Content afstemmen op het social media kanaal

Twitter, Facebook, YouTube, Instagram. Ik heb op allemaal een account en ben scroll regelmatig door mijn de verschillende tijdlijnen.

Alle bovengenoemde kanalen kunnen worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Publiciteit, informatieverschaffing, merkbekendheid genereren. Maar wanneer gebruik je wat nou en wat kun je beter wel en beter niet doen op deze verschillende social media kanalen?

Ten eerste ligt dat natuurlijk heel erg aan wat het doel is van de uiting en wat voor merk. Het is van belang dat er altijd goed onderzoek naar de doelgroep wordt gedaan. Dit is een manier om erachter te komen waar ze te vinden zijn en hoe groot deze doelgroep is.

Wat ik vandaag wil uitlichten is het verschil tussen verschillende social media kanalen en hoe deze worden gebruikt. Hier onder zal ik vier populaire social media kanalen toelichten en uitleggen hoe deze het best in te zetten zijn.

 

Facebook

Facebook wordt door veel mensen een achteloos gebruikt. Een beetje door je timeline scrollen als je op de bus zit te wachten of als je in een saai college zit. Veel mensen zitten niet te wachten op een lange lap tekst. Het is mogelijk linkjes te plaatsen, door dit te doen laat Facebook een preview van het artikel zien. Facebook geeft nu de optie om artikelen op te slaan zodat je ze later terug kan lezen.

Het algoritme van Facebook bepaald dat filmpjes gepost op Facebook sneller op tijdlijnen worden geplaatst, dan linkjes naar een extern hostingplatform zoals YouTube. Nog een tip is GIFjes en video’s die op Facebook worden geplaatst, ondertitelen. Mensen gebruiken deze media vaak zonder geluid. Zo komt de boodschap alsnog zonder dat het geluid aanstaat.

Omdat veel mensen Facebook gebruiken terwijl ze wat anders doen, is het verstandig filmpjes niet te lang te maken.

 

Instagram

Instagram is een platform wat focust op het visuele. Op Instagram zijn nauwelijks teksten te zien en moet de boodschap overgebracht worden met foto’s of video’s. Ook wordt Instagram vaak ‘even tussendoor’ gebruikt. De content moet daarom niet te ingewikkeld zijn. Het is raadzaam om video’s niet te lang te maken en de video’s ook begrijpelijk te maken zonder geluid. Dit door bijvoorbeeld grafieken en ondertiteling toe te voegen. Het doel van de foto moet met één oogopslag duidelijk zijn.

Voor bedrijven is Instagram een prachtig middel om te gebruiken. Het is een gratis platform met veel (jonge) gebruikers. Het is ideaal om een kijkje achter de schermen te geven. Zoals Victoria’s Secret het bijvoorbeeld gebruikt; naast de professionele foto’s van hun modellen, plaatsen ze filmpjes van een passessie voor een groot evenement of hoe het er op een fotoshoot aan toe gaat.

Het nadeel van Instagram is dat er geen links geplaatst kunnen worden onder onafhankelijke posts. De link kan in de bio van de Instagram pagina worden geplaatst.

 

Twitter

Twitter is een micro-blog waar maar 140 karakters per post gebruikt kunnen worden. Op Twitter is vaak sneller het laatste nieuws te vinden dan op nieuwssites zelf. Mensen aanwezig bij bijvoorbeeld een aanslag plaatsen dit gelijk op Twitter en door het retweeten wordt het nieuws snel wereldwijd bekend. Twitter draait vaak om snelheid en is daarom belangrijk voor nieuwssites, maar ook voor  modeblogs of bij releases van nieuwe producten.

Twitter wordt vaak gebruikt om interactie met mensen aan te gaan, een gesprek te starten of om op call-to-action over te gaan. Zo worden vaak linkjes naar artikelen geplaatst, korte infographics of interessante foto’s, met het doel door te klikken naar de website van de auteur.

Twitter is een mooi medium om af en toe wat van je te laten horen. Je kan door linken naar artikelen, websites of teasers van video’s online zetten en daarnaar doorlinken.

 

YouTube

Mensen die naar YouTube gaan zijn echt op zoek naar content. Ze hebben op een linkje geklikt of zijn doelbewust opzoek naar een video. Het is op YouTube mogelijk afspeellijsten te maken en video’s te categoriseren.

Voor merken is het mogelijk meer te laten zien dan de producten of diensten. Zo kunnen er interview worden geplaatst, behind te scenes filmpjes en making offs. Als fan van een merk biedt dit zeker toegevoegde waarden.

Filmpjes op YouTube zijn al jaren populair als entertainment. Gebruikers kunnen zelf content maken en plaatsen en iedereen kan dit vinden. De afgelopen jaren is gebleken dat het medium voor meer te gebruiken is dan teasers van Hollywood blockbusters te laten zien. Er zijn YouTube kanalen van mensen zoals jij en ik, die filmpjes plaatsen met miljoenen kijkers. Mede door deze trend is influencer marketing groter geworden. Een vlogger met veel bereik kan veel betekenen als deze bij een bedrijf past.

Er zit geen limiet op de lengte van een video. Video’s op Youtube zijn hierdoor geschikt om informatie te verschaffen. Zo zijn dingen gemakkelijk uit te leggen op YouTube, de bekende How-to of tutorials, maar ook uitgeverijen van educatieve boeken posten filmpjes op YouTube als ondersteuning van de lesstof.

Om meer views te creëren is het raadzaam de YouTube filmpjes ook op andere kanalen te posten, zoals een website, Facebook of Twitter.

Heb je zelf nog nuttige tips over deze veel gebruikte kanalen?

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Patrick schreef:

    Zelf vind ik Facebook ook een goed medium om te combineren met webcare! Enig idee of er een manier is om webcare toe te passen via Instagram of YouTube?

    Liked by 1 persoon

    1. marijnbes schreef:

      Hoi Jasper

      Goede vraag. Ik denk dat webcare vooral staat voor het reageren op je klanten. Dit kan natuurlijk ook in een YouTube en Instagram reactie.
      Op Instagram kan je volgers verrassen door als bedrijfspagina foto’s of reacties te liken, ook al zijn ze hier niet op uit (bijvoorbeeld bij een positieve vermelding van je merk of product). Gegarandeerd dat je hiermee meer volgers krijgt!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s