Snapchat en Instagram Stories voor jouw merk

Trends op Sociale Media

Tegenwoordig maken merken veel gebruik van Sociale Media. Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn voor de meeste merken bekend terrein. Maar als merk wil je natuurlijk zo goed mogelijk engagement met je doelgroep creëren, daarom proberen merken mee te gaan in de nieuwste trends. Op dit moment groeit de populariteit van Sociale netwerken als Snapchat en Instagram Stories, dit zijn netwerken waarop je tijdelijke content kan creëren en plaatsen. Deze content vormt een verhaal en de content blijft 24 uur online staan.

In dit artikel zullen we de verschillen tussen het al wat langer bestaande Snapchat en vrij recentelijk geïntroduceerde Instagram Stories bespreken. Zowel de voordelen als nadelen van elk kanaal komen aan bod en we gaan ook kijken naar bij welke soorten merken deze kanalen passen.

Snapchat

Snapchat is geïntroduceerd in 2011 en heeft sinds dat moment bijna 2 miljoen Nederlandse gebruikers voor zich gewonnen. Dit sociale media kanaal is nog al eens genoemd in het nieuws omdat gebruikers door het tijdelijke karakter veel gevoelige plaatjes met hun vrienden via dit medium deelden. Het principe is vrij simpel, je maakt een foto of video en plaatst deze op je kanaal. Hierbij kan men ervoor kiezen om de content toe te voegen aan ‘je verhaal’ of om de content direct naar vrienden te sturen. Video’s duren maximaal 9 seconden en de duur van een foto weergave kan de gebruiker zelf instellen. De gemiddelde leeftijd van Snapchat gebruikers ligt tussen de 15 t/m 19 jaar wordt veel gebruikt door wat men noemt ‘de Instagram generatie’ ofwel, generation Z, deze digital natives zijn opgegroeid met sociale media en gebruiken de nieuwste platformen om informatie met elkaar te delen.

Instagram Stories

Instagram kennen we als het platform waarop we foto’s en video’s kunnen delen, het platform is in 2012 overgenomen door Facebook en wordt veelvuldig gebruikt door generation Z maar wint met haar visuele karakter ook Millenials zonder moeite voor zich. Instagram is populair onder bloggers en wordt ook veelvuldig ingezet door merken. In augustus 2016 heeft Instagram een nieuwe functie geïntroduceerd, namelijk Instagram Stories. Het principe lijkt veel op Snapchat, de gebruiker creëert content in de vorm van een foto of video, plaatst deze in zijn of haar ‘Story’ en deze blijft 24 uur zichtbaar voor de volgers.

Verschillen en overeenkomsten

Zowel bij Instagram Stories als met Snapchat gaat het om een tijdelijk verhaal. Je deelt foto’s en/of video’s met je volgers en deze blijven vervolgens 24 uur zichtbaar. Beide kanalen bieden de mogelijkheid om met medegebruikers te chatten en beiden geven merken en bedrijven de mogelijkheid om te adverteren binnen de app. Er zijn echter ook een aantal verschillen, zo wordt Instagram Stories gezien als merkvriendelijker omdat je niet opnieuw volgers hoeft te werven. De volgers die je via Instagram hebt, kunnen ook direct jouw Instagram Story bekijken. Om succesvol je verhaal in Snapchat met je volgers te delen, zal je eerst nieuwe volgers moeten werven. Ook hoeven je volgers geen extra app te gebruiken om je verhaal te volgen via Instagram Stories op het moment dat zij je al op Instagram volgen. Met Instagram Stories is het ook mogelijk om in te stellen dat enkel personen van 18 of 21 jaar of ouder je merk kunnen volgen, in verband met Stiva regelgeving is dit voor alcoholmerken zeer belangrijk. Op Snapchat is het enkel mogelijk om te adverteren aan personen boven een bepaalde leeftijd, hier moet echter wel voor betaald worden. Je kunt bij Snapchat dus niet instellen dat er een leeftijdsminimum aan je volgers zit.

Snapchat of Instagram Stories inzetten voor jouw merk

Nu we weten dat Instagram Stories gebruiksvriendelijker is voor merken is het begrijpelijk dat een marketeer sneller zal kiezen om Instagram Stories in te zetten voor zijn of haar merk. Tenslotte, hoef je hiermee geen nieuwe volgers te werven. Belangrijk bij het inzetten van een kanaal als Snapchat of Instagram Stories is dat je doelgroep wel gebruik maakt van deze kanalen, indien je doelgroep een leeftijd van 65-79 jaar heeft zijn kanalen als Snapchat of Instagram Stories wellicht niet helemaal geschikt om in te zetten voor je merk. Van belang is ook om je marketingstrategie niet te verliezen zodat de content die je op deze kanalen inzet, de doelgroep ook daadwerkelijk aanspreekt.

