Mediawijsheid op school

Mediawijsheid op school 

Tegenwoordig zijn wij allemaal contentcreators. We bloggen, vloggen, appen en liken er wat op los. En nu bekijk ik het vanuit het perspectief van kinderen. Weten zij wat de gevolgen en verantwoordelijkheden zijn? Wat weten kinderen over mediawijsheid? Op de basisschool hebben de kinderen van tegenwoordig al een eigen mobiele telefoon met Whatsapp, Snapchat en andere populaire apps en spelletjes. Wat wordt er verteld over mediawijsheid in de klas en hoe gaan ze daarmee om?

Internet generatie

Op dit moment is internet zo groot en populair dat je in de toekomst bijna geen baan gaat vinden zonder enige vorm van media. Het heeft invloed op ons en we komen er elke dag mee in aanraking. Daarom maken kinderen nu al vroeg kennis over mediawijsheid. Het zijn de toekomstige media-producenten.

Creatief communiceren kan op veel manieren. Zo kunnen we chatten, appen, sms’en, bellen, facetimen en via games communiceren. Omdat we veel willen zeggen, moeten we ook snel kunnen typen. Uiteindelijk heeft dit gezorgd voor de emoticon generatie. Het drukt uit wat we willen zeggen.

Cyberpesten en privacy zijn een greep van de vele onderwerpen waarmee je online te maken kan krijgen. Hiervoor moeten de kinderen begeleiding krijgen en weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het mediagebruik onder jonge kinderen wordt dus steeds belangrijker en groter, daarom is het belangrijk dat school hier een rol in speelt.

Digitalisering in de klas

Digitale schoolborden zijn de vervangers van de krijtborden. Hierop kunnen ze het kinderjournaal in de klas kijken zonder zich met alle andere klassen te verzamelen voor één TV. Ook kunnen leraren dit bord goed gebruiken bij aardrijkskunde door Google Earth te gebruiken of om iets te laten zien op het internet tijdens de medialessen.
Nog niet alle scholen doen actief mee om kinderen en mediawijsheid bij elkaar te brengen. Zo hebben veel kinderen wel typles op school, maar hebben ze nog geen voorlichting gehad over het mediagebruik.


Tess: ‘’We hebben typles voor als we later in de hogere klassen zitten. We moeten dan meer werkstukken en samenvattingen maken en dan is het handig als je snel kan typen met 10 vingers.’’


Kinderen zijn erg snel en handig met het oppakken van nieuwe technologieën. Ze weten niet beter dan deze technologische omgeving. Elk kind gaat natuurlijk anders om met de media. Zo zijn er speciale programma’s die scholen kunnen aanschaffen gefocust op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Het gebruik van media zou leuk, leerzaam en uitdagend moeten zijn.

Mediawijsheid in de klas gaat niet alleen over iets opzoeken op het internet, maar ook om bewust participeren en creëeren. Het is vooral belangrijk dat kinderen niet de dupe worden van gevaarlijk mediagedrag. Media zijn tenslotte de gereedschappen voor de toekomst.

Voortgezet onderwijs

Op de HAVO en wellicht ook op het VMBO heb je creatieve vakken, zoals CKV (Culturele en kunstzinnige vorming). Bij dit vak leren ze experimenteren met de basisvaardigheden. Kinderen maken werkstukken en verslagen en gaan dit vormgeven. Bij maatschappijleer is het mooi om filmpjes te laten zien van verschillende culturen en maatschappelijke thema’s.

Soms is het handig om het digitale schoolbord te gebruiken voor klassikale besprekingen en opdrachten, maar individuele opdracht zullen zich ook voordoen om je persoonlijk te kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben de meeste (basis)scholen een mediatheek waarin leerlingen informatie kunnen opzoeken via het internet. Dit zal uiteraard onder begeleiding gebeuren op basisscholen.

Mediawijsheidcirkel

Mediawijsheid wordt onderverdeeld in vier categorieën; techniek, creativiteit, analyse en reflectie. Een goede opdracht om leerlingen mediawijs te maken is een filmpje van hunzelf te laten maken. Hierbij leer je ze kritisch kijken, techniek, creatief produceren en reflecteren op eigen mediagedrag en productie. Dit kunnen ze doen vanaf een jaar of zeven. Zo leer je ze op een leuke en persoonlijke manier omgaan met mediagebruik. Introduceer bijvoorbeeld een programma in de klas waarbij ze een diploma kunnen behalen voor ‘veilig internetten’. Hierbij zou je een populaire game aan toe kunnen voegen om het leuk en spannend te houden.

Er zijn steeds meer basisscholen die tablets gaan gebruiken om de leerprestaties te optimaliseren. Niet iedereen is ervan overtuigd, maar onderzoek laat weten dat kinderen sneller door de leerstof heen komen en dus betere prestaties opleveren. De wereld veranderd mee en de technologie blijft maar groeien, wie weet hoeven we in de toekomst nooit meer te schrijven.

Wordt uw kind goed voorgelicht op school voor mediawijsheid? Hebt u een uitgesproken mening over dit onderwerp of heeft u vragen, laat dan even een reactie achter onder dit bericht. Als u meer wilt weten over dit onderwerp, klik dan op deze link.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. melikemakine schreef:

    Leuk om te weten wat ze nu allemaal doen op scholen. Vroeger was het er heel anders aan toe.

    Liked by 1 persoon

  2. Rita schreef:

    interessant onderwerp! als je leest hoeveel banen tegenwoordig met media etc te maken hebben bedenk je als ouder ineens dat je tablet uurtje ook gewoon goed is voor hun ontwikkeling!
    erg leuk om dit te lezen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s