Instagram commercieel: zo moet het NIET

Er wordt veel aandacht besteed aan artikelen waarin wordt verteld hoe jij je als bedrijf of professional het beste kunt laten zien op Instagram. Wat research en benchmarketing doen is nooit verkeerd, maar laten we ook eens doornemen hoe het vooral niet moet. Daarom heb ik een checklist gemaakt met punten die je kunt doorlopen als je zakelijk actief bent op Instagram, deze fouten maak jij vanaf nu niet meer.

  • Niet consistent
    Probeer voor jezelf een strategische planning te maken met wanneer je iets nieuws post op Instagram. Je volgers verwachten en hopen jouw content voorbij te zien komen, ze volgen je immers niet voor niets. Stel ze niet teleur en blijf op de radar.
  • Overposting
    Ja, je moet actief blijven op Instagram en laten weten dat je als bedrijf of merk aanwezig bent. Maar houd wel rekening met je time-frame. Zorg dat er genoeg tijd zit tussen je posts. Als je volgers door hun feed scrollen en alleen maar jouw content achterelkaar voorbij zien komen, zullen ze sneller doorscrollen, hierdoor zal jouw engagement niet op gang komen.
  • Niet reageren
    Één van de doelen van Instagram is een relatie opbouwen met je fans. Daarom is het belangrijk dat je reageert op de reacties van je volgers, hiermee bouw je een band met ze op. Je ziet bij de grote merken en mensen die een groot bereik hebben, dat zij nog steeds de moeite nemen om te reageren. Als je dit niet doet, dan geef je je volgers het gevoel dat je de connectie niet waardeert.
  • #Hashtag
    Onlosmakelijk verbonden met Instagram zijn de hashtags. Ze worden over het algemeen goed ingezet maar geloof het of niet, ik heb nog steeds bedrijven gezien die de functie ervan niet begrijpen of het veel te minimaal inzetten. Dankzij relavante hashtags wordt jouw content eerder gevonden. Bedenk waar je volger op zoekt, hoe wil jij als bedrijf gevonden worden? Geen inspiratie? Kijk eens op tagsforlikes.com voor de meest populaire hashtags op dit moment.
  • Bio beschrijven
    Misschien heb je het over het hoofd gezien, maar je kunt een bio invullen in je profiel. sterker nog, je MOET een bio invullen. Probeer hier origineel in te zijn en laat met een aantal sterke woorden weten wie jij bent. Vergeet ook niet een eventuele link naar je website in je bio te zetten.
  • Vermijd de chaos
    Verbondenheid met je volgers creëer je mede doordat ze jouw posts gaan herkennen. Misschien duurt het even voordat je jouw eigen handtekening en stijl hebt ontdekt maar probeer wel consequent te zijn in wát je laat zien. Baken het eventueel af. Laat je als schoenenwinkel bijvoorbeeld zien dat je als lunch een broodje hagelslag eet of je tóch ook wil meedoen aan een like & win-actie van een ander bedrijf, dan raak je de interesse en geloofwaardigheid van je volgers kwijt.
  • Even snel een fotootje
    Uitgezonderd van de lucky shots, is een foto niet ‘even’ snel gemaakt. Neem er de tijd voor, in mijn video laat ik zien waar je op moet letten bij het maken van foto’s voor je bedrijf of merk. Je hoeft niet perse iedere dag één foto te maken, je kunt bijvoorbeeld één dag in de week meerdere foto’s maken die je plant over de hele week.
  • Je analyse negeren.
    Wist je dat je sinds dit jaar je Instagramaccount kan omzetten naar een bedrijfsprofiel? Met een simpele klik in instellingen ‘overstappen op bedrijfsprofiel’ kun je nu met behulp van analyses zien wat jouw posts doen bij je volgers. Ook kun je promoties inzetten en kunnen je volgers door middel van een contactbutton in één klik beschikken over je adres, telefoonnummer en e-mailadres.

 

Herken jij deze fouten, ken je er nog meer of heb je tips? Laat deze dan achter in de comments. Kijk ook eens naar mijn artikel over het commercieel inzetten van Instagram Stories.

 

Marcella Schermer

Bronnen
business2community.com
dutchcowboys.nl
obi4wan.nl
www.tagsforlikes.com

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. karinkuilboer schreef:

    Hallo Marcella, interessant artikel! Heb je bij overposting een tip van hoe lange tijd tussen het plaatsen van content moet zitten? Ik merkte dat ik op Facebook het op mijn heupen kreeg van elke dag een ander feitje van het Stedelijk Museum en ben gestopt met het volgen. Ik kan me zo voorstellen dat wel het een beetje van de doelgroep afhangt maar heb geen idee of er een ideale tijd is tussen posts.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s