Facebook advertising voor dummies

Facebook is een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Met zo’n 8 miljoen Facebook gebruikers in Nederland is het interessant voor een startende onderneming om te adverteren op dit kanaal. Door te adverteren op Facebook is het mogelijk meer naamsbekendheid te creëren voor een merk. Daarnaast is het mogelijk de doelgroep voor deze onderneming te bereiken en kan men de boodschap van het merk overbrengen wat uiteindelijk leidt tot conversie. Maar hoe bereiken we dit aan de hand van advertenties en wat is hiervoor nodig? Aan de hand van een stappenplan leg ik uit waar een onderneming rekening mee moet houden bij het beginnen met adverteren op Facebook.

Maak je doelgroep specifiek

Facebook maakt het mogelijk gericht te adverteren bij de doelgroep die relevant is voor jouw onderneming. Dit is dan ook de eerste stap om succesvol advertenties te plaatsen op Facebook. Deze doelgroep wordt gesegmenteerd aan de hand van demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, interesses etc. Door dit te doen worden de advertenties in de tijdlijn van de doelgroep geplaatst en zal dit zorgen voor het gewenste resultaat.

Experimenteer met advertenties

Bij het maken van een advertentie heb je keuze uit verschillende soorten. Als beginnende gebruiker is het belangrijk om te experimenteren met deze verschillende soorten advertenties. Door hiermee te experimenteren kom je erachter welk soort het beste past bij de doelgroep van jouw onderneming. Dit zal zorgen voor meer naamsbekendheid, bereik en verkeer naar de Facebookpagina.

Voeg afbeeldingen toe aan advertenties

Meer dan de helft van de mensen die advertenties bekijken worden als eerste geboeid door de visualisaties die de advertentie illustreren. Wanneer deze afbeelding voor de doelgroep interessant is zal er doorgeklikt worden naar de Facebookpagina. Het is belangrijk om deze visualisaties regelmatig te veranderen. Door dit te veranderen zullen de advertenties de Facebookgebruiker blijven boeien.

Maak gebruik van het vriendennetwerk

De mensen, ook wel ‘fans’ genoemd, die jouw Facebookpagina volgen hebben een vriendenkring opgebouwd op Facebook. Door bij iedere advertentie de like van een fan zichtbaar te maken zal dit gezien worden op de tijdlijn van de vrienden van deze fan. De vriendenkring wordt bewust van de Facebookpagina en zal eerder overgehaald worden om deze Facebookpagina ook te volgen. Met Facebook is het mogelijk deze vriendenkring te bereiken door gericht te adverteren onder mensen met dezelfde interesses.

Blijf ontwikkelingen in Facebook advertenties

Adverteren blijft zich ontwikkelen, daarom is het voor een beginnende onderneming belangrijk om zelf ook te blijven ontwikkelingen in de Facebook advertenties. Doordat Facebook zichzelf blijft ontwikkelingen door nieuwe advertentie soorten te maken en nieuwe segmentatiemogelijkheden te creëren, is het interessant voor een beginnende onderneming om dit in de gaten te houden en zelf met deze nieuwe mogelijkheden te experimenteren.

Het lijkt me wel duidelijk, Facebook advertenties zijn niet meer weg te denken bij het behalen van de marketingdoelstellingen van jouw organisatie. Begin er nu mee!

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. tvogelsang schreef:

    Interessant artikel. Ik ga zeker eens aan de slag 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s