De filter bubble: 3 tips om de bubbel te breken

We zijn gewend geraakt aan aanraders zoals Netflix, Spotify, Bol.com en IMDB. Dat het internet ons informatie voorschotelt op basis van onze voorkeuren heet de filter bubble. Deze bubbel waarin ons internetleven zich afspeelt is ruwweg ontstaan bij het lanceren van Google’s  gepersonaliseerde zoekresultaten. Waar dit in 2005 nog alleen toegepast werd voor Google search gebruikers die ingelogd zijn op hun Google Account, werd in december 2009 deze eigenschap geïntroduceerd voor alle Google search gebruikers. Deze gepersonaliseerde zoekresultaten beoordelen het zoekresultaat op jouw browser cookies; oftewel jouw surfgeschiedenis op het web. Dit zorgt ervoor dat niet iedereen dezelfde zoekresultaten ontvangt bij het gebruik van dezelfde zoektermen.

Het filter bubble-fenomeen kreeg zijn naam door Eli Pariser, hij schreef er in 2011 zelfs een boek over genaamd ‘The Filter Bubble, what the internet is hiding from you’. In dit boek gaat Pariser in op de gevaren van de filter bubble voor het internet. Hij beschouwt het internet als een plek waar je allemaal met elkaar verbonden bent en met iedereen je idealen en ideeën kan delen. En het internet betekende dit ook tot voor kort. Door de komst van de filter bubble is het internet veranderd. Zo geeft Netflix je een suggestie om een documentaire over het drugskartel te kijken, omdat je naar Narcos hebt gekeken. Wordt je Facebook-feed gefilterd op jouw interesses. Krijg je op Amazone boeken aangeraden die gelijkgestemden kochten. En geeft Google je zoekresultaten die passen bij jouw politieke kleur.

Dit klinkt allemaal wel aantrekkelijk, het internet afgestemd op jouw ideeën en verlangens. Zo krijg je zonder veel te zoeken al voorgeschoteld wat je wilt. Maar toch schuilt hierin een probleem, want we besluiten niet zelf welke informatie in deze bubbel terecht komt. En nog erger: we zien niet de informatie die er uitgefilterd wordt. Gemakzucht licht op de loer. Ons internet aanbod wordt gerangschikt door algoritmen. En deze kijken nu naar waar jij het eerst op hebt geklikt, je eerste instinct. En dit eerste instinct is bij vele van ons niet die inhoudelijk interessante documentaire bekijken, maar toch liever voor de tweede keer Breaking Bad kijken. Zo bepaalt ons impulsieve, ‘levend-in-het-nu’ –zelf ons internet aanbod, ten koste van ons aspirerende, ‘toekomstige’ –zelf. En dat is zorgwekkend. Het internet is zo niet meer de plek waar iedereen elkaars meningen, perspectieven en ideeën kan ontvangen. Maar zit iedereen ‘veilig’ in zijn eigen bubbel, beschermd van tegengestelde informatie.

“It will be very hard for people to watch or consume something that has not in some sense been tailored for them” – Eric Schmidt, google

Het is een vrij ingewikkeld proces hoe deze algoritmen ieder in zijn eigen filter bubble plaatst. Google alleen gebruikt al 57 verschillende soorten signalen; waaronder waar je bent, wat voor soort device je gebruikt en met wat voor soort browser je over het web surft om zo jouw persoonlijke zoekresultaten aan te bieden. Hoe zorg je er dan voor dat je deze filter bubbel doorbreekt? Hoewel de bubbel door haar complexiteit niet totaal te doorbreken is, zijn er wel meerdere manieren om er toch aan te ontsnappen, zoals:

1Je browser cookies verwijderen

De eerste stap is je browser cookies verwijderen. Je browser cookies zijn hoeveelheden data die informatie bevatten over je surfinformatie. Sinds juni 2012 is de Nederlandse ‘Cookiewet’ van kracht gegaan. Iedereen die wel eens het internet gebruikt is hier bekend mee: de meestal vervelend ondervonden cookie pop-ups. De Cookiewet houdt in dat iedere website vereist is haar bezoekers te informeren over welke cookies er worden geplaatst op je computer en waarvoor deze dienen.

Je kan deze cookies verwijderen via de browser die je gebruikt. Iedere browser heeft verschillende manieren om van cookies af te komen. Ik gebruik zelf Google Chrome. Je kan via Chrome je browsergeschiedenis verwijderen door Ctrl + H in te drukken terwijl je Chrome open hebt staan. Hierdoor ga je direct naar een scherm waarin je je browsegegevens kan verwijderen.

  1. Incognito gaan, of zelfs beter: ga Anonymous

Met de webbrowser Google Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd, heb je ook de mogelijkheid incognito te gaan. In deze modus worden alle webpagina’s die je bezoekt niet bewaard in je browsergeschiedenis, cookie-opslag of zoekgeschiedenis. Je bent echter niet onzichtbaar. Je browsergeschiedenis wordt niet verborgen voor je internetprovider of je werkgever.

Ook is er een alternatief voor Google search: de zoekmachine DuckDuckGo. Deze zoekmachine, in tegenstelling tot die van Google, slaat geen gegevens op van jouw zoekopdracht en deelt dit ook niet met derden.

Hoewel deze twee opties je incognito maken, worden je zoekresultaten, nog steeds gedeeltelijk op maat gemaakt aangeboden. Zo hebben zoekmachines altijd de beschikking over je locatie doordat ze je computers IP-adres weten. Om dit tegen te gaan kun je ook ‘Anonymous’ over het web surfen. Dit kan door bepaalde software te installeren op je computer. Sites zoals www.torproject.org (gratis) of www.anonymizer.com (betaald) bieden software aan om anoniem over het web te surfen.

  1. Gebruik Twitter in plaats van Facebook voor nieuws

Als je sociale media gebruikt voor het ontvangen van nieuws, gebruik dan niet Facebook als nieuwsfeed. Facebook bepaalt wat er in je feed terecht komt door middel van een algoritme wat ‘Edgerank’ heet. Iedere actie die je ondergaat op Facebook, zoals iets liken, ergens commentaar op geven of zelfs ergens op klikken, wordt een ‘edge’ genoemd. Berichten uit je sociale netwerk die niet genoeg ‘edges’ ontvangen worden uit je feed gefilterd. Zonder dat hier toestemming om wordt gevraagd aan jij als Facebook gebruiker. Om dit te voorkomen is Twitter een beter alternatief om te gebruiken, want Twitter personaliseert je aanbod van informatie niet.

Een gepersonaliseerd web heeft haar voordelen. Toch word je internetvrijheid er door beperkt. Het is de moeite waard om over het web te surfen waarbij de enige filter die aanwezig is jijzelf bent. Zo heb je zelf controle over de informatie die je binnenkrijgt en wordt jouw informatie toestroom niet beslist door een algoritme. Het belangrijkste waar je je bewust van moet zijn over de filter bubble is dat het bestaat. Het internet dat jij ziet is niet het internet dat ik zie. Deze onzichtbare bubbel is realiteit, maar het kan worden doorbroken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s