Een goede Instagram feed creëren doe je zo [fotoreportage]

Instagram is enorm populair en het aantal gebruikers blijft groeien. Sinds september 2016 is het mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken waarmee bedrijven gebruik kunnen maken van handige functies. Een Instagrampagina wordt echter pas interessant als je er content op deelt en ik ga je vertellen hoe je dit het best kunt aanpakken.

Met inmiddels 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers van voornamelijk 15 tot en met 39 jaar kun je als bedrijf niet achter blijven met het aanmaken van een Instagramaccount. Met een bedrijfsprofiel krijg je inzicht in verschillende statistieken en kun je inspelen op de behoeften van (potentiële) volgers. Op het moment dat ik door mijn timeline scroll, merk ik dat ik heel graag naar kwalitatief goede foto’s kijk. Nu moet het onderwerp van het beeld natuurlijk ook interessant zijn, maar goede kwaliteit draagt zéker bij aan of ik een foto like en of ik een account ga volgen. Hoe je dit ook bij jouw publiek kunt bereiken, zal ik uitleggen aan de hand van een fotoreportage die ik heb gemaakt voor een koffiezaak in Amsterdam.

dsc_1396

Vertel een verhaal

Allereerst bedenk je welk verhaal jij aan de Instagramgebruikers wilt vertellen. Bocca Coffee is een Nederlands koffiemerk met een proeflokaal en trainingslocatie aan de Kerkstraat in Amsterdam. Hier kan men kennis maken met het merk en er worden diverse trainingen gegeven.

Voordat ik ga fotograferen ervaar ik hoe het is om gast van Bocca Coffee te zijn. Dit doe ik zodat ik beter kan kiezen wat ik ga fotograferen voor hun Instagramaccount. De barista’s zijn enthousiast en hebben grote passie voor koffie. Naast dat élke koffie perfect afgewogen en getimed wordt, is de sfeer persoonlijk en je voelt je er direct thuis. Het draait hier dus om kwaliteit en passie die overgebracht wordt door de barista’s.

Fotograferen

De zaak is licht en open. Dit is belangrijk om in de foto’s terug te laten komen, omdat dit typerend is voor de locatie. Het onderwerp van de foto’s is waar het in de zaak om draait: de barista’s en de bereidingswijze van de koffie. Daarnaast wil ik ook graag wat momenten van trainingen vastleggen. Let op! Wanneer je in een ruimte zoals deze bent, moet je er rekening mee houden dat je toestemming moet vragen aan de personen in beeld vóórdat je de beelden publiceert. Plaats dus niet zomaar een foto van mensen zonder dat zij hier toestemming voor hebben gegeven.

dsc_1374dsc_1368

Herkenbaarheid

Nadat ik op verschillende momenten op de locatie heb gefotografeerd, heb ik alle foto’s bij elkaar gezet en de beste eruit gehaald aan de hand van bepaalde criteria. Is de foto scherp? Laat de foto zien wat deze over moet brengen? Is er geen gekke gezichtsuitdrukking en is de compositie interessant?

Na een strikte selectie kom je tot een verzameling van foto’s die per stuk een eigen verhaal vertellen, maar samen het verhaal van het merk uitdragen. Alle foto’s zijn door dezelfde nabewerking gegaan, zodat de verzameling één geheel vormt. Door dit altijd te doen creëer je een bepaalde herkenbaarheid van jouw foto’s en dus jouw merk. Denk hierbij aan het gebruik van bepaalde kleuren, composities (bijvoorbeeld altijd rechte lijnen) of welk filter je altijd gebruikt.

dsc_1405

 Engagement

Tegenwoordig zijn er niet per se dure camera’s nodig om scherpe foto’s te maken. Wanneer men een cappuccino met mooie latte art voor zijn of haar neus krijgt, grijpt het merendeel naar de smartphone om dit vast te leggen voordat er een slok wordt genomen. Je ziet genoeg van dit soort foto’s voorbij komen op social media. Ik heb er bewust voor gekozen om dit soort foto’s niet zelf te maken, zodat Bocca Coffee deze foto’s van haar volgers kan delen. Door dit te doen genereer je als merk hoger engagement. Als je dit regelmatig doet, zal een deel van deze actieve Instagrammers zelfs zo haar best doen om voor elkaar te krijgen dat jij zijn of haar foto repost.

Je kunt ook door middel van het liken van elke foto van jouw merk engagement verhogen. Je kunt deze foto’s zien door te zoeken op jouw hashtag, de geotag of wanneer men jou getagd heeft in zijn of haar foto. Mensen taggen jou namelijk niet voor niets in hun foto; er wordt éigenlijk op zijn minst een like terug verwacht. Als je er dan toch bent, geef dan ook even een korte reactie. Vinden mensen leuk!

 

dsc_1273_1

Meer inspiratie

Succes en vooral veel plezier met het creëren van een goede Instagram feed. Als je nog meer inspiratie nodig hebt, bekijk dan accounts van bijvoorbeeld Lush, Happy Socks of GoPro of check deze pagina met 17 merken die het onwijs goed doen op Instagram.

Advertenties

5 Comments Voeg uw reactie toe

  1. rosannebets94 schreef:

    Interessant artikel Nina!

    Liked by 1 persoon

  2. Pernilla schreef:

    Heel leuk geschreven Nien! En goed om te weten haha 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. NINAVANVLIET schreef:

      Dankjewel en fijn om te weten dat je hier iets aan hebt!

      Like

  3. doenjakroon schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:
    Heel gaaf. Doe jij dit ook voor bedrijven?

    Like

  4. thomasbouwens schreef:

    Best wel inspirerend, het ervoor zorgen dat je persoonlijke/zakelijke Instagram ook een contentstrategie uitoefent. Goed stuk Nina ;).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s