Het belang van afgestemde content op Facebook en Instagram

Red Bull, Nike, Coca-Cola: zomaar wat grote merken die je ongetwijfeld een keer voorbij hebt zien komen op social media. Met tientallen miljoenen volgers op kanalen als Facebook en Instagram doen deze merken het uitzonderlijk goed. Maar hoe creëer je content die zowel geschikt is voor Facebook als Instagram?

Allereerst moeten marketingafdelingen van (kleinere) bedrijven zich afvragen of ze al klaar zijn voor Facebook of Instagram. Door de grote hoeveelheid gebruikers wereldwijd voelen bedrijven zich steeds vaker genoodzaakt om een bedrijvenpagina te starten. Soms zonder dat een bedrijf daar daadwerkelijk klaar voor is! Daarnaast moeten bedrijven op de hoogte zijn van de mogelijkheden op beide kanalen; zowel Facebook als Instagram zijn krachtige marketinginstrumenten, maar tegelijkertijd ook op een verschillende manier.

In eerste instantie zou je als bedrijf kunnen denken dat Facebook het meest geschikt is. Hier valt natuurlijk ook wel wat voor te zeggen. Facebook bestaat langer dan Instagram, heeft meer actieve gebruikers en is voor bedrijven met opties als advertising, shopping pagina’s en uitgebreidere statistieken interessanter dan het visueel ingestelde Instagram. Met Facebook kan dus waarschijnlijk meer ROI behaald worden.

Er is echter ook een keerzijde van de medaille. Uit een artikel van de Washington Post blijkt dat Facebook de jeugdige gebruiker aan het kwijtraken is. Aan wie dan, vraag je je af? Je kan het vast al raden, dat is Instagram. No wonder dus, dat Facebook Instagram een tijdje terug heeft overgenomen. En dan is er nog een ander feitje. Niet alleen is de jeugd meer aanwezig op Instagram, ook qua engagement doet Instagram het beter. Om dit toe te lichten heb ik wat voorbeelden van het internet geplukt.

  • Facebook en Instagram post van Red Bull

fb-voorbeeld-redbull

De Facebook post hierboven ging op 27 januari live. Je ziet dat de post – op het moment van het schrijven van dit artikel – kon rekenen op 5,3K likes, wat uiteraard niet slecht is. Daarnaast hebben 191 mensen op het filmpje gereageerd, ook niet misselijk. Toch is er een wezenlijk verschil als je deze post, met dezelfde post op Instagram vergelijkt:

Met dezelfde post op Instagram heeft het bericht 86K likes gekregen (klik op bericht om aantal likes te zien) en 712 reacties. Veel meer dan het geplaatste bericht op Facebook. De engagement op Instagram is dus hoger. Apart, als je bedenkt dat de Instagram pagina ‘maar’ 6,4 miljoen volgers heeft, in tegenstelling tot de 47 miljoen likes op Facebook. Een ander voorbeeld dan.

  • Facebook en Instagram post van Nike

fb voorbeeld nike.png

Deze Facebook post ontving 3,8K likes, 151K weergaven en 400 reacties. Wederom niet slecht. Maar nu de post op Instagram:

Ook hier zie je een heel groot verschil. Met 223K likes, meer dan een miljoen weergaven en meer dan 1900 reacties is het wel duidelijk. Instagram scoort beter als het gaat om engagement.

De engagement op Instagram is hoger, maar Facebook biedt meer opties. Wat nu?

In mijn ogen versterkt het een het ander, dus als je als bedrijf een goede strategie hebt en genoeg content kan plaatsen, dan zou ik van beide platformen gebruik maken. Facebook is bijvoorbeeld de plek voor nieuwsvoorziening, terwijl Instragram de achtergrondbeelden kan verzorgen.Een laatste voorbeeld:

Hier zie je een bericht van de Instagrampagina van het merk Uzurii Luxury Footwear:

uzurii instavoorbeeld.png

Het gaat hier om een ‘behind the scenes’ foto. Volgers kunnen hier alvast sfeer proeven van een evenement dat op de planning staat. Vervolgens, als het evenement is geweest, kan dat als nieuws in een Facebookpost worden verteld, zie hieronder. De post kan dan bijvoorbeeld gepromoot worden, om die extra boost te geven. Bovendien wordt het bericht dan aan een bepaalde, vooraf ingestelde doelgroep getoond.

fbvoorbeelduzurii.png

Als je als bedrijf op deze manier met social media omgaat, dan creëer je content die in synergie werkt op verschillende platformen. Zo breng je in ieder geval de boodschap op een juiste manier over, wat betekent dat je het als bedrijf begint te snappen! Het is daarom niet aan te raden om vanaf het begin te blijven staren naar het aantal likes. Zodra de content en de boodschap goed is, komen die vanzelf!

Heb je vragen of opmerkingen? Ben je het niet eens met wat ik schrijf? Reageren kan hieronder.

Oja, liken en delen mag uiteraard ook!

Benieuwd naar mijn andere artikelen? klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s