Tips voor content op websites

Als beginnende ondernemer ligt er veel op je bordje. Als je bedrijf eenmaal van de grond is, is het belangrijk om bekend te worden onder de doelgroep. Of je nou een tandartspraktijk opent of een hondenuitlaatservice begint, er moeten zoveel mogelijk mensen weten van je bestaan. Een website en social media accounts zoals Facebook en Instagram helpen je hierbij en geven je de kans om een relatie op te bouwen met (toekomstige) klanten. Maar de online wereld is een wereld vol met kansen. En waar kansen zijn, kunnen fouten worden gemaakt. Hieronder een korte checklist waar je rekening mee moet houden als je een website hebt of uitingen schrijft voor je social media accounts.

 

  1. 404 error

Niets is zo irritant als klikken op een linkje en dan op een pagina komen die het niet doet. Of met verouderde of verwijderde inhoud. Zorg ervoor dat wanneer je een link plaatst naar iets, de bezoeker daadwerkelijk komt waar hij of zij wilt zijn. De bezoeker is duidelijk geïnteresseerd genoeg om meer te weten te komen over het onderwerp, het is zonde deze het gevoel te geven dat de moeite tevergeefs is. Want eerlijk is eerlijk, als ik doorklik en ik kom niet op de verwachtte pagina terecht, verdwijnt mijn vertrouwen in de website. Zorg dus dat je je website pas live zet als je zeker weet dat alles werkt.

 

  1. Kies waar je post

In dit artikel kan je alles lezen over het posten op sociale media en wat je hier op post. Want niet elk social media kanaal is voor alle soorten content geschikt. Denk goed na over wat je wil vertellen en of je dat met beelden of tekst wil doen.
Het is natuurlijk mogelijk om dezelfde boodschap via verschillende social media kanalen te communiceren. Maar pas ze dan wel aan aan het kanaal. Een stuk tekst wat je in een Twitterbericht zet, is niet geschikt voor op Facebook.

 

  1. Neem risico’s

Het digitale tijdperk gaat ontzettend hard. Er komen steeds meer sociale mediakanalen bij. Een aantal jaar geleden hadden we niet kunnen bedenken dat Snapchat en Instagram nu zó groot zouden zijn. Dit biedt heel veel nieuwe kansen, maar wel kansen die je moet pakken. RTLnieuws heeft als doelstelling meer jongeren bereiken. En waar zitten jongeren tegenwoordig? Massaal op Snapchat! RTLnieuws heeft (nog steeds) de stap niet genomen om hier iets mee te doen. Het is van belang dat je nieuwe media probeert, en ook al heb je er weinig kennis van, aanwezig te zijn op de kanalen waar je (gewenste) doelgroep zit. Risico’s nemen hoort nou eenmaal bij het leven.

 

  1. Pas je taalgebruik aan

Dit lijkt logisch, maar ik bedoel het dus net even anders dan dat hierboven staat. Sommige bedrijven hebben namelijk de neiging om hele hippe taal te gaan gebruiken als ze jongeren aan willen spreken. Gebruik van de woorden cool en vet en Engelse woorden zoals stuggles zijn absoluut niet gewenst in teksten bedoeld voor jongeren. Het is natuurlijk wel de bedoeling om het taalgebruik aan te passen en geen woorden gebruiken die de doelgroep niet kent.

 

  1. Kan korter

Een website is geen boek. Maak stukken tekst niet te lang. Als je een informatieve pagina begint, zorg dan dat de informatie snel te vinden is. Deel de pagina handig op aan de hand van kopjes. Mocht je veel informatie op de website willen zetten, deel de pagina dan op. Wil je wel boekwerken delen? Zorg dan dat dit in een PDF’je staat en dit te downloaden is vanaf de website.

 

  1. Laat je oma testen

Oke, je hoeft de website niet letterlijk door je oma te laten testen, maar laat het wel doen door iemand die niet zo wegwijs is op het internet als jijzelf. Oudere mensen hebben vaak meer moeite met informatie vinden, dan de generatie die is opgegroeid met het internet. Kijk mee over de schouder van opa of oma terwijl je ze vraagt informatie te zoeken op een website. Als dit moeite kost, pas dit dan aan.

