Hoe jouw sociale media strategie afhangt per sociaal netwerk

Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram, Tumblr en Snapchat. Een aantal voorbeelden van de meest populaire sociale netwerken. Facebook heeft nu ruim 1,5 miljard gebruikers wereldwijd. In een wereld waar ongeveer de helft van de aardbewoners toegang heeft tot internet, is dat een aanzienlijk groot deel. Hoewel steeds meer bedrijven zich op dit online speelveld bevinden, staat het begrip ‘sociale media marketing’ nog redelijk in haar kinderschoenen. Zo moet je als marketeer een andere strategie kiezen per sociaal netwerk. Je wordt immers gedwongen jouw content op een bepaalde manier te presenteren. Hier geef ik je per sociaal netwerk aan wat voor strategie je kan – en moet – hanteren.

 

Facebook

Dit platform domineert al jaren op de wereldwijde populariteitsschaal van sociale netwerken. Kort door de bocht is Facebook wat mij betreft verplicht in iedere sociale media strategie. Facebook-gebruikers zijn over het algemeen sociaal, open en extravert. Het aantal groepen en communities op dit netwerk is enorm. Het is dé ideale plaats om een brandpage te starten, engagement te stimuleren en interactie te hebben met je klanten. Veel bedrijven doen hier aan klantenservice (webcare). Vanwege de vele functionaliteiten is Facebook voor ieder bedrijf wel geschikt. Private messaging, de video-livestream, advertenties, social shopping en de geavanceerde meetmethodes – om er een paar te noemen – geven je veel mogelijkheden om aan branding en webcare te doen.

 

Twitter

Twitter is net als Facebook onwijs populair. Het meer anonieme karakter zorgt alleen wel voor een minder diepe verbondenheid met je klant. De beperking aan de grootte van je bericht, beperkt je mogelijkheden voor content aanzienlijk. Tegelijkertijd willen mensen vaak niet ellenlange berichten lezen, dus is die beperking zo erg nog niet. Hashtags geven je de mogelijkheid op te vallen en zo virals te starten. Twitter is ook een uitgelezen plaats om aan webcare te doen.

 

Instagram

Met 300 miljoen gebruikers wereldwijd is dit netwerk perfect om je video- en fotocontent te verspreiden. De hashtags maken het ook nog eens mogelijk om je naamsbekendheid te vergroten en je aantal volgers te verhogen. De foto- en videofunctionaliteiten geven je de mogelijkheid je klanten (volgers) een intiem kijkje te geven achter de schermen. Instagram is – net als Snapchat – in Nederland vooral populair onder jongeren.

 

Tumblr

Wil je als bedrijf een blog starten? Met – in 2015 – 230 miljoen gebruikers wereldwijd, is Tumblr dé plek om (potentiële) klanten te bereiken. Of je nu brand awareness wilt creëren, de relatie met klanten wilt versterken of je klanten wilt informeren: het is allemaal mogelijk. Het is niet verstandig om, zonder goed onderzoek en een duidelijke strategie, zomaar een blog te starten. Tumblr zal niet voor ieder merk geschikt zijn. Creativiteit en humor zijn belangrijke waarden voor een succesvolle blog, evenals het vertegenwoordigen van een nichemarkt.

 

Snapchat

Wil je als bedrijf de jongere doelgroep bereiken? Dan kan je niet om Snapchat heen. Dat is precies wat ABN AMRO vorig jaar dacht. Een van de grootste banken van Nederland besloot om via Snapchat een betere band te kweken met jongeren. De content die zij op Snapchat plaatsen is dan ook gericht op jongeren. Snapchat kun je inzetten om gericht content te verspreiden, maar via dit medium is het ook mogelijk om aan persoonlijke service te doen.

 

WhatsApp

Met bijna 10 miljoen gebruikers in Nederland alleen, is WhatsApp het grootste sociale medianetwerk in ons kikkerlandje. WhatsApp wordt op de voet gevolgd door Facebook, die ruim 9,6 miljoen gebruikers hebben. Vanwege het gigantische bereik van WhatsApp is het aan te raden om dit netwerk te gebruiken voor klantenservice. Aangezien klanten het liefst snel en persoonlijk geholpen worden, wat bij een telefonische helpdesk vaak niet het geval is (denk aan lange wachttijden). Daarnaast kun je hier aan gerichte promotie doen. WhatsApp is ook uitermate geschikt om interne communicatie te faciliteren. Dumpert gebruikt WhatsApp om vrienden te worden met hun bezoekers. Via WhatsApp kunnen ze chatten, maar ‘reaguurders’ (zoals Dumpert ze noemt) kunnen hier ook foto’s en filmpjes opsturen, die op de website kunnen komen.

