Gamification – Do’s en Don’ts

 

schermafbeelding-2016-10-21-om-20-26-41
Bron: Flickr

Vandaag wil ik het met jullie hebben over Gamification. Wat heb je er nou aan en waar moet je voor waken? Gamification is het implementeren van gametechnieken en gamedenken om het gedrag van je doelgroep op een positieve manier te stimuleren . Dit doe je door in te spelen op de motivatie die uit een persoon zelf komt. Dit noemen we intrinsieke motivatie. De gedachte hierachter is dat mensen redenen hebben om bepaalde dingen te doen. Denk daarbij aan status, leren, erkenning en beloning. Nu heb je een idee van wat gamification inhoudt, maar wat heb je er nou aan?

Mogelijkheden gamification

Het toepassen van gamification binnen een bedrijf kan sterk verschillen. Facebook is één voorbeeld, omdat ze gebruik maken van een progressie bar. Dat is een balkje die weergeeft hoeveel procent van je profiel is ingevuld. Als je op 40% zit is dat toch vervelend! Ik ben wel iemand die voor de volle 100% zal gaan, jij niet?! Dat zijn één van de simpele gamification technieken die al voor een groot resultaat kunnen zorgen.

Do’s

Hou het simpel

Candy Crush, Angry Birds, Flappy Birds, Temple Run en Tetris hebben samen één ding gemeen: eenvoud. Het spelen vraagt om enige inspanning, maar de regels en het doel zijn helder. Je doelgroep moet zelf de keuze/mogelijkheid in handen hebben om te kiezen welke spel zij willen spelen. Daar moet je aan denken wanneer gamification wordt toegepast binnen een bedrijf. Een super simpel concept, maar door de uitdaging en (constante) beloning blijft het leuk om te spelen. Het is ook belangrijk om de juiste balans te vinden tussen uitdaging en prestatie. Als het te moeilijk is kapt iedereen ermee en als het te makkelijk is dan wordt het snel zinloos. Daarnaast stel je ze ook in staat om te kiezen uit verschillende mogelijkheden (spellen) wat zorgt voor een gevoel van voldoening en verantwoordelijkheid.

De juiste motivatie

De eerste gebruikerservaring is cruciaal om überhaupt enige motivatie te hebben om door te gaan. Denk daarbij aan het moment dat je CRM systeem (intranet) aanzet, inlogt en vervolgens wordt geconfronteerd met een ’’welkom’’ bericht op je computerscherm. Of als ik een bericht binnen het systeem krijg dat de nieuwe apparaat die pas binnen is nog een review/like moet krijgen. Het doel van gamification is om de ervaring van je doelgroep te verrijken en te helpen bij het bereiken van hun doelen. Daarom is het belangrijk om de motivatie van je doelgroep te achterhalen en daarop in te spelen. En met motivatie bedoel ik intrinsieke motivatie (motivatie die vanuit jezelf komt).

Don’ts

De onjuiste motivatie

Bij extrinsieke motivatie gaat het om motivatie die door een externe bron wordt gecreëerd. Hiermee moet je uitkijken, omdat je mensen alleen op korte termijn stimuleert en daardoor daalt je intrinsieke motivatie. Radio Veronica heeft een goede voorbeeld van extrinsieke motivatie. Een actie waarin je duizend euro kan winnen (voor je club) door je mooiste moment vast te leggen en op te sturen. Maar wat als je niet wint? Wat dan? De volgende keer doe je dan misschien minder je best op het veld, omdat je geen externe motivatie meer hebt. Daarom is het belangrijk om te weten dat het bij intrinsieke motivatie niet gaat om prijzen uitdelen, maar jezelf en je doelgroep te stimuleren op een positieve manier. Dus in plaats van ‘’verdien een penning’’ zeg je ‘’Je hebt privileges ontgrendeld’’!

Verkeerde SET-technieken gebruiken

Er zijn veel speltechnieken die je kunt onderverdelen in System, Element en Tools. Natuurlijk past niet iedere speltechniek bij jouw specifieke doelgroep of klanten. Het is dus van groot belang dat je de juiste technieken kiest. Gamification gaat niet om het toepassen van zo veel mogelijk game mechanismes, maar om het implementeren van de juiste hoeveelheid om het gewenste gedrag van je doelgroep te stimuleren.

Conclusie

Gamification is serious business. Maar hoe komt dat eigenlijk? Komt dat door mijn succesvolle gaming carrières in het verleden? Mijn wereldoorlogen in Red Alert? Mijn super team met Fifa? Een clan met Call of Duty of de prinses met Mario? Kan ik me daarom meer inleven in gamification dan anderen? Wat maakt gamification zo succesvol? En hoe pas je het toe binnen een bedrijf?

Gamification is simpelweg een tool die gebruikt kan worden om werken leuker te maken. Ik zou het persoonlijk wel leuk vinden om bij elke taak die ik voldaan heb een pop-up te krijgen. Waarin ook staat dat ik nog zes taken heb openstaan, voordat ik mijn lijstje af heb en met punten of een titel wordt beloond. De vraag is dus niet of je wat aan gamification hebt, maar wanneer je er gebruik van gaat maken!

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Sheryl schreef:

    Omdat je hier uitlegt hoe ik gamification zelf zou kunnen toepassen snap ik nog beter waarom het zo belangrijk is voor bedrijven.

    Liked by 1 persoon

    1. idemolivo schreef:

      Dank je wel voor je reactie. Gamification is inderdaad iets van deze tijd en onmisbaar binnen bedrijven.

      Liked by 1 persoon

  2. karinkuilboer schreef:

    Hoi Marco, interessant artikel. Ik ben wel benieuwd om meer te weten te komen over SET. Wat houdt elk element hiervan in? En wanneer zou je een element wel of niet gebruiken? (en kan je meerdere elementen tegelijk gebruiken)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s