5 learnings over online boodschappen doen

Dat we met z’n allen steeds meer online winkelen i.p.v. offline, is algemeen bekend. Maar wist je ook dat online boodschappen doen steeds populairder wordt? In 2015 werd 2 procent van de Nederlandse boodschappen online besteld. In 2020 wordt verwacht dat 20 procent van alle boodschappen online worden gedaan. Betekent dit dat de supermarkt over tien jaar uit het straatbeeld is verdwenen? Na het lezen van dit artikel ben je op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen over het online boodschappen doen en weet je wat de consument wel/niet belangrijk vindt.

1. Ontwikkelingen in de branche

ING Nederland deed in 2015 onderzoek naar het online boodschappen doen. Uit dit onderzoek blijkt dat 8 procent van de respondenten denkt dat de supermarkt over tien jaar uit het straatbeeld is verdwenen, 77 procent denkt van niet. Een van de redenen waarom de Nederlander denkt van niet zijn de bezorgkosten. Maar liefst 63 procent vindt de bezorgkosten een drempel. Toch geeft het merendeel (55 procent) aan dat ze boodschappen bij voorkeur willen laten bezorgen. Het overige deel wil het zelf ophalen of heeft geen voorkeur. Geen of lagere bezorgkosten zou een reden kunnen zijn dat de consument wél online boodschappen gaat doen. Vooral 18- tot 34-jarigen staan er voor open om in de toekomst online boodschappen te doen.

2. Voor- en nadelen van online boodschappen doen

Niet iedereen is in staat om zich fysiek even goed te bewegen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die met moeite zware boodschappen kunnen sjouwen. Wanneer je online boodschappen doet hoef je zelf niet meer met zware boodschappen te sjouwen. Ook ben je niet verbonden aan openingstijden. Je bestelt je boodschappen waar en wanneer je wilt, alleen moet je wel thuis zijn voor de bezorging van je boodschappen. Vaak heb je een minimaal bedrag wat je moet besteden én zitten er bezorgkosten aan verbonden. Dat heb je weer niet wanneer je in de supermarkt zelf je boodschappen haalt. Online boodschappen doen is ook beter voor je portemonnee. Je bent minder in de verleiding tot impulsaankopen. Een nadeel is alleen dat je niet de mogelijkheid hebt om zelf producten uit te kiezen (bijv. bij groente en fruit) en je kunt niet vooraf zien hoe langs iets houdbaar is of nog vers is.

3. Geschikt of ongeschikt

Huishoudelijke- en verzorgingsproducten, dranken, lang houdbare levensmiddelen en diepvriesproducten zijn over het algemeen meer geschikt om online te bestellen. Versproducten zoals groente & fruit, vlees & vis, zuivelproducten en brood & banket zijn producten die minder geschikt kunnen zijn om online te bestellen. Zoals eerder al aangegeven zijn dit juist de producten die je zelf zou willen uitkiezen en hebben een korte houdbaarheid. Hoe kun je er voor zorgen dat ook deze producten aantrekkelijk zijn om online besteld te worden? Het antwoord op deze vraag vind je in deze video.

4. Inspiratie uit de winkel

Boodschappen doen is best leuk. Je kunt het samen doen met je kind(eren) of partner en daarnaast kun je het ook combineren met andere activiteiten. Je kunt het in sommige gevallen dus misschien wel zien als een uitje. Ook de beleving zelf speelt hierin een rol. Producten zijn tastbaar en soms kun je zelfs producten proeven. Dit geeft de consument weer inspiratie om nieuwe of andere producten uit te proberen. Persoonlijk denk ik dat ook dit wordt overgenomen door digitale media en digitale foodassistenten. Zelf zoek ik online recepten via de Albert Heijn-app of via Pinterest. Ik koop ze dan wel nog steeds in een fysieke supermarkt. Plannen speelt daarbij ook een rol. Meer daarover lees je dit artikel.

5. Bezorgen of ophalen

Als iedereen zorgt dat er tijdig boodschappen worden besteld, dan hoef je nooit op je avondeten te wachten. De bezorger brengt de boodschappen die je vanaf de volgende dag nodig hebt. Uiteraard moet de houdbaarheid dan wel in orde zijn.

