Welk van deze moderne kanalen spreekt jou het meeste aan? Laat het mij weten in de reacties.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. marijnbes schreef:

    Hoi,

    Wat een leuke insteek, zo had ik publiciteitsvormen voor traditionele culturele instellingen nog nooit echt bekeken. Goede voorbeelden!

    Liked by 1 persoon

    1. davlaa schreef:

      Hoi Marijn,

      Leuk dat je het zo interessant vindt! Welk modern kanaal spreekt jou het meeste aan?

      Like

      1. marijnbes schreef:

        De interactieve collecties lijken me erg interessant. Zo kom je erachter welke soort kunstwerken of welke schilders je aanspreken en is het geheel gratis voor bezoekers.
        Erg vernieuwende manier van kunst laten zien, wel gedurft door het Rijksmuseum om deze stap te zetten omdat het tegenstrijdig is met hun verdienmodel (opbrengst uit kaartverkoop).

        Like

  2. NINAVANVLIET schreef:

    Interessante invalshoek!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s