Personal Branding: de key voor je online reputatie

Wat is personal branding?

It’s this simple: You are a brand. You are in charge of your brand. There is no single path to success. And there is no one right way to create the brand called You. Except this: Start today. Or else.” – Tom Peters

Personal branding is het creëren van je eigen persona en deze promoten in ruil voor aandacht en interactie. Misschien ben je je er niet van bewust, maar iedereen is zijn eigen persoonlijk merk. Je positioneert jezelf in de digitale media wereld. Personal branding wordt alsmaar populairder. Iedereen zoekt informatie over andere personen. Dus de drang om een goede en reputatie te hebben online is best logisch. Vooral veel beroemdheden en publieke figuren zetten zich zelf neer als merk. Dat is personal branding: zij zetten hun personality bewust in als succesfactor. Maar het managen van je persoonlijk merk is allang niet meer alleen voor beroemdheden van belang. Iedereen kan een persona creëren en hun personality onder de aandacht brengen van anderen. Om succes te hebben op social media en klanten naar jou website te trekken, moet je je personality dus leren verkopen. Laat zien wie je bent. Meestal is een personality een illusie van je karakter. Het is wat je uitstraalt en hoe anderen jou zien. Als je echt nadenkt over personal branding kun je zorgen dat jou sociale identiteit aansluit op hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je doet. Durf jezelf te zijn en je krijgt fans die bij jou passen. Maar hoe creëer je een sterke persona/je eigen merk?

Close Up Of Businessman Attaching Name Tag

Stap #1

Stap één is de bewustwording van je persoonlijk merk. Ga na wat jou maakt tot wie je bent. Personal branding geeft je de tools om je persoonlijk merk in de markt te zetten. Het draait om wie jij bent, dus je doet er verstandig aan om te brainstormen over jouw “ik”. Schrijf alles op wat in je opkomt zodat je je daadwerkelijk bewust kan worden van je persoonlijk merk. Dit kan in een mindmap of iets dergelijks. Waar sta je voor en waarom ben jij uniek? Jou kenmerken moet je later omzetten in een doel voor je eigen merk: hoe wil je (online) bekend gaan staan?

Stap #2

Je persoonlijke merk moet gebaseerd zijn op je krachten, talenten, vaardigheden, passies en waarden. Als je weet hoe jij bekend wilt staan, is de volgende stap het bepalen van jouw belangrijkste waarden. Wat is nou echt belangrijk voor je? (En niet wat zou je willen dat belangrijk voor je is?). Voorbeelden zijn: kennis, creativiteit etc. Deze waarden kun je natuurlijk uit je brainstormsessie halen.

large

Stap #3

Zijn je belangrijkste waarden helder voor je? Dan bedenk je nu wat jou uniek maakt. We weten dat iedere freelancer uniek is, maar waarin je dan van anderen verschilt ligt niet voor de hand. Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen voor deze derde stap. Bepaal wat jou uniek maakt in relatie tot de persona en reputatie die je voor je personal brand wilt maken.

Stap #4

De vierde stap is heel belangrijk. Je gaat bedenken hoe je wilt dat anderen jou zien. Hoe wil je overkomen? Hoe zorg je dat jou online reputatie aansluit bij je persoonlijk merk? Zoals ik in de inleiding al schreef: als je goed nadenkt over personal branding en online reputatie, kun je ervoor zorgen dat jou sociale identiteit aansluit op hoe je gezien wilt worden. Denk dan ook na over welke specialiteit bij jou hoort. Een vast onderwerp die bij jou past, zorgt voor focus bij personal branding. Bij welk specialisme zouden mensen direct aan jou moeten denken? Zodra je weet hoe jij gezien en onthouden wilt worden, kun je zorgen dat je daadwerkelijk zo overkomt!

Stap #5

Als jou reputatie en persoonlijk merk zijn uitgewerkt tot iets waar jij achter staat, ga je bedenken wie je wil overtuigen. Ook een persona kan niet voor iedereen bedoelt zijn. Stap vijf is dus het bepalen van je doelgroep. Segmenteer het zo goed mogelijk. In welke sector zitten jou klanten? Welke leeftijd hebben ze? Bevinden zij zich in een specifieke situatie. Als je je doelgroep goed kent, kun je ervoor zorgen dat je personal brand – zoals jij dat wilt laten overkomen – in de juiste kringen en netwerken terecht komt.

Stap #6

In de eerste vijf stappen heb je vooral gebrainstormd en informatie verzameld. Deze moet je vervolgens kwijt in een personal branding plan. Je belangrijkste waarden, wat jou uniek maakt, wat je voor anderen kunt betekenen, hoe je gezien wilt worden en wie jou doelgroep is moet je nu omzetten in kort, maar krachtige zinnen. Deze moeten jou zelf aanspreken en motiveren. Door middel van deze zinnen kun je je blijven focussen op je persoonlijk merk. Maak vervolgens een klantgerichte visie.

15d03b6e83239adff9ebaeecadd11342

Stap #7

De volgende stap is in één zin te omschrijven: draag jouw persoonlijk merk vanaf nu overal uit. Op je website, op fora, op social media, op verjaardagen, bij meetings, op w’app: overal. Je hebt je personal brand in de eerste stappen gecreëerd, maar dat is allemaal voor niets als je het niet nastreeft. Als je overal “doet wat je zegt” zorg je er automatisch voor dat anderen dit van je aannemen. Hierdoor kun je profiteren van mond-tot-mond reclame, een van de belangrijkste aanwinsten voor een marketing plan. Zo ook voor jou personal branding plan!

Als het goed is blijf je jezelf ontwikkelen. Blijf scherp op je merk en ga regelmatig na of je merk misschien wel bijgesteld moet worden. Zo kun je telkens je persoonlijk merk versterken en blijf je voor jezelf een goede online reputatie ontwikkelen. Het is ook zinvol om jezelf regelmatig te Googlen. Als je dingen vind die je niet aanstaat en niet aansluiten op je visie, verwijder het bericht of de Tweet dan gelijk. Je kunt je online reputatie natuurlijk altijd eigenhandig aansturen.

 

Ik ben benieuwd wat je van mijn artikel vond. Laat mij in een reactie weten of je, nu je deze stappen hebt gelezen, ook een persoonlijk merk gaat opzetten. Heb je zelf nog een tip wat betreft personal branding? Twijfel dan ook niet om het te laten weten!

 

Copyright Alexandra Huijgens - Nica-21

Meer over de auteur weten? Kijk dan hier

 

 

Bronnen:

Afbeeldingen:

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. dieksbo schreef:

    Super handig artikel Nica!!

    Like

  2. dieksbo schreef:

    Hi Nica, interessant artikel! Waarom is dit ook zo belangrijk voor de ‘normale burger’? Ben benieuwd! Groetjes Bo

    Like

    1. nicazomerdijk schreef:

      Thanks voor je vraag Bo! Personal branding is belangrijks voor merken, maar ook voor de ‘normale burger’ omdat wij tegenwoordig overal online zijn. Zelfkennis en daarmee dus ook “personal branding” is tegenwoordig een must omdat iedereen constant op zoek is naar waar iemand voor staat. Door jezelf goed neer te zetten en dat op sociale media te uiten, kun je zelf een beetje sturen hoe iemand jou ziet. Zo zal je eerstvolgende werkgever tenminste een goed beeld van jou krijgen… 😉

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s