Veel mensen zien toch liever afhaalpunten waar zij hun online bestelde boodschappen kunnen afhalen op een moment dat voor hen goed uitkomt, bijvoorbeeld op weg naar huis vanuit je werk. Deze manier van distributie heet ook wel cross channel retail genoemd. Daarbij worden meerdere kanalen gebruikt, zonder dat de consument daar erg in heeft.

De toekomst van het boodschappen doen

Bij online boodschappen doen is het de kunst om te voorkomen dat je op zeer korte termijn boodschappen nodig hebt. Stel dat de melk op is, dan heb je geen andere keuze dan naar de supermarkt te gaan. Wanneer je een dag van tevoren weet dat de melk bijna op is, dan is de noodzaak om melk in huis te hebben minder dringend. Ik kan mij voorstellen dat de slimme koelkast in zo’n situatie uitkomst kan bieden. Deze registreert boodschappen en geeft aan wanneer bepaalde producten gekocht moeten worden. Het kan zelfs zo ver gaan dat je boodschappen automatisch worden besteld.

Hoe denk jij dat de toekomst van supermarkten en online boodschappen doen eruit zal zien? Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën en reacties.

Advertenties

12 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Anita de Wildt schreef:

    Wat interessant om hierover na te denken! Wat een uitkomst is online boodschappen doen voor veel mensen. Ik denk dat de traditionele supermarkt echt nog wel even bestaat, maar ik denk dat we ook snel mee zullen gaan met de mogelijkheid van bijvoorbeeld een slimme koelkast. Het lijkt nu nog gek, maar we vinden het toch ook oké als Albert Heijn de historie van onze boodschappen bewaard? Waarom dan niet automatisch? Tenzij je natuurlijk volgend week geen zin had in melk…

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Bedankt voor je reactie Anita! Leuk om te lezen dat je het interessant vindt om over na te denken. Zeker omdat er steeds meer slimme apparaten op de markt komen die uiteindelijk deel zullen uitmaken van ons (dagelijkse) leven. Nu misschien nog moeilijk voor te stellen, maar die tijd gaat zeker komen. Handmatig of automatisch, uiteindelijk zijn deze apparaten er om het ons makkelijker te maken en om tijd te besparen.

      Like

  2. gerritbril68 schreef:

    Ha Jacqueline, interessant item. Ook ik denk dan de fysieke supermarkt niet snel verdwenen zal zijn uit het straatbeeld. Maar ze zullen wel kleiner worden, omdat dankzij slimme apparaten bestellingen meer real time kunnen worden gedaan. Sensoren kunnen voorspellen wat opraakt, zodat het voorraadbeheer daarop aangepast kan worden en jouw bestelling al voorbereid kan worden. En wat dacht je van bezorging door drones? Amazon is met proeven bezig en het is al helemaal niet meer nodig om thuis te blijven voor het afleveren van de boodschappen. Dit kan in een soort kluis gedaan worden bij je huis. Of drones een oplossing voor het dichtbevolkte Nederland is, weet ik niet, maar het is wel razend interessant wat op dit gebied allemaal staat te gebeuren.

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Beste Gerrit, bedankt voor je reactie. Amazon en Walmart zien het inderdaad wel zitten om met drones te bezorgen. Ook zijn er experimenten met zelfrijdende robots. Voor mensen die erg afgelegen wonen (wat je veel in Amerika en Australië ziet) zal dit zeker een oplossing zijn. Zij moeten vaak wel een uur rijden naar een supermarkt. Dat kun je je hier niet voorstellen. Drones die in files bezorgen zullen daarentegen wel weer erg interessant zijn voor dichtbevolkte gebieden.

      Like

  3. aukelinevd schreef:

    Hi Jacqueline,

    Interessant artikel! Ik denk zelf dat de supermarkt niet uit het straatbeeld verdwijnt, maar dat het veel meer een beleving gaat worden. Je ziet het nu al, supermarkten die meer overdekte markthallen zijn geworden. Dus met meer verse producten, hapjes die je kunt proeven, etc. Dit past naar mijn idee ook in de tijd dat mensen bewuster leven en gezondere voeding tot zich nemen. Ik geloof wel dat slimme koelkasten kunnen helpen bij het plannen van boodschappen doen, en dat dit soort apparaten ook indirect weer bij zullen dragen aan bewustwording onder consumenten. Want als je je boodschappen goed plant, dan hoef je natuurlijk weer minder bedorven eten weg te gooien (en dat is weer goed om voedselverspilling tegen te gaan).

