Beeld inzetten voor i-Branding

Waar Facebook nog steeds de leidende rol in neemt op het gebied van social media, wordt Instagram ook steeds groter. Facebook was voorheen een groter kanaal op het gebied van B2C. Instagram blijft echter niet lang achter met deze trend en kans op meer klanten voor bedrijven. Zij introduceerden een tijd geleden namelijk de bedrijfsprofielen. Hierbij wordt het voor klanten en bezoekers duidelijker dat het op een bedrijf gaat. Dat schept duidelijkheid. Bedrijven die actief zijn op een dergelijk profiel hebben knallend beeld nodig om op deze manier klanten voor zich te winnen. Het kan hierbij alleen gaan om branding of klantenbinding, maar in veel gevallen is het de bedoeling dat klanten doorklikken naar de webwinkel die zich achter het profiel schuilt. Je kan je dus wel een voorstelling maken van het belang van beeld voor een Instagram ‘wall.’ Aan de hand van enkele voorbeelden zal ik sterke en minder goede beelden voorschotelen. Dit laatste om ook te laten zien hoe het dus niet moet.

 

Een merk dat misschien wel de grootste speler is op het gebied van branding is Coca Cola. Klanten hebben een extreem goede aversie met het merk en zijn continu in beweging.

schermafbeelding-2016-11-28-om-11-36-59

Om te beginnen maakt Coca Cola immer gebruik van kwalitatief goede foto’s. Bovendien maakt het merk optimaal gebruik van hun creativiteit. Dat laat dit beeld duidelijk zien. Creativiteit is dus een belangrijke factor in het beeld dat je publceert. Zowel bij video als bij foto. Humor speelt bovendien een grote rol in dit beeld en zal ook voor volgers een overtuigende factor hebben bij het liken of op het reageren van deze post.

schermafbeelding-2016-11-28-om-12-45-36

Niet alleen losse posts op Instagram zijn van belang. Ook de gehele Instagram wall is van belang voor het verkrijgen van meer volgers en dus indirect meer leads naar de webwinkel. Een merk dat hier heel goed op inspeelt is H&M. Ze stoppen net zoals Coca Cola dat doet, genoeg creativiteit in hun foto’s, maar dat niet alleen. Ze zorgen dat de eerste blik op het account direct een sfeer geeft van het merk. Niet alleen door het aanprijzen van hun collectie, ook door het geven van andere sfeerbeelden. De foto’s (en ook video’s) verschillen van elkaar waardoor een goede balans ontstaat.

schermafbeelding-2016-12-04-om-15-14-48

Hier een voorbeeld van slecht beeld dat op Instagram wordt gebruikt. Ik gebruik een gepubliceerde foto van Livera Nederland. Na Hünkemöller, toch wel het grootste lingeriemerk van Nederland. Ze hebben niet veel volgers op hun Instagram profiel en dat is verklaarbaar. Er worden vrij amateuristische beelden gebruikt en dat werpt zijn vruchten af. Deze foto is hoogstwaarschijnlijk gewoon met een telefoon gemaakt door een werknemer in een winkel. Los daar van is het een vrij vreemd beeld en zit het estetisch totaal niet goed in elkaar. Het nodigt niet uit om te ‘liken.’

Het is dus niet alleen belangrijk om kwalitatief goede foto’s te publiceren, maar de creativiteit die erbij komt kijken is misschien nog wel van groter belang. Bovendien moet je ‘wall’ een overtuigende kracht uit stralen om zo bezoekers direct over te halen om meer foto’s te liken en natuurlijk met als doel meer volgers te behalen.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Thijs schreef:

    Interessant artikel, vooral de gekozen invalshoek is goed en blijft mij als lezer boeien. Helder verwoord!

    Like

  2. Sanne schreef:

    Wat interessant om dit onderwerp van deze invalshoek te bekijken! Vlot en leuk geschreven ook!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s