Invloeden van commercials op de maatschappij

on

Het wordt niet snel toegegeven, maar de invloed van commercials in de maatschappij is groot. We hebben dagelijks te maken met promoties en advertenties van producten. Als consument wordt je niet alleen beïnvloed door advertenties maar ook gemanipuleerd. Maar hoe wordt dat gedaan en wat zijn de effecten daarvan?

Advertenties komen voor in verschillende vormen. Het bekendste is een spot tijdens het kijken naar de televisie. Daarnaast hebben we te maken met advertenties op een website waar we een artikel lezen. Het komt ook voor in de vorm van een verhaal, adverteerders betalen een schrijver om content te schrijven voor een merk, vaak wordt er ook vermeld dat het een geadverteerd content bevat. Deze zou je dan moeten opmerken als lezer. Een andere vorm van adverteren is product placement waarbij in een bepaald content subtiel een merk of product voorkomt.

Effectieve reclames worden neergezet met slimme psychologische technieken. Denk hierbij aan slogans als ‘heerlijk, helder, Heineken’ en ‘als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas’. Dit soort reclames leiden je af en laten je op een andere manier kijken naar reclames. Onbewust slaan we deze merken op in ons brein en kijken er anders naar tijdens het winkelen.

Adverteerders kunnen de consument afleiden met verschillende soorten reclames. Humor, bijvoorbeeld. Een grap zou ons de rest van het verhaal doen vergeten. Naast humor wordt storytelling, muziek of opvallende beeldeffecten veelvuldig gebruikt om aandacht van de consument te trekken. Een ander methode die vaak wordt toegepast is het voor laten komen van beroemdheden in een advertentie. Bekende gezichten zouden er dus voor kunnen zorgen dat mensen anders denken over een product of juist nieuwsgierig raken.

Tegenwoordig lijkt het alsof we wel klaar zijn met alle advertenties en zijn manipulatiekracht. We zouden ons beter moeten kunnen beheersen dan onze grootouders die vroeger wel te maken hadden met advertenties maar niet zo veel als wij dat nu hebben. Wij kennen verschillende vormen van advertenties en deze komen we ook bijna overal tegen. Van websites die we bezoeken tot aan een openbaar wc in een club. Je zou dus kunnen denken dat wij het nu wel door zouden moeten hebben, maar ervaring laat blijken dat de kracht juist in de claim zit. ‘Gilette, the Best A Man Can Get’, beter zou je dus niet kunnen vinden met deze claim.

We zouden hiermee kunnen concluderen dat advertenties wel degelijk ons gedrag beïnvloeden. Waarom zouden ze anders doorgaan met alle vormen van adverteren? Maar nu is de grote vraag: hebben commercials een negatief op ons gedrag? Velen van ons zullen van mening zijn dat advertenties vooral onze portemonnee negatief beïnvloeden, maar soms gaat het zelfs veel verder dan dat.

Je zou in een grot geleefd moeten hebben als je nooit eerder iets over ‘superfoods’ hebt gehoord. Elke dag hebben we te maken met voedselclaims en met de dag lijkt het erger te worden. Gisteren heb je gehoord dat Goji bessen ‘ontzettend’ goed voor je zijn en vandaag hoor je weer dat je geen melk moet drinken. Talloze bedrijven en zelfs instanties spelen in op de behoefte van de mens om gezond te eten. Het nadeel is dat het niet meer overzichtelijk is en de consument de verkeerde keuzes kan maken omdat het ‘goed zou moeten zijn’ voor de gezondheid. Ook worden we beïnvloedt door influencers die producten promoten, waar ze zelf geld voor krijgen, die wij als betrouwbaar aannemen. Denk hierbij aan een detoxkuur waar we niet van weten of het negatieve effecten heeft op ons lichaam. Ook vergelijken we ons lichaam met dat van een ander terwijl iedereen anders reageert op een bepaald product.

Vaak gaat de consument dus op gevoel af. Het is dus per persoon puur afhankelijk om wat voor product het gaat. Verder heb je vast wel is gehoord over de term ‘sex sells’ (seks verkoopt). Een schaars gekleed vrouw in een autoreclame laten voorkomen en een gespierd man een product laten vertellen waar hij niets mee te maken wordt tegenwoordig normaal gezien. Toch zou dit een negatief effect kunnen hebben op het imago van een man of vrouw.  Vouwen geven vaker aan dat ze worden gezien als lustobjecten en dat er nog steeds geen gelijkheid is tussen geslacht op kantoor. De vraag is natuurlijk of deze soort commercials een negatief effect hebben op het beeld van het tegengeslacht.

We weten nu dat er verschillende soorten advertenties bestaan met verschillende soorten methodes en technieken. We mogen ook zeggen dat wij beïnvloed worden door de advertenties die we overal tegenkomen. We mogen ook zeggen dat het nadelige gevolgen heeft op de maatschappij. Om de echte effecten te kunne weergeven en zou er dus een groot onderzoek naar verricht moeten worden. In de tussentijd zal ik verdergaan met mijn dagelijks leven, blootgesteld aan alle advertenties, en doen alsof ik niet snel beïnvloedt kan worden.

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Ozan schreef:

    Leuk geschreven maar ik denk dat ik toch wel alert ben met dit soort dingen 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. melikemakine schreef:

      Of dat zou je denken, meestal hebben we het niet snel door. Heb je nooit een reclame gezien waarbij je dacht dat je het product moest kopen?

      Like

      1. Ozan schreef:

        Niet dat ik naar de winkel ben toegerend om iets te kopen maar het zou best kunnen dat ik het merk in mijn brein heb opgeslagen

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s