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Leuk om te lezen dat je mijn artikel interessant vindt! Aan je reactie te zien denk ik dat je mijn andere artikel consumentengedrag millennials beïnvloedt supermarkt ook interessant zult vinden. Hierin kun je lezen dat consumenten ook behoefte hebben aan offline interactie, bijvoorbeeld door het creëren van een beleving in supermarkten die aansluit bij de (gezonde) lifestyle van de consument. Hierdoor krijgt boodschappen doen ineens een hele andere dimensie.

      Wat goed dat je stil staat bij voedselverspilling! Nederlanders verspillen namelijk jaarlijks 2,5 miljard euro aan voedsel. Het is dus echt een maatschappelijk probleem. Als slimme apparaten ervoor kunnen zorgen dat die verspilling terug gedrongen kan worden en dat we bewuster worden van het voedsel dat we in huis hebben, dan zouden slimme apparaten over misschien wel 10 jaar niet meer weg te denken zijn uit ons huishouden.

      Like

  4. jorritdehaas schreef:

    Ik denk zeker niet dat de supermarkten over 10 jaar uit het straatbeeld verdwenen zijn. Zelf denk ik wel dat het online bestellen en laten bezorgen van de boodschappen steeds goedkoper en dus populairder gaat worden. Ik zelf zou er gretig gebruik van maken in ieder geval.

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Hi Jorrit! Een voorbeeld van zo’n supermarkt bestaat al, namelijk Picnic. Zij hebben geen winkels en zijn volledig digitaal. Voor de inkoop werken ze samen met Boni. Zij kopen alleen in wat nodig is en hebben dus geen mega grote opslag. Hierdoor zijn de kosten laag en heb je altijd boodschappen voor de laagste prijs. Ook het bezorgen is gratis en tot op de minuut traceerbeer. Hierdoor hoef je ook nooit meer thuis te zitten wachten totdat je boodschappen eindelijk geleverd worden. Helaas bezorgen ze nog niet in heel Nederland, maar dat is denk ik een kwestie van tijd.

      Like

  5. stefaniedeboer schreef:

    Leuk onderwerp om over na te denken! Ik denk inderdaad ook niet dat de traditionele supermarkt volledig uit het straatbeeld zal verdwijnen, maar ik vermoed dat vooral in steden er een verschuiving zal komen waarbij supermarkten kleiner en efficienter worden hierbij kan je denken aan AH to GO concepten. Ook ben ik erg benieuwd naar de ontwikkelingen m.b.t. bijvoorbeeld een slimme koelkast, ik merk dat ik zelf graag vooruit plan wat betreft maaltijden maar vaak houd ik uiteindelijk toch boodschappen over (die vervolgens over datum gaan) door onverwachte etentjes e.d.

    Liked by 1 persoon

    1. Jacqueline schreef:

      Hoi Stefanie, het is zeker leuk om over na te denken, helemaal omdat het bij het dagelijkse leven hoort en iedereen het doet.

      Ik denk inderdaad dat supermarkten kleiner worden en meer gericht op versproducten. Uiteindelijk denk ik wel dat meer mensen online zullen bestellen en naar de fysieke supermarkt gaan om versproducten te kopen of als je iets vergeten bent. Daarnaast denk ik dat je ook plaatselijk grotere markthallen zult krijgen, waarbij beleving een grote rol gaat spelen. Zo’n voorbeeld is AH XL. Degene waar ik wel eens heel ga heeft een sushiafdeling, waar ter plekke sushi wordt bereidt. Super leuk toch?!

      Like

  6. thobrou schreef:

    Hoi Jacqueline. Leuk en uniek onderwerp hier op Micwatching. Het trok meteen mijn aandacht. Ik denk dat traditionele supermarkten niet snel zullen verdwijnen. Wel denk ik dat supermarkten zullen veranderen. Ik denk dat supermarkten veel meer maatwerk gaan leveren. Nu kan je bij Albert Heijn een box bestellen. Hier bepalen zij het weekmenu en niet jij als klant. Je hebt maar de keuze uit 4 gerechten en hiervan kan je er maar 3 kiezen. Het zou beter zijn als Albert Heijn met veel meer suggesties komt!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s