Social media advertenties: yay or nay?

Social media, iets wat niet meer weg te denken is uit de samenleving. Tegenwoordig is vrijwel iedereen te vinden op één of meerdere soorten social mediakanalen. Hierdoor is dit dé plek waar jij je doelgroep zal bereiken!

Het aantal actieve gebruikers op allerlei verschillende social mediakanalen neemt nog elke dag met grote aantallen toe. Dit maakt social media een machtig fenomeen. Naast het feit dat de gebruikersaantallen toenemen, nemen ook de mogelijkheden op social media toe. Waar eerst alleen nog maar teksten, foto’s en video’s geplaatst konden worden, is het nu bijvoorbeeld ook mogelijk om livebeelden uit te zenden via verschillende soorten social mediakanalen. Deze mogelijkheden zullen alleen maar blijven groeien, voor de gewone consument én voor bedrijven.

Voordelen van social media advertenties

Als bedrijf is het naast ‘gewone’ berichten plaatsten ook mogelijk om advertenties te plaatsen op social media. Het adverteren op social media brengt vele voordelen met zich mee, denk hierbij bijvoorbeeld aan onderstaande punten:

  • Je bouwt bekendheid op en je kunt hierbij goed jouw bedrijfsimago vergroten.
  • Je kunt gemakkelijker een relatie opbouwen en behouden met je klanten.
  • Je kunt meer verkeer genereren naar je website, wat uiteindelijk zal leiden tot een vergroting van je conversie.
  • Je vergroot de betrokkenheid van jouw doelgroep, deze doelgroep is dan ook geïnteresseerd in jouw bedrijf, anders zouden ze je niet volgen op je social media.
  • Je wordt als meer aanspreekbaar en bereikbaar gezien, wanneer je actief bent op social media en hierbij reageert op de klant.
  • Je vindbaarheid zal ook vergroot worden bij zoekmachines wanneer je goed presteert op je social mediakanalen.

Kiezen van het juiste kanaal

Voor het inzetten van social media advertenties kun je natuurlijk van verschillende kanalen gebruik maken. Om voor het juiste kanaal te kiezen om te gaan adverteren, is het natuurlijk belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich online bevindt. Hier kun jij gemakkelijk terugvinden welk social mediakanaal het meest geschikt is voor jouw doelgroep! In dit artikel zal er verder ingegaan worden op de mogelijkheden van adverteren op Facebook en Instagram. Wil jij liever adverteren via YouTube? Dan kun je hier klikken voor meer informatie daarover.

Facebook-advertenties

Facebook is het meest populaire social mediakanaal onder de Nederlanders, wat het tot een heel aantrekkelijk kanaal maakt om te adverteren. Dit is natuurlijk een groot voordeel, maar Facebook heeft nog meer voordelen, namelijk:

  1. Je kunt je doelgroep erg specifiek aangeven. Wanneer je een advertentie inzet, wil je natuurlijk vooral diegene bereiken die geïnteresseerd zullen zijn in jouw product of dienst. Om die reden biedt Facebook veel verschillende targetmogelijkheden. Zo kun je je advertenties nauwkeurig afstemmen op bepaalde demografische en geografische gegevens. Ook kun je kiezen om je advertentie te richten op personen die jouw bedrijfspagina al leuk vinden of juist op personen die jouw bedrijfspagina nog niet leuk vinden. Kortom, targetmogelijkheden genoeg!
  2. Je hebt de kosten goed in de hand. Wanneer je een advertentie aanmaakt, kun je precies aangeven hoeveel je budget is en in welk tijdsbestek dit budget ingezet moet worden. Dit is natuurlijk heel erg fijn, want zo heb je nooit onverwachtse hoge kosten. Hoe je dit budget wilt spenderen, kun je ook zelf bepalen via Facebook-advertenties, hiervoor zijn namelijk meerdere mogelijkheden. Je kunt namelijk kiezen voor CPC (kosten per klik) of CPM (kosten per 1000 weergaven). Dit staat allemaal heel duidelijk aangegeven, ook wanneer de advertentieperiode voorbij is. Zo hou je een goed overzicht van jouw uitgaven!
  3. Je krijgt duidelijke analyses van je advertentie. Wanneer je advertenties inzet, wil je natuurlijk wel weten of dit iets voor jouw bedrijf betekend heeft. Dit kun je gemakkelijk achterhalen door de analyse die Facebook jou geeft over je advertentie. Hierop kun je precies zien wanneer je advertentie veel is weergegeven, wanneer er op jouw advertentie geklikt is en kun je meer gegevens achterhalen van de doelgroep. Dit zijn gegevens die handig zijn voor eventuele verbeteringen voor een volgende advertentie!
  4. Je kunt verschillende soorten content inzetten voor je advertenties. Wil jij graag meer bekendheid en denk je dit te bereiken door een bedrijfsvideo te delen en adverteren? Dan kan dit! Maar wil jij liever meer verkeer leiden naar jouw website? Dan kun je ook gemakkelijk jouw link delen en adverteren op Facebook. Door de vele mogelijkheden van soorten content op Facebook, is er altijd wel een mogelijkheid die bij jouw bedrijf en doelgroep past!

Instagram-advertenties

Instagram is op dit moment het snelst groeiende social mediakanaal in Nederland, wat ervoor zorgt dat hier veel mogelijkheden liggen qua advertentiebereik. Wat belangrijk is wanneer je wilt adverteren via Instagram, is dat je moet zorgen voor goed beeldmateriaal, omdat dit een kanaal is waar alleen foto’s of video’s (met onderschrift natuurlijk) als content gebruikt worden. Verder gelden voor de kosten en de analyses van de advertenties dezelfde voordelen als bij Facebook, omdat Instagram-advertenties een onderdeel zijn van Facebook. Belangrijk: zorg dat je bedrijfspagina’s op Facebook en Instagram dus aan elkaar gekoppeld zijn!

Kortom…….

Het inzetten van social media advertenties is een goede manier om jouw doelgroep (gemakkelijk en goedkoop) te bereiken. Wanneer begin jij hiermee?

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. cenkie schreef:

    Goed artikel! Duidelijk en overzichtelijk 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. lisannedudink schreef:

      Dankjewel! Hoop dat je er wat aan hebt en vragen zijn altijd welkom!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s