Dat dingetje met zo’n schaduw

Wanneer gebruik je een vierkant? En wanneer kies je voor een cirkel? Maken we het logo lichtblauw of toch donkerblauw. Deze vragen vormen voor mij precies de kern waarom ik design zo’n prachtig onderwerp vind. Het is de balans vinden tussen je eigen smaak, maar ook principes die design goed maken. Maar wat is dan goed design? Over smaak valt toch te twisten? Ja, dat klopt. Maar toch zijn er wel zekere richtlijnen en ontwikkelingen die design smaakvoller en effectiever kunnen maken.

“Dat kan ik ook, een beetje met een kwast over een doek lijnen trekken”. Het is iets wat veel museumbezoekers hardop denken bij het zien van een abstract schilderij. En deze gedachtes zijn er ook ongetwijfeld als het om design gaat. Het is vaak het gevolg van het feit dat er geen theoretische verklaring aan te koppelen is. Anders dan bij abstracte kunst is design wel te koppelen aan dieper gegronde redenen. Daar ga ik in dit artikel verder op in.

Op mijn werk als grafisch designer bij Helden media heb ik geregeld leuke discussies over designprincipes. Zo vroeg mijn collega, toen ik de designs voor het Sportgala 2016 aan het ontwerpen was, of ik niet zo’n dingetje met zo’n schaduw kon toevoegen. Gelukkig snapte ik wat hij bedoelde. Met ‘zo’n dingetje met zo’n schaduw’ bedoelde hij de huidige designtrend Material Design. Deze trend is op dit moment namelijk erg ‘hot’. Kijk maar eens op het design social medium Dribbble, en al snel word je bedolven onder het material design. Maar wat is dat dan precies?

Dat ga ik je uitleggen. Maar eerst ga ik terug naar de tijd toen jij net je eerste iPhone 3G kocht. De tijd van het Skeuomorfisme. Een ingewikkeld woord met een gelukkig simpelere betekenis; een visueel object zo levensecht mogelijk vertalen naar je beeldscherm. Denk hierbij aan echte texturen en schaduwen om visuele elementen zo echt mogelijk te laten lijken.

De wegwijzer leek zoveel op een kompas dat het net was alsof je het ding ook echt in je hand had.

Traditional compass and iPhone compass app.
De eerste kompas app van Apple is een goed voorbeeld van Skeuomorfisme.

De kompas app  die je waarschijnlijk nooit gebruikte- was een perfect voorbeeld van het skeuomorfisme. De wegwijzer leek zoveel op een kompas dat het net was alsof je het ding ook echt in je hand had. Ik ben blij dat die tijd voorbij is. Want waarom zou ik nou levensechte fysieke knoppen hebben, als ik toch al comfortabel ben met het aanraken van het glas? Precies, dat dachten de programmeurs bij Apple ook. Welcome tot the world of Apples’ Flat Design.

9dfb60a8de6d6254331dc80843dbc742
Links een voorbeeld van Skeuomorfisme, rechts Flat design.

Apple zette deze designtrend in met haar IOS7. De ‘echte’ designelementen werden vervangen door visuele platte elementen. Met Flat design richtte Apple zich vooral op gebruiksvriendelijkheid. Het design straalde rust uit en de gebruiker kon zich meer focussen op wat echt belangrijk is: de content. Hoewel de trend steeds meer aan het vervagen is zie je het nog steeds veel om je heen in bijvoorbeeld Amsterdam. Verveel je je een keer in de auto en je rijd je door onze hoofdstad? Doe dan het spelletje met je broer of zus wie de meeste hipsterlogo’s kan aanwijzen… Het zijn typische flatdesigns.

hotspot-geflipt-burgers-amsterdam-1024x768
Het restaurant Geflipt heeft een flat design logo.
Bron: Flying Foodie

Maar zoals ik al aangaf, ook flat design kreeg een transformatie. Want niet Apple, maar Google introduceerde in 2014 een nieuwe designtaal die grote gevolgen had. Met haar material design bood de vader aller zoekmachines als het ware een oplossing voor het probleem dat flatdesign met zich mee bracht, het gebrek aan interactiviteit. Google ‘s material design zorgde door het aanbrengen van schaduwen op haar visuele elementen dat de navigatie voor de gebruiker duidelijker werd.

Material design kun je zien als een verzameling van principes uit het skeuomorfisme en flat design. Nog steeds is het design plat, maar door diepte toe te passen is er toch meer connectie met de fysieke wereld. Google legt het in onderstaand voorbeeld nog een keer uit.

material-design-shadows
Google’s material design.

De schaduw helpt onze hersenen visuele elementen te onderscheiden.

Door diepte en de fysieke schaduwen te implementeren onderscheidt material design zich dus van flat design. De schaduw helpt onze hersenen namelijk visuele elementen te onderscheiden.

Maar what’s next? Neemt Apple het stokje over van Google of is het de gehele designgemeenschap die zelf het initiatief neemt? Dat laatste is het geval. In 2017 ga je steeds meer interactie zien in designs. Deze interacties worden micro interacties genoemd en zag je bijvoorbeeld al in de nieuwe reactievorm die Facebook in 2016 lanceerde. Tegenwoordig zie je de reactievormen bewegen als je ze aan wilt tikken om een bericht te liken.

facebook-emoji-reactionsFacebook maakt tegenwoordig gebruik van micro interacties.

Het zal ongetwijfeld de user experience verhogen, maar komt juist de simpele gebruikservaring van material design niet in gevaar? Juist waar we nu aan gewend zijn geraakt? Hoe dan ook gaan we micro interacties dit jaar steeds vaker zien. En ik ben ontzettend benieuwd naar de ontwikkeling van deze designtrend in 2017.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. thomasbouwens schreef:

    Nooit de moeite genomen om mij hierin te verdiepen, terwijl het mij wel opviel. Goed artikel Matthijs! Nice.

    Liked by 1 persoon

    1. Hi Thomas, leuk om te horen! Houd je meer van Flat Design of Material Design?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s