Succesvol vloggen: deze 3 bedrijven is het gelukt

Vloggen is één van dé trends van dit moment. Veel merken en bedrijven hebben de kracht van vloggen ontdekt en besloten de camera in de strijd te gooien. Zit jij er ook aan te denken om vloggen in te zetten voor jouw onderneming? Deze drie bedrijven zijn jou voorgegaan en hebben met succes een vlogstrategie opgebouwd. Maar wat is precies hun geheim? Kort spreek ik met zakelijk vlogger Maartje Moerbeek over de kracht van de vlog.

Van jongeren naar bedrijven

Het succes van vloggen kan je niet ontgaan zijn. Duizenden fans kijken dagelijks naar de video’s van bekende vloggers zoals Enzo Knol en BeautyGloss. Dat vloggen een groot succes vormt onder de jonge Nederlandse bevolking, heeft Enzo knol met eigen ogen kunnen aanzien. De bekende vlogger nodigde zijn fans spontaan uit voor een ontmoeting en moest vervolgens door de politie afgevoerd worden omdat er ruim 2000 fans op de stoep stonden. Dat vloggen onder jongeren populair is, staat dus vast. Maar nu ligt deze trend ook steeds meer in het vizier van merken en bedrijven. Een slimme zet, want dit grote succes kan het bereik van een onderneming enorm vergroten.

Ben je benieuwd naar de bedrijven en merken die gebruik maken van deze trend? Hier volgen drie voorbeelden van bedrijven en merken die op een succesvolle manier een vlogstrategie hebben opgebouwd:

1. RTL

Als één bedrijf goed heeft geluisterd naar de laatste trends, is het RTL. Samen met AXE en Mindshare heeft RTL Concentrate gelanceerd; een online platform dat spraakmakende content biedt aan de doelgroep 18 tot en met 30 jaar.  Deze content wordt gemaakt door zes succesvolle vloggers die zelf al een succesvol YouTube kanaal hebben. In het onderstaande filmpje bestond de groep nog uit vier vloggers. Nu zijn Kay Gorgels en Nanne Meijer ook aan deze groep toegevoegd. Op 1 oktober 2015 werd het platform gelanceerd en al binnen een maand had Concentrate 1,3 miljoen weergaven, 26.000 abonnees en meer dan 6,3 miljoen bekeken minuten. Nu staat de teller zelfs op 144.600 abonnees.

Nu is de vraag: wat maakt dit platform nou zo populair? Ten eerste wordt er gebruik gemaakt van vloggers die al een behoorlijke fanclub hebben opgebouwd. Dit geeft Concentrate meteen een enorm bereik.  Daarnaast post het platform regelmatig video’s. Dagelijks verschijnt er wel een vlog op het kanaal. Hierdoor blijven de kijkers geïnteresseerd in Concentrate, ze weten namelijk dat er regelmatig nieuwe content verschijnt. Waar het online platform ook punten mee scoort, is de consistentie. Elke donderdag om 19:00 vindt er een livestream plaats vanuit Amsterdam. Kijkers weten hierdoor precies wanneer ze moeten kijken.

2. Wehkamp

Dit online warenhuis heeft ook goed begrepen dat vloggen in het voordeel van een bedrijf kan werken. Zo werkt Wehkamp samen met de bekende vloggers Beautygloss, Miss Lipgloss, Sanny (Sanny zoekt Geluk) en Anna Nooshin. Deze bekende gezichten geven tips op het gebied van lifestyle en promoten hierbij ook de producten van Wehkamp. Een goed voorbeeld van product placement. Erg effectief, want de producten van het online warenhuis worden niet alleen bekeken door de klanten van Wehkamp, maar ook door de fans van de vloggers zelf.

Beautygloss bespreekt haar favoriete broeken die op Wehkamp.nl verkrijgbaar zijn. 

Wehkamp voegde nog wat meer spanning en entertainment aan haar YouTube kanaal toe door Wehkamp’s Next Style Vlogger te introduceren. Dit is een zesdelige serie waarin de bekende vloggers op zoek gaan naar een nieuwe vlogger voor Wehkamp. Met 170.300 weergaven bleek dit een groot succes.

3. ELLE

Het modetijdschrift ELLE maakt in tegenstelling tot de bovenstaande merken niet veel gebruik van bekende vloggers. Het zijn juist de stylisten en andere werknemers die in de vlogs verschijnen. In de video’s wordt een kijkje achter de schermen en een voorproefje van de nieuwe collectie gegeven. Het modeblad krijgt echt een gezicht, omdat de werknemers zelf in beeld verschijnen. Dat is wat deze vlogs juist zo succesvol maakt: de persoonlijkheid.

 

De vlogger aan het woord

Bovenstaande voorbeelden zijn het bewijs dat bedrijven en vloggen een goede combinatie zijn. De bedrijven RTL en Wehkamp maken voornamelijk gebruik van bekende vloggers, terwijl de stylisten van het modetijdschrift ELLE zelf voor de camera verschijnen. Al deze bedrijven zetten vloggen in om meer klanten te bereiken, maar dit is niet altijd het grootste doel. Zo produceert vlogger Maartje Moerbeek vlogs die puur bedoeld zijn voor de werknemers van het bedrijf. Kort spreek ik met haar over haar vlogs, de sleutel tot succes en de toekomst.

