Voorbeelden van succesvolle animaties

Afgelopen weken waren animatievideo’s voluit in het nieuws. De medicijnindustrie gaat er gebruik van maken om de bijsluiter duidelijker te maken. Bij alle medicijnen wordt een bijsluiter geleverd en veel mensen vinden dat te ingewikkeld om te begrijpen. Hierdoor gebeuren er veel dingen met medicijnen die eigenlijk niet horen te gebeuren, puur door de onwetendheid van de gebruiker. De medicijnindustrie speelt hier duidelijk op in door de ‘kijksluiter’ te lanceren. Hieronder analyseer ik drie grote campagnes.

De kijksluiter
“De digitale bijsluiter is een aanvulling op de informatie die de patiënt al krijgt van de huisarts en apotheker. Het is een extra tool die een goed geneesmiddelgebruik bevordert”. Aldus apotheker Marcel Kooij.

Het is dus een verbreding van de huidige middelen die huisartsen en apothekers al gebruiken. Het levert de medicijnindustrie uiteindelijk ook honderden miljoenen op, want door het juiste gebruik van medicijnen word er uiteindelijk ook minder medicijnen verspeeld.

Beelden
Het bedrijf achter de animaties maakt gebruik van GoAnimate. Dit is een online programma waar de gebruiker gemakkelijk zelf animaties kan maken. Er zijn professionele bedrijven die GoAnimate gebruiken om animaties aan haar klanten te leveren. Dit is het grote voorbeeld hiervan. In het artikel van de NOS wordt er gesproken over ‘duizenden animaties’. Een aardige klus dus voor de maker!

Geluiden
Bij de kijksluiter maakt men gebruik van voice-overs. Een duidelijke stem legt heel rustig uit hoe je het medicijn moet gebruiken. Er worden meerdere stemmen gebruikt om het verschil tussen de ‘apotheker’ en de ‘klant’ duidelijk te maken. Er wordt verder geen gebruik gemaakt van enige geluidseffecten om geen afleiding te creëren in het geheel.

Animatie als hulpmiddel voor veiligheid
Het bedrijf Funk-E had een aantal jaar geleden een grote opdracht voor het bouwbedrijf Heijmans. Een ongeluk zit in een klein hoekje en naast de gebruikelijke maatregelen wilde Heijmans haar personeel laten zien wat er nog meer voor een veiligheidsmaatregelen er getroffen konden worden.

Beelden
In de case op de website van Funk-E is af te lezen dat Heijmans destijds heeft gekozen voor een geheel eigen stijl. Dit houdt in dat Funk-E een compleet nieuwe stijl moest creëren, waarvan Heijmans vervolgens de rechten zou krijgen. Het mooie hiervan is dat je als creatief bedrijf compleet uit je dak kan gaan wat betreft het creëren van de animatie. Een ander voordeel is dat de kosten hiervan kunnen oplopen tot duizenden euro’s. Wat dan weer gelijk een nadeel is voor het bedrijf dat de opdracht geeft. In de animatie is dan wel weer de unieke stijl van het bedrijf terug te zien. Zo wilden zij een serieus onderwerp uitbeelden op een grappige manier, maar wat wel serieus genomen werd.

Geluiden
Er wordt hier gebruik gemaakt van een voice-over en sound effecten om de animatie met een knipoog over te laten komen. Die effecten maken het leuker om naar te kijken. Dit zorgt ervoor dat de animatie wel aandachtig wordt bekeken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s