Sterft televisie uit? ligt er aan hoe je televisie definieert

Lezing – De toekomst van televisie

Rembrandt Smids, founder van strategiebureau Brand Webbing Utrecht, gaf een lezing over de toekomst van televisie aan de Social Media Club SMC050. Een zeer interessante presentatie met een eigen visie. Lees hier een verslag.


Wie kijkt er televisie? Bijna alle handen gaan de lucht in.

De openingsvraag van Rembrandt Smids. Televisie kijken, dat doet toch iedereen zal je denken. Rembrandt wijst het aantal handen vooral toe aan de gemiddelde leeftijd in het publiek. ‘Onze generatie is een televisie generatie, maar we zijn de laatste.’ Rembrandt is zelf 39 jaar. Hij heeft kinderen van 7 jaar oud. Zij mogen na hun huiswerk kiezen tussen televisie kijken en even op de iPad. Ze gaan altijd voor de iPad. Maar betekent dit dat ze geen televisie meer kijken? Volgens Rembrandt zijn er een aantal trends die het landschap van televisie gaan veranderen.

  • Gartner’s hypecycle consumer electronics.Schermafbeelding 2016-11-05 om 14.11.38.png

Een aantal mensen komt de vorm bekent voor. Meneer Gartner heeft bepaald dat technieken een cirkel doorlopen. Eerst is er veel aandacht voor een product of een idee en later komt het op het plateau of productivity, dan is het volledig geïmplementeerd in de samenleving. Rembrandt haalt Smart Tv uit de vorm. Smart tv is al voorbij het aandachtspunt. Een smart tv is geen ‘dom beeldscherm’ zoals een connected tv, nee je kan er bijvoorbeeld mee op internet.

De verwachting is dat Smart Tv over 5 jaar op het plateau of productivity is. Als je iets met deze technologie wilt, dan moet je er nu op inspelen want tussen nu en 5 jaar wordt bepaald wat er met de Smart TV gebeurd.

  • Oorlog

Op het scherm achter Rembrandt zien we een prent van de slag bij Tannenberg. Rembrandt vertelt kort dat dit een interessante oorlog was in 1410. Er werd gevochten tussen o.a. Duitsland, Polen en Rusland. De helft van de mensen die meevochten waren huurlingen. Toen zij erachter kwamen dat hun kant zou gaan verliezen, hebben ze zich aangesloten bij de tegenpartij.

Deze oorlog gaan we ook ervaren op het gebied van TV. Je kan je favoriete serie vinden bij de kabel, een app, via internet, of natuurlijk via Netflix. Volgens Rembrandt zijn dit te veel mogelijkheden en zullen er een aantal gaan verdwijnen, waarbij partijen overlopen.

  • Challengers

‘De markt explodeert’ Netflix komt met eigen content. Er wordt veel storytelling aangeboden, en toch zeggen mensen dat televisie dood is. Rembrandt laat een fragment zien waarin Kevin Spacey sprak over hoe tv-gedrag  is veranderd.

De boodschap was vooral dat je als televisiemaker de consument moet geven wat hij wil en op welk platform hij dat wil. Televisie is niet de beeldbuis, televisie kan ook online.

  • Screen agnosticisme

Rembrandt geeft een voorbeeld. Je kijkt het laatste uurtje op kantoor een serie op je computer, in de trein wil je verder kijken op je tablet en thuis ben je benieuwd naar het einde en zet je de televisie aan. Content moet mee kunnen op alle devices en je wil er overal toegang tot hebben.

  • Sociaal

We kunnen bijna alles online terugkijken. Maar wie kijkt er Ik hou van Holland terug? Niemand in de zaal reageert met een ja. Dit komt volgens Rembrandt door het sociaal element. Nieuws en sport kijken we lineair. We willen de volgende dag bij de koffieautomaat mee kunnen praten over de uitzendingen. Je wilt niet achterlopen. Maar ook twitter draagt hieraan bij. Tijdens grote televisieshows als The Voice wordt voortdurend gevraagd online mee te doen aan het programma. Twitter staat op zo’n avond dan ook vol van de meningen. Ook dit is een sociaal aspect. Je kijkt lineair, zodat je erover kan meepraten.

Als de vraag uit het publiek komt of televisie sterft is Rembrandts antwoord resoluut nee, maar het ligt eraan hoe je televisie definieert. Hij verwacht dat Smart Tv groot wordt. En online kijken. De consument vraagt om storytelling, maar wil dit niet meer lineair op de beeldbuis.

 

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Davey de Rooij schreef:

    Zeg zelf ook altijd dat ik geen tv meer kijk maar netflixen doe ik wel veel, als dat onder tv kijken valt ben ik dus ook echt zo’n nieuwe tv kijker!

    Liked by 1 persoon

    1. Sabine.van.Helden schreef:

      Dat ben je dan inderdaad Davey!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s