How-To | Gamification

on
schermafbeelding-2016-10-21-om-20-24-53
Bron: Flickr

Gamification is meer dan lol hebben en spelletjes spelen. Het gaat hier om verbintenis en productiviteit. Het ontdekken waar je klanten en medewerkers mee bezig zijn en ze belonen voor datgene wat ze doen. Spelelementen gebruiken om een specifieke situatie te creëren waarin je je gebruikers gedrag wilt beïnvloeden om je marketingdoelstellingen te bereiken. De belangrijkste elementen die bij elke vorm van gamification horen zijn vrienden, pret en terugkoppeling. Vrienden: een team vormen met je beste collega’s op de afdeling, pret: het sporten en onderlinge competitie, terugkoppeling: dat krijg je van je teamleden, het uiteindelijke resultaat en als laatste de beloning. Wat dit eigenlijk betekent is dat je mensen enthousiast maakt over jouw dienst of product door competitie en beloning te implementeren. Maar hoe begin je dan?

Consistente succes

Het behalen van succes zorgt voor de aanmaak van dopamine. Tja, wie houdt er nou niet van om succesvol te zijn. Dopamine is een stof wat alleen in je hersenen aangemaakt wordt als je bijvoorbeeld een goal scoort met voetballen of je tentamens hebt gehaald. Daarentegen bij het falen van (bijvoorbeeld) je tentamens zorgen je hersenen voor een toename van het stresshormoon cortisol. Oei, dat willen we natuurlijk niet. Blijf dus lekker in de boeken duiken!

Beloningscyclus

Je hebt zojuist een taak voldaan, joepie! Dopamine komt vrij en je voelt je goed. Dit zijn positieve effecten die van korte duur zijn, maar op je werk verricht je natuurlijk meerdere werkzaamheden. Dat houdt dus in dat je meerdere keren dopamine zal vrijmaken in je hersenen en je goed zult voelen bij het verrichten en voltooien van diverse taken. Denk daarbij aan een meeting die succesvol is verlopen of het overtuigen van een potentiële klant om toch bij jullie in te schrijven in plaats van bij de concurrentie. Kortom: belonen zorgt voor blije mensen!

Toepassen van gamification

Als eerste is het belangrijk om te weten wat jouw doelen zijn. Wat wil je nou precies bereiken? Vanzelfsprekend is dat je van iedere unieke bezoeker een terugkerende bezoeker (vaste klant) wilt maken. Voordat je een vorm van gamification introduceert moet je wel weten wie jouw website bezoekt. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je negatief gaat bijdragen en niet het gewenste resultaat zal bereiken. Hieronder enkele voorbeelden om over na te denken:

  • waarom kiest een bezoeker voor jou en niet een ander?
  • waarom ben jij juist anders?
  • wat zijn de redenen en de doelen van de bezoeker?
  • welke ’’game’’ past het beste bij je bezoeker?

Mond-tot-mondreclame

Heb je nog steeds het gevoel dat gamification niet veel voorstelt? Dan zal ik je een geheim verklappen. Ook je ouders hebben gamification gebruikt tijdens je opvoeding. Verrast?! Denk maar terug aan zinnen zoals ‘wie als eerste het speelgoed heeft opgeruimd’ of ‘wie als eerste alles opeet’. Nu moet het kwartje wel vallen, toch? Als je nu denkt: ik kan meer mond-tot-mondreclame voor bijvoorbeeld mijn e-commerce website gebruiken als ik er een spelletje van maak! Zo ja, dan begrijpen we elkaar nu veel beter.

Hoe wil je een op maat gemaakte spel implementeren? Wat wil je ermee bereiken en op welke wijze ga je dat ondersteunen en laten uitvoeren? Hieronder vind je enkele voorbeelden:

  • meer interactie met de klant waardoor je meer te weten komt
  • het spel koppelen aan een sociaal platform (Facebook) waar mensen elkaar kunnen assisteren, motiveren of geef een unieke URL waar mensen hun succes kunnen delen
  • geef ze punten bij het halen van een level of niveau
  • extra korting als er meer dan bijvoorbeeld 5 vrienden op de URL geklikt hebben
  • badges uitdelen wanneer een bepaalde percentage is behaald
  • punten verzamelen voor klant

Laat ze terug komen

Hoe krijg je dat voor mekaar op bijvoorbeeld je werkplek? Zorg ervoor dat als er een wedstrijd gaande is dat iedereen goed op de hoogte ervan is. Stuur bijvoorbeeld twee keer per week een e-mail met daarin de stand van zaken. Denk daarbij aan: de top drie, beste score et cetera. Prikkel ze zo vaak mogelijk, zodat ze nog fanatieker zullen spelen en terug blijven komen.

Conclusie

Bedenk eerste goed hoe je überhaupt wilt beginnen. Denk vanuit de perspectief van je bezoeker. Welke stappen moeten zij nemen om overgehaald te worden iets te kopen op jouw webshop? Op welke manier ga je ze belonen? Korting geven (bij de volgende aankoop), bij het succesvol inloggen, en creëren van een profiel? Het punt is dat je bij gamification moet spelen met je doelgroep, totdat je de juiste spellen vindt die goed aansluit op hun behoeftes en wensen. Ik zou zeggen wacht niet langer en let the games begin!

 

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Sheryl schreef:

    Goed stuk! Wel eng hoor, dat bedrijven zo ver gaan. Het feit dat na een beloning/ of winst dopemine aangemaakt wordt wist ik al. Alleen verbaast het mij dat bedrijven zelfs dat gebruiken om een klant te binden aan hun product. Heel slim maar toch een beetje eng.

    Liked by 1 persoon

    1. idemolivo schreef:

      Het is alleen maar eng als je het niet leuk vindt om goed te voelen. Daar gaat het immers om. De juiste motivatie gebruiken om je klanten te binden. Een klant die blij is blijft terugkomen!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s