Waarom startte het bedrijf waar jij werkt met vloggen? 

“Het bedrijf wilde de werknemers graag op een unieke manier op de hoogte houden. Daarom gaan de vlogs voornamelijk over de acties en andere regelingen waar de werknemers van op de hoogte moeten zijn. Maar dat zijn niet de enige onderwerpen die aan bod komen in de vlogs. Het bedrijf opent haar deuren ook voor gasten, zodat zij kunnen zien wat er echt gebeurt binnen het bedrijf. Dit film ik en daarnaast interview ik mijn collega’s. Elke video heeft een nieuw onderwerp en nieuwe vragen.”

Wat is de basis van een goede vlog volgens jou?

“Volgens mijn collega’s ben ik gekozen om te vloggen, omdat ik erg spontaan over kom en niet bang ben om fouten te maken. Ik denk dat dit erg belangrijke punten zijn bij het maken van een vlog. Ook moet je niet te veel praten, veel gebruik maken van sfeerbeelden en lekker jezelf blijven.”

Zijn er bepaalde dingen die je juist moet vermijden tijdens het vloggen?

“Ja, je moet in gedachten houden dat je vlogs maakt voor een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je niet te veel privacygegevens weergeeft in de video’s. Ook is het beter om niet te veel jouw eigen mening naar voren te laten komen.”

Wat is volgens jou de toekomst van de vlog? Is het gewoon een trend of veel meer dan dat?

“Vloggen is niet alleen een hype. Ik ben er zeker van dat het blijvend is in het digitale medialandschap. De televisie zal steeds minder populair worden en steeds meer mensen zullen online programma’s gaan kijken.”

Vanwege privacyredenen wordt de naam van het bedrijf niet genoemd in dit artikel.

Weet jij nog een goed voorbeeld van een bedrijf die op een succesvolle manier op deze trend heeft ingespeeld? Laat het mij weten in een reactie hieronder.

Fotografie: Mats Danson

 

Advertenties

9 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Viannebolderdijk schreef:

    Wat is volgens jou een merk of zender waarvoor het goed zou zijn om op de vlog hype in te spelen?

    Like

    1. Naomi Zwaan schreef:

      Hoi Vianne! Dat is een zeer interessante vraag.

      Ik ben van mening dat veel soorten ondernemingen goed op deze trend kunnen inspelen. Zo is het voor cameramerken zoals Canon erg effectief om te gaan vloggen. Dit ligt ten eerste in de verlenging van het product en ten tweede kan het merk de vlogs filmen met een eigen camera. De vlogs vormen zo een perfect middel om de kwaliteit van de camera te demonstreren. Weet jij toevallig nog een merk die ook moet starten met vloggen?

      Like

    2. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Vianne, dat is een zeer interessante vraag.

      Ik ben van mening dat veel soorten ondernemingen in kunnen spelen op deze trend. Voor cameramerken, zoals Canon, is dit fenomeen ook erg interessant. Het produceren van vlogs past goed bij de producten die deze bedrijven aanbieden, namelijk camera’s. Canon zou vlogs kunnen produceren waarin een nieuwe camera geïntroduceerd wordt. Een vlog is het perfecte middel om de kwaliteit van de camera aan de klant te tonen.

      Weet jij toevallig nog een merk dat in zou moeten spelen op deze trend? Ik ben benieuwd!

      Like

  2. Arthur schreef:

    Hey Naomi, leuk artikel en weer wat geleerd. Is dit een wereldwijd fenomeen of gebeurd het vooral in Nederland?

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hallo Arthur! Bedankt voor je reactie.

      Dit fenomeen is zeker niet alleen populair in Nederland. Ook in het buitenland is vloggen populair, zoals in Amerika of Engeland. De eerste vlogs werden zelfs gemaakt in Amerika. De trend is vervolgens overgewaaid naar Nederland.

      Like

  3. Leuk artikel om te lezen! Elle maakt erg leuk vlogs, kijk jij die ook?

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Vera! Ja, zelf kijk ik de vlogs van ELLE ook. Ik vind het erg interessant om (persoonlijke) video’s te kijken die je een kijkje achter de schermen geven. En dit is nou juist waar ELLE heel goed op inspeelt. Kijk je zelf ook veel vlogs?

      Like

  4. Suzanne Groenenberg schreef:

    Wat een interessant artikel, Naomi! Ik denk persoonlijk dat vloggen tegenwoordig veel meer is dan slechts een ‘trend’. Er zijn al genoeg vloggers op social media zoals YouTube te vinden en zoals je zegt gaan ook steeds meer bedrijven dit succesvol toepassen. Ik denk daarom ook dat het eerder een marketingtool is geworden om in te zetten. Hoe sta jij hier tegenover?

    Liked by 1 persoon

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hallo Suzanne! Bedankt voor je reactie.

      Daar heb je zeker gelijk in. Nu wordt er nog gesproken van een trend, maar ik ben van mening dat dit zeker meer dan een hype is. Ik vermoed dat vloggen een blijvend fenomeen zal zijn in het digitale medialandschap en dat veel bedrijven meer gebruik gaan maken van online marketing. Steeds meer bedrijven betrekken vloggen in hun online marketingstrategie en ook steeds meer bedrijven zien in dat vloggen voor nieuwe klanten kan zorgen. Daarom kan dit fenomeen zeker een marketingtool genoemd worden.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s