How to – Second screen

De televisie aanzetten en je een uur lang op een programma focussen, dat doen we niet meer. Onze telefoon is altijd bij de hand. * Ping * een berichtje, en de kijker is afgeleid. Nu kan je als televisiemaker die telefoon vervloeken. Maar je kan er ook gebruik van maken dat de nieuwe kijker twee dingen tegelijk kan. Dat doen we met second screen.

Second screen is de term voor het gelijktijdig gebruik maken van meerdere devices tijdens het tv kijken. Dit kan een telefoon zijn, maar vaak ook een tablet of laptop. Met het tweede scherm kan je heel veel, maar hoe zet je dit extra kanaal effectief in?

De meest eenvoudige invulling van het 2nd screen is extra informatie. Bijvoorbeeld een achtergrondartikel op de website van het programma. Dit is vooral handig als de kijker met vragen achterblijft. Anders voegt het niks toe.

Het is belangrijk dat het 2nd screen juist wel iets toevoegt. Extra informatie is goed, maar doe dit op een creatieve manier. Laat bijvoorbeeld de gezichten uit het televisieprogramma de informatie op het 2nd screen verzorgen, zo krijgt de kijker meteen binding met de karakters. Hier op voortbordurend ligt video. Bij bijvoorbeeld grote spelshows of talentenjachten kan het goed werken om de kandidaten een vlog bij te laten houden. Nog beter is het als die vlog life te zien is (mits het televisieprogramma ook live is) Dit geeft de kijker het gevoel dat hij exclusieve beelden ziet.

Een mogelijkheid die een 2nd screen biedt is interactie. Laat bij bijvoorbeeld een talentenjacht de kijker de kandidaten zelf beoordelen. Zo doet de kijker actief mee aan het programma en is hij minder snel afgeleid. Denk hierbij ook aan het sociale aspect. Mensen willen graag delen wat ze van televisie vinden. Toon de 2nd screener bijvoorbeeld een lijst met voorkeuren voor kandidaten van zijn facebookvrienden. Daarbij natuurlijk meteen een chatfunctie om de acts te kunnen bespreken. Je kan de 2nd screener ook laten stemmen via het extra device, maar let wel op dat bijvoorbeeld sms-inkomsten hierdoor dalen.

Benut vooral het voordeel van dit tweede scherm. Wat kan er niet op de televisie, maar wel online? Bijvoorbeeld de extra informatie, exclusieve behind-the-scenes beelden en persoonlijke ervaringen. Maar laat de kijker vooral meedoen. Zodat de beleving gewekt wordt dat hij aanwezig is bij de opnames.

Second screen biedt dus heel veel mogelijkheden. Maar verlangt wel van de gebruiker dat hij kan multitasken. Het 2nd screen wordt dan ook wel als afleidend ervaren. Maar geen paniek, dit geldt slechts voor 6% van de gebruikers. Let wel op dat het 2nd screen geen vereiste wordt. Het televisieprogramma moet ook gewoon ouderwets bekeken kunnen worden.

Als je het goed doet rijst uiteindelijk de vraag wat nou het eerste en wat het tweede scherm ook al weer was.


Wat denk jij? Is second screen een meerwaarde, of leidt het af bij het televisie kijken?

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Jolanda Bakker schreef:

    Leuk artikel! Ik vind het second screen helemaal niet afleidend. Kan me ook niet voorstellen dat andere dat wel vinden

    Liked by 1 persoon

    1. Dag Jolanda, fijn dat je het niet afleidend vindt! Dan voegt het dus voor jou echt iets toe. Sommige mensen vinden het lastig om zich op twee dingen tegelijk te concentreren. Vandaar dat het als afleidend kan worden ervaren

      Like

      1. Jolanda Bakker schreef:

        Ojah natuurlijk, goed dat ik dan wel twee dingen teglijk kan haha

        Like

  2. Corine Henzen van Helden schreef:

    Voor vrouwen geen probleem die kunnen meerdere dingen tegelijk. Ik zie het wel zitten dit systeem.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s