Consumentengedrag millennials beïnvloedt supermarkt

Vooral millennials staan er voor open om in de toekomst online boodschappen te doen en domineren steeds meer op de consumentenmarkt. Wie is deze groep mensen nou eigenlijk en hoe ga jij daar als ondernemer binnen de food branche mee om? In dit artikel beschrijven we je vier belangrijke aspecten van het consumentengedrag van millennials en hoe je deze groep voor je kunt winnen.

Millennials

Voor wie het nog niet weet, millenials – geboren tussen omstreeks 1980 en 1995 – worden ook wel generatie Y of selfie generatie genoemd. Zij hebben over het algemeen een brede en optimistische blik op de wereld en werken aan een beter leven. Als we kijken naar het consumentengedrag van deze generatie, dan zien we dat ze minder merkentrouw zijn dan eerdere generaties. Ook plannen ze last-minute wat ze gaan eten en snacken meer tussen maaltijden door. Het consumentengedrag van millennials beïnvloedt ook de keuzes van andere generaties. Dit maakt de millennialgeneratie een interessante maar vooral belangrijke doelgroep voor bedrijven.

1. Interactie

Millennials zijn opgegroeid in een wereld vol digitale- en technologische ontwikkelingen. Een leven zonder internet en mobiele telefoon is niet meer voor te stellen. Online interactie is dus vanzelfsprekend voor millennials. Ondanks het feit dat zij grootgebruikers zijn van digitale technologieën, hebben zij ook behoefte om even helemaal offline te zijn. Offline interactie mag dan ook zeker niet vergeten worden. Concentreer je op het stimuleren van offline quality time met de doelgroep. Bijvoorbeeld door het creëren van een bepaalde beleving in de fysieke supermarkt die aansluit bij de lifestyle, wensen en behoeften van deze generatie.

2. Plannen

Online boodschappen doen vergt enige planning. Dat vooruit plannen vindt de consument vaak lastig, met name de jongere consument. Zij handelen vaak vanuit een behoefte die zij op dat moment hebben en kiezen daarom eerder voor de fysieke supermarkt. Je kunt de consument een handje helpen door bijvoorbeeld een app te creëren die op basis van eerder gekochte producten en recepten een soort weekmenu samenstelt van diverse gerechten. Dit zorgt ervoor dat de consument zelf niet meer hoeft na te denken over wat hij moet eten en beïnvloed je het koopgedrag, zonder dat de consument het zelf door heeft. Dit werkt in de online supermarkt, wanneer je in één keer voor meerdere dagen boodschappen doet. Maar ook in de offline supermarkt, wanneer je twee uur van tevoren nog moet bedenken wat je die avond gaat eten.

3. Personal brands & influencers

Millennials zijn erg bewust. Dat komt omdat ze zijn opgegroeid in tijden van digitalisering en globalisering, maar ook van terrorisme, klimaatverandering en financiële crisis. Ook als het gaat om voeding en gezondheid weet de millennial wat wel/niet goed voor je is. Daarnaast hebben zij social media groot gebracht door selfies, blogs, vlogs, etc. te maken en dit te delen op het internet. Ook zijn zij positief en realistisch als het gaat om andermans content en laten zich dan ook graag beïnvloeden door invloedrijke personal brands. Millennials zijn loyaler aan influencers, dan aan een merk of winkel.

De beste tip die we je kunnen geven is door samen te werken met millennials. Op deze manier bereik je dat ze zich speciaal voelen en je helpt ze hun talenten en vaardigheden in te zetten voor de ontwikkeling henzelf, maar ook voor jouw onderneming. Een win-winsituatie dus.

4. Communicatie

De manier van communicatie is in treinvaart veranderd en wordt steeds visueler. Het begrip communicatie is door millennials veranderd in een compleet nieuwe taal, bestaande uit afbeeldingen, emoji’s, memes, (animated) video’s, etc. Visuele communicatie is niet alleen snelle communicatie, het helpt ook om een boodschap beter over te brengen en ondersteunt tekst.

Voor ondernemingen die relevant en innovatief willen zijn: communiceer visueel in de taal van millennials, wees speels en intelligent in communicatie en maak gebruik van nieuwe technieken om de visuele ervaring te versterken.

Domino's to roll out tweet-a-pizza

Bron: today.com

Dit artikel is gebaseerd op een aantal artikelen en onderzoeken: PIM Trendrapport 2016 // De millennial footprint, Persbericht FoodService Instituut Nederland (FSIN) // Consument 2016.

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. gerannekiezebrink schreef:

    Interresant stuk, vooral het stuk van de interactie. Het feit dat de fysieke wereld een offline rustmoment is kan ik goed gebruiken in een strategie voor de detailhandel. In deze nieuwe tijden van webshops is het belangrijk om juist in de fysieke winkels ook echt een goede strategie toe te passen denk ik.

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Wat fijn dat je wat aan mijn artikel hebt. Bij bedrijven ligt vaak de focus op online, maar offline is net zo belangrijk. Juist door het creëren van die beleving. Mensen gaan er nog steeds graag op uit en willen ook wel eens wat anders dan eindeloos naar hun telefoon staren.

      Mocht je ook een webshop hebben, dan kun je online en offline heel goed combineren. Dit noemt men ‘cross channel retail’. Het woord zegt het al, je combineert meerdere kanalen. De kracht hiervan is dat de consument niet doorheeft dat hij gebruik maakt van meerdere kanalen. Als je een webshop hebt, zorg er dan voor dat de consument het 1. kan laten thuisbezorgen, 2. zelf kan ophalen in jouw fysieke winkel en 3. kan ophalen bij een pick-up point in de buurt. Wanneer ze ervoor kiezen om het in je winkel op te halen (omdat dit bijv. gratis is), dan moet je ervoor zorgen dat ze in je winkel blijven en getriggert worden door de beleving, om vervolgens meer te kopen.

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s