De wondere wereld van SEO

We leven in een digitale speeltuin. Waar van alles kan, miljoenen artikelen per dag geplaatst worden en waar je het antwoord op al je vragen kunt vinden. Maar hoe zorg je er als content maker voor dat je nog opvalt in deze online jungle.

Google is nog altijd de hoofdrolspeler in het online spel. Google bepaalt op welke plaatst jouw artikel gerangschikt staat en hoe mensen jou dus kunnen vinden. SEO is en blijft zeer belangrijk. In het kort uitgelegd, Search Engine Optimalization is het juist positioneren van jouw artikelen of website in de Google ranking. Waarbij je verschillende methodes en technieken inzet om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen.

Ranking
Om te zorgen dat je in de top van de zoekresultaten verschijnt, dien je bij Google aan een aantal voorwaarden te voldoen. Het resultaat van een artikel in Google wordt gerangschikt door een groot aantal algoritmen die Google toepast. Deze algoritmen vallen als geheeld onder de naam ‘Hummingbird Algoritme’. Er zijn ongeveer 200 factoren die meewegen in de ranking door Google. 1 van de 3 belangrijkste is het Penquin algoritme, waarbij links tussen websites worden beoordeeld. Daarnaast is het belangrijk dat je website betrouwbaar is. Het aantal woorden van een artikel, de title tag, de page rank en links zijn belang.

Weet waar je doelgroep op zoekt
Misschien is het voor jou vanzelfsprekend om een vakterm te noemen in je tekst, echter zal een leek dit woord misschien niet kennen en zal zij zoeken op een makkelijk woord. Denk bijvoorbeeld aan antiek en brocante. Alhoewel er een klein verschil is tussen de betekenis van de twee woorden, zullen de meesten dat niet weten. Waarschijnlijk is dan dat de persoon gaat zoeken op het woord antiek. Ook al is jouw artikel hoofdzakelijk gericht op ‘brocante’, je wilt antiek toch noemen. Zodat de persoon ook bij jouw artikel uitkomt.

Volg trends
Google heeft een eigen trend website ontwikkeld, genaamd Google Trends. Hier kun je zien wat er nu in de wereld, Nederland of een specifiek gebied speelt. Dit geldt ook voor de geschiedenis van de trends. Zo kun je zien welke woorden belangrijk zijn om te noemen in je artikel.

Tools
Er bestaan nog talloze tools om je zoekresultaten te optimaliseren. Zo kun je via Google Adwords twee woorden tegenover elkaar zetten om te vergelijken op welke vaker gezocht wordt. Of bijvoorbeeld als je website op WordPress draait, geeft WordPress een indicatie van hoe goed je SEO-termen zijn.

SEO en Google veranderen elke dag, elke dag komen er weer websites, artikelen en apps bij. Het is dus van belang om met dit steeds veranderende landschap mee te blijven doen en je steeds aan te passen aan de nieuwste trends. Want een ding is zeker: SEO blijft ongelofelijk belangrijk.

Frankwatching (2015). SEO, zo blijf je ook in 2016 goed scoren. Geraadpleegd op 27 oktober 2016 van: https://www.frankwatching.com/archive/2015/11/06/seo-zo-blijf-je-ook-in-2016-goed-scoren-infographic/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s