Wat is jullie ervaring met het inzetten van Snapchat en/of Instagram Stories voor je merk en/of bedrijf? Laat het weten in de comments!

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. gerannekiezebrink schreef:

    Het werven van nieuwe volgers met Snapchat is voor mij inderdaad nog een uitdaging. Ik denk dat het inderdaad erg van de doelgroep afhankelijk is. Zelf ben ik een millenial en gaat snapchat boven mijn pet maar Instagram begrijp ik een stuk beter. Op het moment dat een sociaal kanaal begrijpelijk is kun je het ook makkelijker inzetten. Wat dus belangrijk is volgens mij is dat als je generatie Z wilt bereiken je communicatie ook moet worden gedaan door deze generatie en misschien zelfs door influencers.

    Like

    1. stefaniedeboer schreef:

      Bedankt voor je reactie, Geranne. Het samenwerken met influencers om generatie Z te bereiken is absoluut een goede manier om de doelgroep nog beter te bereiken en om content voor hen ook relevanter te maken.
      Het is zeker van belang dat communicatie via kanalen als Snapchat of Instagram Stories wordt gedaan door mensen die affiniteit met deze kanalen hebben en die het doel ervan ook begrijpen, toch denk ik dat wij als generatie Y ook zeker generatie Z kunnen bereiken, hierbij moet wel goed gedacht worden aan de eisen en wensen van generatie Z.

      Like

  2. gerritbril68 schreef:

    Stefanie, ik ben niet aangehaakt op Snapchat en Instagram en voor mij is het commercieel benutten van deze kanalen echt een vraag. Het bereiken van generatie Z is denk ik nog heel goed mogelijk, maar met deze kanalen bereik je de babyboomers vrijwel niet. Zo wordt marketing inderdaad wel heel erg nichegericht en voor hele specifieke groepen. Wel leuk, maar misschien niet altijd even handig. Is het interessant om na te denken hoe je Snapchat en Instagram voor de oudere generatie(s) kan inzetten of is dat verspilde moeite en kan je daar beter andere kanalen voor gebruiken? Hoe zie jij dat?

    Like

    1. stefaniedeboer schreef:

      Bedankt voor je reactie, Gerrit. Ik denk zeker niet dat het inzetten van Snapchat of Instagram volledig verspilde moeite is als het gaat om het bereiken van de babyboomers. Ook deze generatie bevindt zich steeds meer op deze kanalen, echter op dit moment kan je hen nog het beste bereiken via Facebook. Dit kanaal heeft een hoger aantal dagelijkse gebruikers uit de babyboomer generatie. Ik raad je aan om de cijfers in de gaten te houden, zodat je zodra de markt daar klaar voor is ook via Snapchat en Instagram Stories relevante content voor de babyboomers kunt publiceren.

      Like

  3. gerritbril68 schreef:

    Ha Stefanie, ik heb ook nog een ander vraagje vanuit archivering: weet jij toevallig of en hoe Snapchat en Instagram omgaan met het bewaren van de traffic op hun kanalen? Ik vraag me namelijk af of de verdwenen berichten ook daadwerkelijk verwijderd zijn.

    Like

    1. stefaniedeboer schreef:

      Hi Gerrit, Snapchat bewaart sinds kort geplaatste content. Deze kan je dan weer opnieuw plaatsen met de functie ‘herinneringen’. Instagram bewaart ook alle geplaatste content.
      Meer informatie over de vernieuwde gebruikersvoorwaarden van Snapchat vind je op de volgende pagina: http://bit.ly/2eCAsoV.

      Like

      1. gerritbril68 schreef:

        Ha Stefanie, goed om te weten. Dank je!

        Like

  4. Jacqueline schreef:

    Interessant artikel! Zakelijk gebruik ik beide niet, omdat onze doelgroep meer van de Facebook en Twitter generatie is. Privé gebruik ik Instagram echt dagelijks en ben groot fan. Voordat Instagram Stories in het leven werd geroepen was ik bijna dagelijks op Snapchat aan het lurken. Inmiddels raak ik de Snapchat app bijna niet meer aan, puur door het feit dat je met Instagram Stories niet opnieuw mensen hoeft te volgen.

    Toch heeft Snapchat ook iets wat Instagram niet heeft, namelijk de Spectacles bril. Als die bril een trend gaat worden, dan weet ik zeker dat dat een toegevoegde waarde zal zijn om wél Snapchat te gebruiken. Super leuk op bijv. evenementen van bedrijven of merken!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s