De 5 markten die het meest zullen profiteren van de mogelijkheden van Virtual Reality.

 

vr

 

In eerste instantie werd Virtual Reality alleen maar gelinkt met de  gamewereld. Met de komst van VR zouden gamers de ultieme ervaring meemaken bij het spelen van nieuwe games. Maar de technologie staat natuurlijk niet stil. Steeds meer soorten bedrijven en markten zijn bezig met het ontwikkelen van een virtuele wereld die aansluit bij hun doel. Hieronder is een top 5 te zien van de bedrijven en markten die er het meest van zullen profiteren.

 

De medische wereld
Als je denkt aan VR, denk je niet meteen aan de medische wereld. Toch is deze uitvinding een verrijking voor de medische wereld. Zo zijn er al verschillende applicaties op de markt.  Binnen de medische wereld kan het voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zowel voor fysieke problemen, als mentale problemen.  Voorbeelden hiervan zijn  het verhelpen van hoogtevrees, vliegangsten, angsten die mensen hebben wat betreft het sociale leven of problemen hebben met het geven van presentaties. Daarnaast worden er bijvoorbeeld ook virtuele operaties uitgevoerd door artsen in opleiding. De VR geeft de studenten meer tijd en minder risico. Tijdens een echte operatie kan een seconde of een klein foutje natuurlijk fatale gevolgen hebben. Met de komst van deze virtuele operaties zullen deze fatale gevolgen niet voorkomen. Daarnaast kunnen er ook door professionals nieuwe behandelingen getraind worden. Kortom, VR brengt vele positieve mogelijkheden voor de ontwikkeling van de medische wereld.

Educatief

Niet alleen in de medische wereld kan VR gebruikt worden voor educatieve doeleinden. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de mechanische studies. Daarnaast kan het gebruikt worden voor de jongere leerlingen onder ons. Zo kunnen er bijvoorbeeld virtuele klassenuitjes gemaakt worden. Dit zal de  kosten voor scholen reduceren. De virtuele wereld kan het leren ook een stuk aangenamer maken. Zo kan het in een vorm van een game zijn. De astronomie is bijvoorbeeld een vak waar de VR voor gemaakt lijkt te zijn. Delen van het universum kunnen nagebootst worden.

 

Advertising

Zoals in het andere artikel over de In-Game marketing duidelijk werd dat de mogelijkheden alleen nog maar zullen groeien, geldt dat niet alleen voor games. Hoewel de VR game industrie ook enorm groeit, zijn er naast games ook op andere manieren voor digitale marketeers mogelijkheden om advertising te gebruiken in VR. Een mooi voorbeeld hiervan is het outdoor klerenmerk Merrel dat VR gebruikte voor een campagne. Bij het Sundance Film Festival hebben zij een virtuele ervaring aangeboden aan de doelgroep. Men kon daar met een bergwandeling meemaken, terwijl zij, natuurlijk, de kleren van het merk Merrel aan hadden. Dit is een mooi voorbeeld van hoe VR advertising en branding kan toe kan passen. Zaak is echter wel om als digital marketeer creatief moet denken. De mogelijkheden zijn oneindig.

 

Entertainment

De entertainment is waarschijnlijk het beste voorbeeld van een industrie waar VR de grootste rol gaat spelen. Logisch ook, want in eerste instantie is daar de ontwikkeling van VR begonnen. Bij entertainment en virtuele realiteit ga je snel denken aan games. Dit is niet gek ook, maar toch gaat het verder dan alleen gamen. Denk bijvoorbeeld bij entertainment aan de muziekbranche. Artiesten als Paul McCartney en Coldplay hebben al opnames gemaakt in 360 graden. Je zit dan bijvoorbeeld virtueel vlakbij de piano waarop Paul McCartney speelt. Maar dit is nog niet alles. Denk aan mensen die minder valide zijn, of gewoon aan mensen die niet van concerten en grote groepen mensen houden. Met de komst van VR kunnen deze mensen concerten meemaken midden tussen al die fans, maar dan gewoon, in hun woonkamer.
Niet alleen muziek, ook de filmindustrie is steeds meer bezig met 360 graden video’s. Stel je voor dat je films als Avatar in VR kan bekijken. Je waant je compleet in een andere wereld. De echte uitwerking hiervan moet nog verder ontwikkeld worden. Maar dat het er aan zit te komen is een ding wat zeker is. Hetzelfde geldt voor het feit dat VR films kijken beter werkt dan de huidige ‘3d’ films die in de bioscoop te zien zijn.



Auto industrie
In de auto industrie zijn er al meerdere bedrijven die werken met Virtual Reality. Ook in deze industrie is het mogelijk om de virtuele wereld op verschillende manieren te gebruiken. Zo gebruikt Ford het bijvoorbeeld bij het ontwerpen van nieuwe auto’s. Ze maken het interieur en de buitenkant van de auto met een programma op de computer en kunnen het  vervolgens testen met VR. Op deze manier kunnen zij gemakkelijk het interieur verbeteren of veranderen, zonder veel kosten te maken. Audi gebruikt het daarentegen weer op een andere manier. Zij gebruiken het voor mogelijke kopers van de hun auto’s. Zo kunnen klanten ver van te voren al bekijken hoe de auto eruit gaat zien. Ook de klanten kunnen zo hun auto naar hun voorkeur customizen.

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Joke de Jong schreef:

    Interessant artikel! Leuk om te lezen

    Like

  2. thobrou schreef:

    Lucas, goed artikel. Vooral interessant om te lezen, omdat ik vorig jaar een case heb ontwikkeld voor VTwonen met daarin virtual reality voor de inrichting van kamers door middel van een applicatie. Doormiddel van Virtual Reality kon je producten scannen en deze toepassen in je woonkamer. Zo kon je zien of het zou passen bij de inrichting. Misschien heb je er wat aan! Groetjes Thom

    Like

  3. Robin schreef:

    Ik heb zelf een stage gedaan waar wij veel werkte met VR. Super goed artikel. Klasse!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s