 

Houd in je achterhoofd dat er miljoenen websites zijn en dat er altijd wel een website is met de soortgelijke inhoud als de jouwe. Als jouw website niet voldoet aan iemands verwachtingen, zijn bezoekers zo weg en al weer op de volgende website. Zorg dus dat alles in orde is neem feedback over de website serieus. Heb je zelf nog tips waar mensen op kunnen letten bij aanwezig zijn op online platformen? Laat het mij weten!

Advertenties

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Kim schreef:

    Hee,

    Nav je snapchatvlog ook even benieuwd naar je andere artikelen. Ik heb wel een vraag. In punt 4 geef je aan dat taalgebruik aangepast moet worden aan jongeren, maar niet woorden als hip of stoer moet gebruiken. Bedoel je dit in het algemeen of kan dat bij sommige bedrijven weer wel? Het is lastig om te bedenken waar je wat wel en niet kan zeggen en hier ‘struggle’ ik zogezegd dan ook mee. Heb je daar nog wijzen woorden over?

    Groetjes!
    Kim

    Liked by 1 persoon

    1. marijnbes schreef:

      Hi Kim,

      Ik denk dat je het echt aan moet voelen. Er zijn genoeg websites en bedrijven die af en toe dit soort termen gebruiken, maar dit wel serieus bedoelen. Niet met intentie om juist deze ‘hippe woorden’ te gebruiken, maar omdat ze dit in het echte leven ook zouden doen. En we moeten natuurlijk niet vergeten dat de Engelse taal veel woorden aan ons ‘uitleent’.

      Groeten Marijn

      Like

  2. Paulien schreef:

    Dag Marijn,

    Dankjewel voor dit informatieve artikel. Ik denk dat zeker beginnende ondernemers zonder grote Marketingafdelingen hier soms erg moeite mee hebben. Mijn moeder heeft onlangs een eigen praktijk opgezet en ze is nu heel erg bezig met Facebook. Zijn er nog andere social media kanalen die jij zou aanraden voor een vrouw van 50+? Haar doelgroep bestaat uit zwangere vrouwen/borstvoedende vrouwen.

    Ik kijk je antwoord tegemoet!
    groetjes Paulien

    Liked by 1 persoon

    1. marijnbes schreef:

      Hoi Paulien,

      Dank je wel! Ik denk dat zwangere en borstvoedende vrouwen veel informatie op internet opzoeken. Misschien een mogelijkheid om branded content te plaatsen in de vorm van een blog op een site met ervaringen en/of tips? Ik weet niet of dit bij het bedrijf van je moeder past?

      Mocht je meer willen weten hoor ik het graag!

      Groeten Marijn

      Like

  3. Lisa W. schreef:

    Hoi Marijn, naar aanleiding van je artikel vroeg ik me af of je toevallig ook een tip hebt wat betreft het toepassen van social media content voor mijn bedrijf. Wat is slim om als sportschooleigenaar gebruik van te maken (en hoe?) om leden op de hoogte te houden en natuurlijk nieuwe leden aan te trekken?

    Liked by 1 persoon

    1. marijnbes schreef:

      Hoi Lisa,

      Leuk dat je geïnteresseerd bent!
      Het is van belang jezelf zichtbaar te maken, dus in de sportschool zelf laten zien dat je ook online aanwezig bent. Zo kunnen mensen die al lid zijn van je sportschool, je gaan volgen. Om meer leden te krijgen kun je misschien via social media win-acties delen of mensen uitnodigen om een keer (gratis) te komen sporten. Beloningen doen het altijd goed!

      Verder is consequent blijven posten belangrijk, en met vernieuwende content komen. Filmpjes over het gebruik van apparaten of maken van filmpjes groepslessen bijvoorbeeld. Probeer uit wat aanslaat!
      Heel veel succes ermee!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s