Online hypes: Kuddedieren!

on

Bots! Oma en opa zojuist keihard ingemaakt op WordFeud, wat voelt dat lekker. Nu snel effe Tinder afspeuren naar een droomman/-vrouw en daarna de Picasso uithangen op Draw Something. The Cup Song nog geoefend vandaag? Check! Menig Nederlander heeft één of meerdere van deze apps geïnstalleerd en ook daadwerkelijk gebruikt. Vertel… Was jij ook schuldig aan deze online rages/hypes?

Zelf val ik in de categorie van de ‘laggers’. Dat zijn personen die besluiten tóch mee te doen als de piek van het gebruik al eigenlijk voorbij is; Een beetje vergelijkbaar met dat ene schaap dat pas over de dam gaat als de dam verbouwd wordt en het toch wel tijd wordt dat je gaat verkassen. MEEEEH. Tuurlijk worden hypes gevormd door bepaalde mensen, de kudde gaat volgen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Dat zocht ik uit.

artikel-4-trends


Toch ben ik ondertussen wel erg benieuwd geworden welke online rages jij hebt meegepakt. Heb je 30 seconden om een poll in te vullen? 🙂

http://www.htmlpoll.nl/view/58fdaac2.html


Dank voor het invullen als je dit gedaan hebt. Zo niet? Hmmm… Op zich ook geen probleem. Terug naar het ontstaan van zo’n online hype. We spreken van een hype wanneer een onderwerp, dienst of product zoveel aandacht krijgt dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Ook kenmerkend is de relatief korte duur van een online hype. Allereerst wordt nieuws in het beginstadium opgepikt door de ‘early adopters’, de vroege vogels. Zij verspreiden het door bijvoorbeeld mond-op-mondreclame of via social media. Op deze manier breidt het nieuws zich snel uit en wordt het spoedig versterkt. Na een aantal weken/maanden/kwartalen is zo’n hype wel overgewaaid en hoor je de échte laatbloeiers (laggers) er misschien nog over fluisteren, aangezien spreken op straat echt niet meer kan. Je bent immers diegene die te laat de klas binnenwandelt, bij wijze van spreken.

De ‘early adopters’ hebben meestal nog niet door dat wat zij op dit moment doormaken, zal gaan resulteren in een online rage. Neem als voorbeeld het bekende ‘Pokémon Go’. De servers waren in het begin bedoeld voor een paar landen. Echter, door de rappe verspreiding van dit nieuwe online fenomeen, ontstonden downloadlinks die ervoor zorgden dat de servers van Pokémon Go regelmatig overbelast geraakten. De officiële release in Nederland was er nog niet. Toch waren er Nederlandse Pokémonspelers. Daar hadden de applicatiebouwers niet op gerekend. Ze moeten overuren gemaakt hebben om de servers voor iedereen redelijk toegankelijk te maken. Dat vereist snelheid, want een eindpunt van zo’n rage was lastig in te schatten.

Het is moeilijk te zeggen waarom mensen het nieuwste willen meemaken, hebben of delen. Wetenschappers en hoogleraren als Matthew Killingsworth van Harvard claimen dat het aan de ervaring ligt. Dat geeft een reden om mee te doen met een (online) rage. Het is nieuw, dus het is cool. De dopamine, een stof die vrijkomt in de hersenen wanneer je geluk ervaart, komt vrij bij zulke ervaringen. Na een poos is de lol er wel af.

Conclusie…

Een hype is kort, maar kan zeer krachtig zijn. Waar het van af hangt is lastig te zeggen, maar nieuwe dingen zijn nou eenmaal tof. Groepen mensen kunnen jouw keuze beïnvloeden en bepalen deels óf en wanneer je meedoet met de kudde. De ‘early adopters’ beginnen met de eerste activiteiten en delen dit, de ‘laggers’ sluiten de rage af. Meedoen is niet erg toch? Achterblijven is ook zoiets.

Yorick Lips
P.S. Benieuwd naar mijn muzikale producties? Kijk op Soundcloud of Youtube.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Doeta schreef:

    Goed artikel, Yorick! Leuk geschreven ook vooral, leest lekker vlot.

    Like

    1. New_Yorick schreef:

      Als antwoord op zo’n positief bericht mag ik niet méééékkeren. Dankjewel voor je reactie!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s