Stappenplan: Hoe vergroot je de kansen dat jouw content viral gaat?

Een wereld zonder social media lijkt inmiddels al volstrekt ondenkbaar. Platformen als  Facebook. Instagram, Twitter en Snapchat worden volop gebruikt en zijn veel belangrijker dan we vaak denken. Bedrijven maken er volop gebruik van om bijvoorbeeld hun producten en diensten aan de man te krijgen.

Of denk eens aan de Egyptische revolutie en de Arabische lente. Zouden deze ooit bestaan hebben zonder gebruik te maken van sociale media? Video’s die door inwoners zelf op Youtube geplaatst werden, werden vervolgens massaal gedeeld op andere social media kanalen. Deze kwesties kregen hierdoor wereldwijde bekendheid en aandacht.

Maar goed, hoe zorg je er als bedrijf nu voor dat jouw content of jouw campagne viral gaat? Is het een kwestie van toeval en geluk of heb je het grotendeels zelf in de hand? In een paar stappen leg ik uit hoe je de kans vergroot dat jouw content binnen no-time viral gaat.

Stap 1: Focus je op één social media platform

Of je nu voor Facebook, Instagram of misschien wel Twitter gaat, die keuze is aan jou. Maar zorg ervoor dat je je focus houdt op één bewust gekozen kanaal. Hier kun je vervolgens een goed uitgewerkte strategie voor in elkaar zetten. Wanneer je je wil profileren op meerdere platformen is de kans groot dat je de aandacht niet goed kunt verdelen, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Zorg voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

Stap 2: Zorg ervoor dat je makkelijk vindbaar bent

Als je eenmaal gekozen hebt voor een bepaald platform is het aan te raden om een naam te kiezen gelijk aan je organisatie of campagne. Een afwijkende naam schept onduidelijkheid en maakt je moeilijker vindbaar en herkenbaar. Verwijs klanten via je website naar je sociale netwerk en je zult zien dat het bereik gaat groeien.

Stap 3: Ontwikkel je netwerk en breid deze uit

Heb je een eigen website die goed bezocht wordt? Maak dan een link op de homepage naar je sociale netwerk. Maar ga vooral ook zelf op zoek naar een groter publiek. Bekijk accounts van bedrijven met eenzelfde missie als jij en nodig hun volgers uit voor je eigen account.

Het gaat echter niet alleen maar om het aantal volgers maar ook om wat ze doen. Zorg ervoor dat jouw volgers zich betrokken gaan voelen bij de organisatie. Laat ze deelnemen aan bepaalde online acties en zorg voor interactie. Veel interactie is een van de kernwaarden voor online groei.

Stap 4: Speel in op huidige trends en gebeurtenissen. Wees actueel

Het lijkt een open deur, maar als je inspeelt op iets actueels, dan zullen mensen sneller op jouw website terechtkomen, simpelweg omdat er meer naar gezocht wordt via Google. Houd Twitter en nieuwswebsites in de gaten, hier komen de laatste berichten binnen. Ook Google Trends is een manier om op de hoogte te blijven van het laatste online nieuws.

Stap 5: Visuele content werkt beter dan tekst

Uit onderzoek blijkt dat visuele content vaker gedeeld wordt dan content dat bestaat uit louter tekst. Dat komt mede doordat onze hersenen visuele content vele malen sneller opnemen dan tekstuele content. Wil je dus een groot publiek bereiken? Zorg dan altijd voor visuele content (beeld of video) of zorg voor een combinatie van videocontent én tekstuele content.

download-21

Stap 6: Wees herkenbaar en origineel

Herkenbare dingen werken heel goed, dat maakt dat mensen het willen delen. Juist die behoefte om te delen heb je nodig om viral te gaan. Ook moet er emotie in een bericht zitten. Daar kunnen mensen zich mee identificeren. Daarnaast is het van belang dat deze content zo origineel mogelijk is. Dat maakt dat mensen jouw willen volgen en niet iemand anders.

Stap 7: Timing

Het klinkt zo logisch, maar timing is ontzettend belangrijk. Een campagne over een nieuwe smaak erwtensoep zal hartje zomer niet zo goed lopen als in de koude wintermaanden. Afhankelijk van welk platform je bij stap 1 gekozen hebt is het mogelijk om te achterhalen wanneer het merendeel van jouw volgers online is. Maak hier dan ook gebruik van.

Tot slot

Onthoud dat deze stappen slechts een hulpmiddel zijn om de kans tot viral gaan te vergroten. Heb je een klein publiek? Dan is de kans om viral te gaan natuurlijk vele malen kleiner dan wanneer je duizenden volgers hebt. Viral gaan lukt dan ook bepaald niet in één dag. Als bedrijf zal je veel tijd en energie moeten steken in je sociale netwerk alvorens je successen kunt boeken.

Maar steek deze tijd er vooral wel in, want welke marketeer wil nou niet dat zijn of haar content gratis en voor niets als een lopend vuurtje over het internet gaat?

Mis jij nog iets in deze stappenplan of heb je een leuke aanvulling? Laat het dan weten in een reactie!

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Anita de Wildt schreef:

    Goed dat je in je artikel ‘origineel’ en ‘herkenbaar’ naast elkaar zet. Ik denk dat dit de key is. Van te voren kun je niet altijd bedenken of je publiek het origineel vindt, herkenbaar voor jouw bedrijf wel.

    Like

  2. marcellaschermerhva schreef:

    Handige tips! Het heeft m’n ogen geopend voor nieuwe invalshoeken op het gebied van socialmediamarketing, vooral het inspelen op de actualiteiten was ik eigenlijk nog niet zo veel mee bezig, inspirerend!

    Like

  3. stefaniedeboer schreef:

    Goed artikel! Ik zal deze stappen zeker in mijn achterhoofd houden. Ik merk inderdaad dat ‘leuke’ relevante content over actualiteiten vaak als een lopend vuurtje gaan op social media.

    Like

  4. aukelinevd schreef:

    Handig zo’n stappenplan, Jorrit! Ik wist niet dat er manieren waren om de kans op een viral te vergroten. Dit kan ik zeker gebruiken, ook voor mijn werk! Denk je dat betaalde content (sponsored posts, advertenties) ook nog een rol kan spelen bij het viral laten gaan? Misschien dat een extra ‘push’ zorgt voor meer awareness, maar misschien is de essentie van virals juist dat het ‘gratis’ moet zijn.

    Like

  5. gerannekiezebrink schreef:

    Goede tips! Ik ga er zeker rekening mee houden als ik een bedrijf of product op de markt zou willen zetten. Ik vraag mij alleen af wanneer een video nou eigenlijk ‘viral’ gaat? Is er een manier hoe je dit kunt meten? Of is er een graadmeter die dit zou kunnen indiceren?

    Like

  6. rubenbruinink schreef:

    interessant artikel! Ik maar denken dat ‘viral’ gaan toeval is. Tip 1: Focus je op een platform. De video die jij als bedrijf viral wilt laten gaan, moet je toch wel op meerder platformen posten?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s