Instagram Stories of Snapchat succesvol inzetten voor je bedrijf, deze 5 merken weten hoe het moet

Generation Z en Milennials zijn er gek op, maar ook de oudere generaties worden stukje bij beetje meegetrokken in de dynamische socialmediakanalen Instagram Stories en Snapchat. Deze kanalen zijn booming en dat is te merken aan de cijfers, het aantal Snapchat gebruikers is in het afgelopen jaar met 32% gestegen en Instagram Stories behaalde binnen twee maanden na de lancering al 100 miljoen dagelijkse views.

 

Snapchat en Instagram Stories zijn enorm leuke kanalen om content met je volgers te delen op privégebied maar ook merken kunnen gebruik maken van deze kanalen om hun doelgroep aan te spreken met relevante content. Met deze kanalen is het mogelijk om content te creëren en met je volgers te delen, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van adverteeropties binnen deze socialmediakanalen om een groter bereik te genereren. Een mooi voorbeeld van adverteren via Snapchat is het inzetten van zogenaamde ‘sponsored lenses’, hierbij betaalt een merk voor een op maat gemaakte filter die mensen kunnen gebruiken bij het creëren van content op Snapchat. Merken die hier al gebruik van hebben gemaakt zijn onder andere Taco Bell, Hollister en Co en Gatorade.

 

De volgende merken maken op dit moment al succesvol gebruik van Snapchat of Instagram Stories

 

Starbucks

De internationale koffieketen maakt gebruik van Instagram Stories, afgelopen zomer liet de keten foto’s en video’s van hippe zomerse drankjes zoals de bekende ‘Frappucino’ en ‘Iced Americano’  zien in haar verhaal. Je kunt Starbucks op Instagram volgen onder de gebruikersnaam @starbucks.

 

 

Mercedes-Benz

De Duitse ‘luxe’ bolides van Mercedes-Benz zullen onder de meesten van ons wel bekend zijn en hun marketingafdeling begrijpt maar al te goed dat je niet kunt achterblijven als het om het inzetten van social media gaat. Kort na de lancering van Instagram Stories maakte Mercedes-Benz een ‘achter de schermen’ verhaal, waarbij het Mercedes-AMG model en de nieuwste opties van dit model centraal stonden. Mercedes-Benz is op Instagram te vinden onder de gebruikersnaam @mercedesbenz.

 

 

Benefit Cosmetics

Dit Amerikaanse high-end cosmeticamerk weet met haar opvallende verpakkingen en kwalitatief hoogstaande producten vrouwen in een rap tempo voor zich te winnen. Benefit houdt regelmatig Q&A’s via Snapchat waar volgers veelvuldig gebruik van maken en waardoor volgers de producten van Benefit op een leuke manier leren kennen. Ook gaf Benefit Cosmetics een onderscheidende invulling aan Snapchat’s adverteeroptie ‘sponsored lenses’. De gebruiker kon in dit geval haar wenkbrauw optillen tijdens het maken van een selfie, er verscheen dan een potlood die de wenkbrauwen van de gebruiker mooier maakte. Je vind Benefit Cosmetics op Snapchat onder de gebruikersnaam @benefitbeauty.

 

 

De Bijenkorf

Ook ons welbekende Nederlandse luxe warenhuis is aan het ‘snappen’ geslagen. Zo is er een wekelijkse Q&A waarbij een styliste en make-up artist stylingadvies via Snapchat geven aan volgers van de Bijenkorf en werd het Snapchat kanaal van de Bijenkorf tijdens de gaypride overgenomen door dragqueen Queen Bee. Een vrij bijzondere actie op Snapchat van de Bijenkorf was met betrekking tot de campagne ‘Blij met de Bij’ waarmee de Bijenkorf zich inzette tegen het uitsterven van de bijen. Tijdens deze actie kan door het warenhuis vliegen en zie je de Bijenkorf door de ogen van Billie de bij. Je volgt de Bijenkorf op Snapchat onder de gebruikersnaam @bijenkorfsnaps

 

 

Domino’s Nederland

De internationale pizzaketen zit ook op Snapchat. Onlangs liet Domino’s Nederland haar Snapchat kanaal overnemen door Kakhiel, tijdens deze ‘take-over’ konden studenten en scholieren foto’s van hun karige lunch insturen en zo kans maken op een gratis pizza van Domino’s. Domino’s Nederland is op Snapchat te vinden onder de naam @dominos_nl.

 

Welke merken zijn volgens jou succesvol actief op Instagram stories of Snapchat? Laat het weten in de comments!

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. karinkuilboer schreef:

    Hoi Stefanie, ook steeds meer sociaal bewogen bedrijven ontdekken Instagram. Niet alleen het Stedelijk museum zet tegenwoordig Snapchat in. Ook het Wereld Natuur Fonds had een campagne om meer awareness te creëren rondom bedreigde diersoorten d.m.v. selfies. Het is een platform waar ik verder weinig ervaring mee heb, maar ik ben ook wel een dinosauriër en geen millennial.

    Like

    1. stefaniedeboer schreef:

      Ha Karin, bedankt voor je reactie en aanvulling over het WNF en het Stedelijk Museum. Ook voor dinosauriërs kan Snapchat een leuk kanaal zijn, ik raad je dan ook zeker aan om hier eens mee te experimenteren. Mocht je vragen hebben over het gebruik hiervan, dan weet je mij te vinden!

      Like

  2. aukelinevd schreef:

    Hi Stefanie,

    Leuk artikel! Ik snap op zich wel de toegevoegde waarde van Snapchat en Instagram Stories – zeker voor merken/bedrijven – maar hoe zet je een van die twee in als een bedrijf geen fysiek product heeft, bijvoorbeeld bij een bedrijf als Thuisbezorgd.nl (een intermediair)? Heb jij daar ideeën over? Ben benieuwd!

    Like

    1. stefaniedeboer schreef:

      Hi Aukeline, bedankt voor je reactie. Ik denk dat een intermediair Snapchat of Instagram Stories zeker kan inzetten. Dit kan in samenwerking met bedrijven die gebruik maken van de service van Thuisbezorgd, zodat zij ook meer publiciteit krijgen maar ook in de vorm van een soort vlog. Mocht je hier dieper op in willen gaan, dan hoor ik het graag!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s