7 redenen waarom social media essentieel is voor bedrijven.

Waarom social media?

Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers? En hoe kunnen deze kansen het beste worden benut? In dit artikel geef ik 7 redenen waarom jouw bedrijf een social media strategie moet opstellen.

Iedereen weet wel welke social media kanalen er zijn en waar die kanalen goed voor zijn. Je weet dat je op Facebook je contacten onderhoudt, op Instagram je volgers laat genieten van je foto’s en op Twitter geef je mensen een korte update van je dagelijkse leven. Maar wat zijn de voordelen van social media voor een startende ondernemer?

  1. Vergroot naamsbekendheid

Ten eerste is social media een fantastisch medium om op een goedkope wijze je naamsbekendheid te vergroten. Als je jouw (nieuwe) product, idee of dienst bekend wil maken en deze (op een goede manier) op social media zet zal dat interesse wekken bij je doelgroep. Mensen zullen jouw pagina liken en/of delen, waardoor vrienden van die mensen dat te zien krijgen. Zo komt jouw bedrijfsnaam steeds vaker voorbij. Dit zorgt ervoor dat mensen jouw naam kennen en onthouden waardoor ze bij de aankoop van een product of dienst ook aan jouw bedrijf zullen denken.

Tip: Hoe je goed omgaat met social media? Klik hier voor mijn video met tips voor goed social media beheer.

 

  1. Resultaat vergroten met advertenties

Adverteren op social media kan heel makkelijk en het kan ervoor zorgen dat je resultaten aanzienlijk toenemen. Dit kost even tijd om uit te zoeken hoe het precies werkt maar als het eenmaal is gelukt kun je op alle platforms adverteren. Je kunt advertenties gebruiken om je nieuwe product of dienst onder de aandacht te brengen maar het is handig om eerst te beginnen met iets van je merk te laten zien. Wat ik hiermee bedoel is dat je doelgroep jouw merk eerst even leert kennen. Facebook is het goedkoopst om te adverteren. Maar in dit geval geldt ook adverteer alleen waar je doelgroep zit.

  1. Social media en de invloed op SEO

Nu is het helaas niet zo dat als jij veel likes en reacties krijgt op je social media account dit een rechtstreekse invloed heeft op de zoekresultaten in Google. Wel kan veel bereik en veel content ervoor zorgen dat je een betere positie krijgt in de organische zoekresultaten van Google. Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je content amuserend en actueel is, dit versterkt je positie in de zoekresultaten.

  1. Makkelijke interactie met je doelgroep

Een van de grootste voordelen van social media kanalen is dat je op een eenvoudige manier je klantloyaliteit en klantinteractie kan verhogen. Mensen hebben tegenwoordig keus uit zoveel verschillende merken en bedrijven met ongeveer hetzelfde product of dienst. Ze worden steeds kritischer en willen daarom meer verbinding met het bedrijf of merk. Je kan ze laten meedenken voor het ontwikkelen van een nieuw idee of product. Of je kan een discussie starten door vragen te stellen aan je volgers, ook kunnen zij altijd bij jou terecht voor vragen of opmerkingen. Dit is ook gelijk wel een valkuil want als jij niet (pro) actief reageert op opmerkingen of klachten ben je al snel een passief slachtoffer. Geef je volgers exclusieve aanbiedingen, zodat ze zich gewaardeerd voelen en de volgende keer weer bij jou hun aankoop doen.

  1. Beïnvloeding koopgedrag

De social medianetwerken worden steeds meer gebruikt om consumenten aan te zetten tot kopen. Er zijn nu ook experimenten met sociaal betalen, dat je via Facebook gelijk kan afrekenen. Pinterest en Instagram zijn bezig met zogenaamde ‘buy buttons’, waardoor het makkelijker wordt om een aankoop te doen. Bij een foto staat dan, shop now, install now en sign up. Met zulke koopknoppen op social media breiden webwinkels zich nog meer uit.

Omdat dit steeds meer gevraagd wordt door consumenten lijk je wel gek als je niet je product of dienst via social media kanalen te koop zet. Consumenten die merken op social media volgen kopen producten van dat merk vaker. Ook bevelen zij het merk en de producten sneller aan vrienden en kennissen.

  1. Werving nieuwe medewerkers

Social media wordt steeds meer gebruikt als zoekmedium naar banen. Via online profielen kun je makkelijk vergelijken en nieuwe medewerkers vinden.

  1. Productontwikkeling

Omdat je met social media je doelgroep goed kan bereiken kan je ook eventuele feedback en wensen van de consument snel toepassen. Zo blijf je je product of dienst innoveren en behoud je een goede klantrelatie met je doelgroep.

 

Bij het inzetten van social media is het van belang om te bepalen welke strategie je gebruikt. Het inzetten van social media is een continu proces, wat (wanneer gestructureerd uitgevoerd wordt) heel succesvol kan zijn.

Mocht ik nog een belangrijke reden over het hoofd hebben gezien, of heb je nog tips? Laat het weten in de reacties hieronder. schermafbeelding_2017-01-19_om_13-14-35

Bronnen: Frankwatching & Marketingfacts
Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. buckbijlsma schreef:

    Op zich goede punten, maar zelf zou ik graag meer willen weten over de manier waarop bedrijven zich zouden moeten verdiepen in de verschillende sociale media. AJ+ is bijvoorbeeld ene bedrijf dat unieke content maakt voor elk apart platform(FB, Twitter, Instagram, etc) en de eigenschappen van die kanalen in acht neemt bij het vormen van hun content. Zij gaan er, in tegenstelling tot veel andere bedrijven, niet vanuit dat een viral Facebook-post ook op Twitter een succes wordt.

    Like

    1. Ik heb een artikel geschreven over in te zetten content bij Facebook en Instagram. Misschien word je er ietsje wijzer van:

      https://micwatching.nl/2017/01/28/het-belang-van-afgestemde-content-op-facebook-en-instagram/

      Like

  2. thobrou schreef:

    Leuk artikel en goede punten. Een tip van mij, een stukje aanvulling op punt 5. Het koopgedrag wordt niet alleen beïnvloedt wanneer mensen bedrijven volgen op social media. Door positieve en goede reviews van anderen op deze pagina’s van merken is het aantal aankopen bij dat merk een stuk hoger. Dit is de kracht van social media. Door je social media kanalen goed up-to-date te houden en ervoor te zorgen dat je veel positieve beoordelingen hebt, zie je als bedrijf de omzet stukje voor stukje stijgen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s