5 do’s en don’ts voor musea op social media

Een goede social media-strategie is tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven. Afgezien van de financiële voordelen die het kan opleveren, geeft het bedrijven ook een unieke mogelijkheid om dicht bij de bron te komen. Klachten kunnen direct worden behandeld, relaties met de klant worden sneller opgebouwd en branding is directer toe te passen. De lijst aan bedrijven die hier goed aan doen is lang, maar de lijst van bedrijven die hier niet goed aan doen is nog veel langer. Met musea neigt het meer naar de tweede lijst. Daarom zet ik 5 do’s en don’ts op een rij, gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk.

Do’s

1. Toon foto’s van het gebouw

Musea beschikken vaak niet alleen over prachtige collecties, in Nederland bevinden deze collecties zich doorgaans ook in prachtige panden en gebieden. Neem bijvoorbeeld het Nederlands Openluchtmuseum. Deze prachtige weide is deel geworden van het museumbezoek. Het trekt bezoekers aan. Nu vraag je je misschien af in hoeverre dit met social media te maken heeft, maar dat is logischer dan je denkt. Het pand of gebied biedt namelijk potentieel voor musea op social media. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien kunnen bezoekers foto’s maken van het museum en deze delen via een, door het museum bedachte, hashtag. Op deze manier krijg je een vorm van crowdsourcing. Voor het museum een win-win situatie. Je geeft mensen het gevoel dat ze iets kunnen toevoegen en je filtert op deze manier de mooiste foto’s eruit. Een echte do voor musea dus.

openluchtmuseum

2. Gebruik maken van de evenementenkalender van Facebook

Het klinkt simpel, en dat is het ook. Het aanmaken van evenementen op Facebook kan bezoekersaantallen beïnvloeden. Dit komt door een aantal factoren. De eerste factor is dat mensen veel tijd doorbrengen op Facebook en er is een kans dat ze het evenement zien in hun tijdlijn. Deze kans wordt alleen maar groter wanneer mensen zich aanmelden voor het evenement. Het vrienden-netwerk ziet dit namelijk. De laatste factor en misschien wel de belangrijkste, is de integratie van de telefoonkalender. Veel mensen die Facebook gebruiken via hun mobiele telefoon hebben een geïntegreerde kalender. Dit houdt in dat het evenement opduikt in de persoonlijke kalender. Op onderstaande foto kun je zien hoe het Tropenmuseum gebruik maakt van deze handigheid.

tropenmuseum

3. Een kijkje achter de schermen geven

Bij het analyseren van musea op Facebook stuitte ik op een interessant populair fenomeen. Facebook-volgers van musea vinden het blijkbaar enorm interessant om te zien hoe het er aan de ‘achterkant’ aan toe gaat. Foto’s en beelden van deze werkzaamheden vinden veel populariteit op social media. Dit kun je op de foto hieronder bijvoorbeeld zien. Een zekere do.

oudheden

Don’ts

1. Alleen maar zenden en niet ontvangen

Na alle do’s is het ook interessant om te kijken wat je nu precies niet moet doen op social media. Dat laat ik op het onderstaande beeld zien. Je ziet hier het Youtube-kanaal van het Rijksmuseum. Hier is een boze reactie geplaatst en museum gaat hier niet op in. Wat er vervolgens gebeurt is dat de reactie bovenaan komt te staan en blijft staan. Doordat het Rijksmuseum er niet op reageert, kan dit voor de andere gebruikers overkomen als desinteresse. Dit fenomeen komt onder musea veel voor en leunt op het principe van zenden in tegenstelling tot zenden en ontvangen. Als musea geen interactie voeren met hun volgers krijgen deze het gevoel dat ze tegen een muur aanpraten en vervalt het persoonlijke gevoel, wat nu juist zo goed kan worden overgebracht op social media.

rijksmuseum

2. Er vanuit gaan dat je volgers over dezelfde kennis beschikken

Een andere don’t die sterk van toepassing is op de museale sector is overschatting van de kennis van je volgers. Als medewerker van een museum ben je dagelijks bezig met de onderwerpen en weet je er vaak ook veel van af. Als bezoeker is dit niet altijd vanzelfsprekend en deze hebben gewoonweg meer informatie nodig. Hieronder is een beeld te zien van het Stedelijk Museum. Zoals je kunt zien is er zeer weinig activiteit geweest rondom dit bericht. De reden? Waarschijnlijk kennen de volgers Rogier de Reiger niet. Ikzelf in ieder geval niet. Daarom is het belangrijk om je elke keer opnieuw te verplaatsen in je doelgroep en deze centraal te stellen bij elke uiting.

Stedelijk.png

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er een aantal simpele manieren voor musea waardoor ze hun social mediagebruik kunt verbeteren. Het scheelt al enorm veel als er vooraf een strategie wordt uitgedacht zoals: Wat is het doel van de uiting?
Met een sterke social presence verleng je het museumbezoek als het ware. Benieuwd wat musea en culturele instellingen kunnen doen om het publiek te bereiken via moderne kanalen? Lees dan ook zeker dit artikel van mij op MICwatching.

Ken jij nog andere do’s en don’ts? Laat het mij weten in de reacties.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s