Wat is influencer marketing en wat zijn de voordelen?

Als bedrijf en/of merk moet je altijd vooruitdenken en meegaan met de tijd. Stilstaan kan je zomaar de kop kosten en daarom is het van belang om te kijken naar de ontwikkelingen die zich voordoen in de mediawereld. Ontwikkelingen die zich in een razendsnel tempo afwisselen. Welke laat je gaan en van welke maak je gebruik? Wat houden deze ontwikkelingen allemaal precies in? Lastige vragen die beantwoordt moeten worden.

In dit stuk zal ik je introduceren tot een van deze ontwikkeling in de vorm van marketingcommunicatie, namelijk influencer marketing. Wat is het precies en waar is het goed voor? Daar ga ik je van op de hoogte brengen. Mocht je nu denken: ‘hey die term heb ik eerder voorbij horen komen’ dan is dat alleen maar positief. Enige voorkennis over het onderwerp is altijd mooi meegenomen. Mocht je nog nooit van dit fenomeen gehoord hebben, let dan op! Wellicht is het van onschatbare waarde.

Een nieuwe wereld vol diversiteit

Eerst even een duidelijke uitleg van het begrip. Influencer marketing is het betaald of onbetaald inzetten van bekende of minder bekende content producenten door ondernemingen of organisaties, zodat deze hun eigen volgers positief beïnvloeden ten aanzien van een product of dienst. Deze content producenten kunnen op verschillende manieren hun volgers bereiken. Ze zijn professioneel of voor hun plezier met iets bezig. Dit kan van alles zijn. Van koken tot gamen en van gewoonweg hun leven leiden en dat filmen tot auto’s testen. Ze zijn er in alle soorten en maten.

Werkwijze van influencers

De content die ze hiervan maken delen ze online. Dit kunnen bijvoorbeeld filmpjes, blogs of een post op een social mediakanaal zijn. Kanalen die gebruikt worden zijn voornamelijk Youtube, Instagram, Facebook, Twitter en websites. Kijkers kunnen dit interessant vinden en abonneren zich op het desbetreffende kanaal van de influencer, of in sommige gevallen ‘volgen’ ze de persoon. Zo creëert deze influencer een soort community die hij bereikt met zijn content. Eigenlijk is de influencer een soort programmamaker met zijn eigen fans en volgers.

Waarom doen influencers wat ze doen?

Bedrijven benaderen dus deze influencers en betalen geld aan deze personen. Dan promoot de influencer hun product of dienst. Zie daar de tegenprestatie. Bedrijven hebben verschillende redenen om gebruik te maken van deze vorm van marketing. Een heel belangrijk doel is om naamsbekendheid te genereren. Je spreekt meteen de juiste doelgroep aan met je campagne. Vooral voor nieuwe bedrijven of merken kan dit heel nuttig zijn. Hun potentiële doelgroep weet misschien nog niet eens van ze af en door gebruik van influencers gaat dit gemakkelijker en sneller.

Geen standaard reclame 

Een andere reden om met influencers in zee te gaan, is het feit dat zij veel engagement voor je zullen bereiken. Ze staan namelijk erg dicht bij de doelgroep, dichter dan jij als bedrijf of merk zijnde ooit zal staan. Het oogt ook niet persé als reclame als het vanuit deze experts komt. Het komt dan anders over als dat je zelf je product of dienst wilt verkopen. Het voelt minder als reclame, maar het is wel degelijk een vorm van reclame.

‘Het is al gauw aanzienlijk goedkoper dan het plaatsen van een advertentie of het inhuren van een reclamebureau’

Wellicht is jouw bedrijf al populair genoeg onder de doelgroep, dan kan je natuurlijk ook altijd je eigen social mediakanalen een boost geven. Zorg voor meer volgers en engagement d.m.v. bijvoorbeeld een ‘take-over’. Hier neemt een influencer jouw kanaal over en is vrij om te doen met dat kanaal wat hij wil. Uiteraard kunnen er is overleg dan afspraken worden gemaakt. Het positieve is dat hij gelijk zijn eigen volgers meetrekt en dat is precies het idee achter influencer marketing. Het prettige aan influencers is het feit dat ze als betrouwbaar worden gezien door hun volgers. Doe daar dus je voordeel mee.

Easy-going met influencers

Uiteindelijk nog een laatste goede reden om een samenwerking met influencers te overwegen. Het is gewoon vrij makkelijk en goedkoop. Het is al gauw aanzienlijk goedkoper dan het plaatsen van een advertentie of het inhuren van een reclamebureau. Moeilijk is het ook niet, aangezien je de influencers zelf het meeste werk laat doen. Resultaat is er zeker wel!

Denk je dat deze vorm van marketing nut heeft? Uiteindelijk blijft het natuurlijk iets nieuws en is het ‘spannend’ om uit te proberen. De uitdaging is er zeker! Zou je het zelf ooit toepassen voor een merk of bedrijf? Laat het weten in de reacties!

Advertenties

11 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Goed stuk! Er zit blijkbaar meer achter vloggers dan ik dacht.

    Liked by 1 persoon

    1. jerrymeissen schreef:

      Leuk om te horen Buck! Op het eerste oog snap ik dat je denkt dat er niet veel achter zit. Maar er zit dus wel degelijk een reden achter. bedankt voor je reactie :-).

      Like

  2. Vet stuk! Blijkbaar zit er meer achter vloggers dan ik dacht.

    Liked by 1 persoon

  3. robinvanweesmic schreef:

    Denk je, dat als een toenemend aantal bedrijf influencers in gaat zetten, de effectiviteit ervan afneemt? Dat er als het ware een influencer inflatie komt? Ik ben benieuwd naar je mening!

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      Goede vraag Robin! Dat denk ik wel. Het is nu in de beginfase maar weldra zullen meer bedrijven dit gaan doen. Iets met een schaap en een dam haha! Uiteindelijk wordt de effectiviteit iets minder, maar entertainment in de vorm van reclame zal altijd effectief zien. Mensen kijken hier nou eenmaal liever naar.

      Liked by 1 persoon

      1. robinvanweesmic schreef:

        Bedankt voor jouw professionele visie op de influenceren.

        Like

  4. nesrinechaara schreef:

    Handig artikel! Persoonlijk denk ik dat het inzetten van een influencer een betere manier is van marketing dan bijvoorbeeld normale advertenties. Zijn er, volgens jou, bedrijven die goed gebruik maken van influencer marketing?

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      KPN is wel echt een early adaptor van influencer marketing. Ze deden bijvoorbeeld als eerste een take-over op hun snapchat kanaal. Interessant om te zien hoe zo’n groot bedrijf met de ontwikkelingen omgaat!

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Dat wist ik helemaal niet. Zeker interessant om te zien hoe zij met deze ontwikkelingen omgaan.

        Like

  5. roossteensma schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Interessant! Ik denk zeker dat influencers tegenwoordig veel invloed kunnen uitoefenen. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij deze vorm van marketing.

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      Dank voor je reactie Roos! Ik deel deze nieuwsgierigheid met je 😉

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s