 

Laat het duidelijk zijn dat ieder platform zijn/haar unieke eigenschappen heeft en dat het dus van groot belang is om daarbij een unieke strategie voor samen te stellen. Of je nu kiest om via een aantal netwerken met je klanten in contact te staan, of dat je op alle grote sociale netwerken wilt uitblinken. Een aanrader is om meteen met Facebook te starten. Het bereik is groot, er zijn veel functionaliteiten (social shopping pages of de livestream video-optie) en hier kun je gericht je resultaten meten. Die online wereld is gigantisch en gaat alleen nog maar groter worden. Laat je zien en laat je horen! En bovenal: zie en hoor je klant.

 

Heb je vragen, opmerkingen of toevoegingen? Die worden zeker op prijs gesteld! Hieronder kun je reageren.

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. S. de Boer schreef:

    First of all: geweldige foto. Leuk artikel ook, alleen mis ik een paar netwerken: YouTube (!!), Pinterest en Google+ bijvoorbeeld. Als het om populariteit (en hoeveelheid gebruikers) draait, horen deze er eerder bij dan Snapchat. Of niet?

    Liked by 1 persoon

    1. milougroenteman schreef:

      Hoi! Bedankt voor je aanvulling. Ik heb bewust gekozen om de sociale netwerken Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Snapchat en WhatsApp te behandelen, maar YouTube en Google+ hadden ook in het lijstje gepast! Misschien dat ik mijn persoonlijke voorkeur ook heb laten meespelen 😉

      Like

  2. Bibi schreef:

    Super interessant artikel! Zou je een voorbeeld kunnen noemen van een bedrijf dat Tumblr kan gebruiken? Het klinkt leuk, maar ik zie het nog niet echt voor me. Alvast bedankt!

    Liked by 1 persoon

    1. milougroenteman schreef:

      Dank voor je vraag! Tumblr is ook wel een geval apart. Hier moet je echt uitblinken wil je succesvol zijn. Nederlandse merken zijn er nog niet zo in geslaagd als de grote internationals zoals Coca Cola en Disney. Misschien dat het iets voor Heineken is? Humor en bier werken immers goed samen 😉 Humor is bij Tumblr namelijk wel één van de hoofdingrediënten voor veel volgers! Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

      Like

  3. Julian schreef:

    Ik zie dat wel voor me Milou. Humor en bier gaan hand in hand! Chill artikel. Om even te reageren op de opmerking van S. de Boer: die sociale netwerken (behalve YouTube) zijn volgens mij vooral in Amerika populair. In Nederland doen Pinterest en Google+ het niet denderend…

    Liked by 1 persoon

    1. milougroenteman schreef:

      Heel goed Julian! En wat het laatste betreft: jullie hebben beiden een goed punt!

      Like

  4. Sophie schreef:

    Ben persoonlijk geen groot fan van contact met bedrijven via WhatsApp. Wordt naar mijn mening te persoonlijk op deze manier (wat doen deze bedrijven met mijn telefoonnummer? Krijg ik later ongewenste reclame?)

    Liked by 1 persoon

    1. milougroenteman schreef:

      Dag Sophie, dank voor je vraag! Het is natuurlijk heel persoonlijk voor welke type communicatie je zelf wilt kiezen. Anonimiteit kan voor de een belangrijker zijn dan de ander. Regelgeving en bedrijfsetiquette zorgen er wel voor dat de klant geen last zal hebben van spam. Daarnaast zal je telefoonnummer alleen in het systeem van het desbetreffende bedrijf geregistreerd staan. Natuurlijk blijft jouw gevoel het belangrijkste: jij bepaalt zelf hoe je een bedrijf wilt benaderen (WhatsApp is meestal een extra optie, dus er is altijd keus!). Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s