Virtual Reality in een notendop

Virtual Reality, de naam zegt het al. Het is een virtuele realiteit, een omgeving die door een computer is gemaakt. Naast VR heb je ook AR (Augmented Reality), hetzelfde als VR maar bij AR zie je de werkelijkheid nog. Dus een combinatie van het virtuele gedeelte en de realiteit. Bij beide doe je een headset op, de een is afgesloten van de realiteit, de ander word er alleen een virtuele afbeelding geprojecteerd in jou zicht.

De geschiedenis

De allereerste virtual reality bril was ontwikkeld in 1930 door Stanley G. Weinbaum. De bril liet holografische afbeeldingen zien. In 1962 werd een vervolg gemaakt, de Sensorama. 1966, de eerste echte visuele vlucht simulator werd ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht.

sword-of-damocles1968, de eerste virtual en augmented reality display system werd ontwikkeld door Ivan Sutherland en zijn studente Bob Sproull. Sutherland had eerder al laten zien dat hij goed was in computer graphics ontwikkelen. Sketchpad was de naam, een revolutionair computerprogramma waarvoor hij verschillende awards heeft gewonnen. The Sword of Damocles, zo werd dit product genoemd. Deze headset was zo zwaar dat het aan het plafond vastgemaakt moest worden.
Doordat de headset gedeeltelijk een open bril was, werd het ook wel als de voorloper van Augmented Reality beschouwd.

De naamsbekendheid van virtual reality is in de jaren tachtig pas doorgebroken bij het gewone volk. Dit was gelijk ook het tijdperk dat de game industrie met 3D brillen gingen experimenteren.
Nu zijn we aangekomen bij de jaren 90, waar de ontwikkelingen voor VR met een rap tempo bij verschillende bedrijven in gang werd gezet. NASA ontwikkelde een systeem waarmee ze robotbesturingen voor Mars konden namaken. Nintendo komt met ‘Virtual Boy’, een VR game systeem. Zo zijn er meerdere bedrijven die zich met deze nieuwe technologie bezighouden zoals Cybermaxx, VFX-1 en iGlasses.

google-cardboard-storeTegenwoordig komen er steeds meer bedrijven bij die hun eigen systemen ontwikkelen, vooral grote voorlopers zijn: Oculus, Sony, Google, Facebook, Samsung, Apple en LG.

Google heeft zelfs een bril ontwikkeld waarbij iedereen met zijn eigen smartphone een VR-bril kan maken, Cardboard Virtual Reality.

De Entertainmentindustrie

De game industrie is al een hele tijd bezig met het gebruiken van virtual reality bij hun games. Zo kunnen ze de spellen nog geloofwaardiger laten lijken voor de gamers. Sony, een van de pioniers, maakte een headset waarbij je in het spel MechWarrior 2 een visueel beeld had van de cockpit met het slagveld eromheen. De Glasstron, een bril wat een bepaalde omgeving laat zien, waarin een sensor in de headset is gebouwd die bewegingen van het hoofd registreren. Zodat je om je heen kan kijken in deze omgeving.

Oculus Rift kwam in 2012 door een crowdfunding campagne met een VR-headset. Deze headset creëerde een stereoscopisch 3D-perspectief. Een jaar later werd de Oculus verbeterd met een HD-beeld, waarmee je objecten van dichtbij en in de verte scherper ziet. Tegenwoordig heeft de headset een nog betere resolutie, is minder zwaar, heeft ingebouwde audio en een 360 graden tracking systeem om goed om je heen te kunnen kijken. De laatste maanden komt Oculus met alleen hardware updates.

Professioneel gebruik

Architecten bureaus gebruiken VR-brillen om een realistisch beeld te schetsen van een gebouw dat ze gaan bouwen. Deze virtuele gebouwen worden op schaal gemaakt met een speciaal systeem.

x-three_rendering_illustration_for_architecture_daily

Ook autodealers geven een extra belevenis aan hun verkoop van auto’s of laten mensen zien hoe het is om in een raceauto te rijden.

Het leger zag er ook een mooie kans in om de brillen te gebruiken voor simulatie testen. Zodat soldaten bepaalde situaties kunnen beleven en oefenen.

Zelfs in de wetenschap wordt VR gebruikt. Geneeskunde leerlingen kunnen nu met een simulatie van het lichaam bepaalde handelingen oefenen. Stel je voor dat doctoren zo vaak en precies kunnen oefenen met simulaties dat het de percentage van mislukte handelingen kan laten dalen. En bepaalde angststoornissen behandelen.

Als dit artikel je inspireert en aanzet tot nog grotere nieuwsgierigheid, dan is het een ontzettend mooie kans om midden november naar het International Documentary Film Festival Amsterdam te gaan. IDFA DocLab en de Brakke grond organiseren een themaprogramma, Immersive Reality, waarbij VR een sterk onderdeel is. Documentaires over hoe VR effect heeft op de mensheid tot aan wat voor voordelen het met zich mee brengt in alledaagse leven.

idfadoclab

Kortom, de afgelopen paar jaar heeft Virtual Reality een rap tempo gemaakt in nieuwe ontwikkelingen en blijven er voorlopig nog veel ontwikkelingen gaande in de VR en AR wereld. Deel je ervaring over Virtual Reality onderaan dit artikel of vertel mij welke documentaire jij bij de IDFA hebt gezien waar ik ook naartoe zou moeten gaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s